ملاصدرا، خاتم حکیمان الهی و عالمی که علم فلسفه را متحول کرد

صدرالمتالهین شیرازی با تلاش‌های ویژه‌ای که در زمینه علوم فلسفه اسلامی داشت، تحول بزرگی در این زمینه ایجاد کرد تا آنجا که او را خاتم حکیمان الهی ایران می‌دانند.

محمد رضا سلمانی عبیات پژوهشگر تاریخ اسلام به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به اینکه ۲۷ رمضان سالروز بزرگداشت صدرالمتالهین شیرازی است، گفت: محمد بن ابراهیم قوام شیرازی معروف به صدرالمتالهین یا صدرای شیرازی در سال ۹۷۹ هجری در شیراز دیده به جهان گشود در حالی که پدرش یکی از بزرگان علم و دانش در زمان خود بود.

او با اشاره به تبلور علم و مکتب اهل بیت علیهم السلام در دوره صفویه، افزود: صدرا درس‌های نخستین را در شهر شیراز آموخت و پس از آن که پدرش از دنیا رفت به شهر اصفهان مهاجرت کرد و در مرکز حکومت صفویه قرار گرفت و این درحالی بود که شهر اصفهان در آن زمان مرکز علم و دانش و سیاست بود، به شکلی که بسیاری از عالمان برجسته از جمله میرداماد و شیخ بهایی و میرفندرسکی در آنجا مجالس درس و وعظ داشتند و ملاصدرای شیرازی نیز در اکثر این درس‌ها شرکت کرده و به عنوان شاگردی ممتاز در بین طالبان علم شناخته شد.

عبیات اظهار کرد: ملاصدرا، فقه و اصول را در نزد شیخ بهایی فرا گرفت و در مجلس آن بزرگ به درجه اجتهاد نائل شد و پس از آن در مجلس فلسفه میرداماد که به عنوان معلم ثالث در فلسفه شناخته می‌شد شرکت کرد و از فلسفه مشائیان آن بزرگ کسب دانش نمود.

ملاصدرا مدتی پس از آن که به درس و از بزرگان پرداخت به شهر مادری خود یعنی شیراز بازگشت و در مدرسه به نام مدرسه خان شروع به تدریس نمود و پس از آن به روستای کهک در قم سفر کرد و در آن شهر ۱۵ سال به گوشه نشینی پرداخت و ملاصدرا درباره وضعیت خود می‌نویسد: مطالبی را می‌خواهم بنویسم و یا به دانش و علم اضافه کنم که ترس آن دارم در خشم و غضب بسیاری از کوته بین آن قرار بگیرد در واقع زمانه مرا اشخاصی کوته‌بین و کودن به دست گرفته اند و از انوار دانش بهره‌ای نبرده اند.

این نویسنده مطالب فرهنگی و دینی ادامه داد: ملاصدرا به هر یکی از شخصیت‌های والا در دانش و عرفان اسلامی در طول تاریخ است، او انسانی وارسته بود که عمر خود را با مناعت طبع و به منظور گسترش فرهنگ و مکتب اهل بیت سپری کرده و به دور از سیاست و سیاسیون به تربیت شاگردان به تعریف کتب و گسترش فلسفه پرداخت.

ظهور ملاصدرا فلسفه اسلامی را متحول کرد

محمدرضا سلمانی عبیات بیان داشت: با ظهور ملاصدرا در قرن یازدهم تحولی بزرگ در علم و دانش و به ویژه در علم فلسفه اسلامی رخ داده به گونه‌ای که تا کنون نیز از گفتار‌ها و خط‌مشی ملاصدرا در زمینه‌تر فلسفه بهره‌های فراوانی می‌برند. او نه تنها در فلسفه بر که در فقه کلام و حتی در علومی مانند ریاضیات و نجوم نیز سخنی برای گفتن داشته و از علمای آن به شمار می‌آید.

او تصریح کرد: ملاصدرا در زمینه‌های گوناگون و علوم عقلی و نقلی کتاب‌ها و رساله‌های متعددی را نگاشته است از جمله کتاب معروف اسفار که در زمینه فلسفه به رشته تحریر درآمده است و مفاتیح الغیب و شرح اصول کافی و رساله‌های متعدد دیگر از جمله آثار او به شمار می‌روند.

به گفته عبیات، او فلسفه مشایی را گسترش داد و نام آن را حکمت متعالیه نامید که نقطه اتصال همه‌ی جریان‌های فکری و عقلی در فلسفه به شمار می‌آید. بنابر نقل مشهور ملاصدرا در سال ۱۰۵۰ هجری در شهر بصره وفات نمود و او را در شهر نجف و در جوار بارگاه امام علی (ع) به خاک سپردند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار