افتتاح ۸۰۷ طرح مهم بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان با دستور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور

با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی ۸۰۷ طرح مهم بخش کشاورزی استان سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی ۸۰۷ طرح مهم بخش کشاورزی استان سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسید.

فاز نخست طرح انتقال آب به ۴۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت سیستان از شاخص‌ترین طرح‌های افتتاحی امروز است.

طرح‌های مدیریت یکپارچه منابع آب سیستان افتتاح شد

با حضور رئیس جمهور و زیر نیرو طرح‌های مدیریت یکپارچه منابع آب سیستان و بلوچستان که شامل سازه کنترلی بین چاه نیمه ۱ و ۳، طرح ساماندهی و لایروبی رودخانه سیستان و خروجی مستقل چاه نیمه شماره ۴ است که سرمایه گذاری آن‌ها از محل صندوق توسعه ملی صورت گرفته است. اجرای این پروژه‌ها به ترتیب ۱۰۶، ۱۴۵ و ۱۰۵ میلیارد تومان هزینه داشته است.

با بهره‌برداری از سازه کنترلی بین چاه نیمه یک و سه که عملیات احداث آن در سال ۹۵ آغاز شده، به طور مستقیم برای ۱۷۰ نفر و ۴۵ نفر به طور غیر مستقیم اشتغال‌زایی خواهد شد و طرح ساماندهی و لایروبی رودخانه سیستان برای ۱۲۰ نفر به طور مستقیم فرصت اشتغال ایجاد می‌کند.

طرح خروجی مستقل چاه نیمه شماره ۴ هم که از سال ۸۹ عملیات احداث آن آغاز شده برای ۶۰ نفر به طور مستقیم و ۲۵۰ نفر دیگر به طور غیر مستقیم فرصت اشتغال ایجاد می‌کند.

پروژه سازه کنترلی بین چاه نیمه ۱ و ۳ با ظرفیت آبگیری ۶۰۰ متر مکعب در ثانیه شامل ۱۳ متر ارتفاع دیواره‌ها، ۱۱۰۰ متر طول کانال‌های بخش خاکی و ۳۲ هزار متر مکعب حجم بتن ریزی است. عملیات ساماندهی و لایروبی رودخانه سیستان هم شامل ۲۶ میلیون متر مکعب خاکبرداری و ۲ میلیون متر مکعب خاکریزی است.

در مجموع بهبود وضعیت آب آشامیدنی شهری و روستایی، جداسازی آب آشامیدنی و کشاورزی، مدیریت تبخیر در چاه‌نیمه‌ها، کنترل سیلاب‌های رودخانه سیستان و اشتغال ۶۵۰ نفر به صورت مستقیم از مهم‌ترین اهداف وزارت نیرو برای اجرای این پروژه‌هاست.

۴۰ درصد تالاب های کشور کامل شده است

اردکانیان وزیر نیرو در افتتاح این طرح ها گفت: امسال چهارمین سال پر بارش این سال ها است وامیدواریم در خرداد ماه نیز این بارش ها ادامه داشته باشد.

او ادامه داد:از ۱۵۰تالاب کشور ۴۰ درصد آنها کامل پر شده است و در حال حاضر ما پنجمین کشور در اراضی آبی هستیم.

اردکانیان افزود:در کشور برای هر هزار نفر حدود ۱۰۰ هکتار اراضی آبی وجود دارد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان روز پنجشنبه در حاشیه این مراسم اظهار داشت: وزارت نیرو این استان را به عنوان مقصد چهارم خود در قالب پویش ملی «هر هفته الف. ب. ایران» انتخاب کرده و بر همین اساس امروز سه پروژه آبی در زهک واقع در شمال این استان کلید زده شد.

محمد دلمردای گفت: سازه کنترلی بین چاه‌نیمه یک و سه و خروجی مستقل چاه نیمه چهارم، ۲ پروژه مهم در شهرستان زهک است که با اعتبار ۲۱۱ میلیارد تومان و با هدف تامین بهینه آب آشامیدنی شهر‌ها و روستاها، رفع مشکلات آبرسانی در برخی مناطق و البته جداسازی آب آشامیدنی و کشاورزی به بهره‌برداری رسید.

او افزود: طرح مهندسی و ساماندهی رودخانه سیستان نیز با اعتباری بالغ بر ۱۴۵ میلیارد تومان و با هدف کنترل سیلاب‌های سیستان، ترمیم نقاط آسیب‌پذیر و هدایت سیلاب به تالاب بین‌المللی هامون از دیگر طرح‌های افتتاح شده در مراسم امروز است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان بیان کرد: بهبود وضعیت آب آشامیدنی شهری و روستایی، جداسازی آب آشامیدنی و کشاورزی، کنترل سیلاب‌های رودخانه سیستان و اشتغال ۶۵۰ نفر به صورت مستقیم از مهمترین اهداف وزارت نیرو برای اجرای این پروژه‌ها است.

او ادامه داد: وزارت نیرو دی پارسال نیز در قالب این پویش سه پروژه افتتاحی و کلنگ زنی با اعتباری بالغ بر ۳۲۸ میلیارد تومان را در سیستان و بلوچستان عملیاتی کرد.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار