تامین نیروی جوان و با نشاط کشور در گرو افزایش جمعیت

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: افزایش جمعیت برای تأمین نیروی جوان و بانشاط به منظور پیشبرد اهداف کشور ضروری است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سید محمد علوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز به مناسبت هفته جمعیت گفت: اشاره صریح و مستقیم به ضرورت افزایش جمعیت برای تأمین نیروی جوان و بانشاط به منظور پیشبرد اهداف کشور و جلوگیری از رکود حرکت کشور بسوی رشد و تعالی مادی و معنوی در تمام فرمایشات مقام معظم رهبری موج می‌زند.

او افزود: درایران با توجه به وضعیت کنونی، در آینده‌ای نه چندان دور کشور دارای جمعیتی پیر خواهد بود، درحالی که لازمه پیشرفت، توسعه، استقلال و امنیت کشور داشتن جمعیت جوان و پویا است و این امر باید به یک باور عمومی تبدیل شود. ضمن اینکه جمعیت جوان می‌تواند منشأ تحولات اجتماعی و اقتصادی بزرگی در کشور باشد.

 علوی اظهار داشت: با رسیدن سهم جمعیت مولّد یا بالقوه فعال از نظر اقتصادی (سهم جمعیت ١٥ تا ٦٤ ساله) به میزان‌های حداکثری خود یعنی حدود ٧٠ درصد کل جمعیت کشور، «پنجره فرصت جمعیتی» در ایران فراهم می‌شود، جمعیت شناسان چنین ساختار جمعیتی را به «پنجره» یا "هدیه" جمعیتی تعبیر نموده و اقتصاددانان نیز از آن به عنوان "سود جمعیتی" یاد کرده‌اند.

این مقام مسئول تصریح کرد: "سود جمعیتی" میزان تأثیرپذیری رشد اقتصادی از این تغییرات ساختار سنی جمعیت (با فرض ثابت بودن تأثیر سایر عوامل) است و به طور خلاصه نشان می‌دهد که به طور متوسط هر فرد در یک سن معیّن چه میزان تولید، مصرف، به اشتراک‌گذاری منابع و پس‌انداز برای آینده انجام می‌دهد و نهایتاً در مجموع کل جمعیت، در چه دوره زمانی، سوددهی جمعیتی، مثبت و در چه دوره زمانی این سوددهی منفی است.

علوی اذعان داشت: به فعل در آمدن این فرصت، مستلزم توجه ویژه به نقش تغییرات ساختار سنی در «چرخه عمر اقتصادی» و سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی شایسته برای بهره‌گیری هر چه بیشتر از آن است. طبق بررسی‌های صورت گرفته، فاز پنجره جمعیتی در ایران حدوداً از دهه ١٣٨٠ آغاز شده و تا حدود دهه ١٤٣٠ ادامه خواهد یافت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: پس بهترین سیاست‌ها و برنامه‌ها در حال حاضر به فعلیت درآوردن این سرمایه بالقوه است. این زمانی میسر است که نخست، شناخت درستی از ویژگی‌ها و مزایای این جمعیت وجود داشته باشد و سپس امکانات و شرایط لازم برای استفاده از چنین موهبتی فراهم شود.

او اظهار داشت: طبق «نظریه اول گذار جمعیتی» که تحولات حجم، رشد و ساختار سنی جمعیت جوامع را تبیین می‌کند، در ایران این گذار به مرحله سوم یعنی کاهش توأم نرخ باروری و نرخ مرگ و میر رسیده و ساختار سنی جمعیت در مرحله میانسالی قرار گرفته است و بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن میانگین سن از ۲۲.۴ در سال ۱۳۵۵ به ۳۱.۱ سال در سال ۹۵ رسیده است.

سید محمد علوی در ادامه گفت: میزان جمعیت هر جامعه‌ای می‌تواند یکی از شاخص‌های توانمندی آن جامعه محسوب شود و حرکت کشور به سمت کاهش جمعیت جوان در سال‌های آتی می‌تواند ایران را از جهات مختلف در معرض خطرات جدی و چه بسا جبران ناپذیری قرار دهد.

او افزود: سیاست‌ها و برنامه‌های جمعیتی در حال حاضر بیشتر به منظور افزایش جمعیت است، در حالی که باید توجه داشت که مشکل، بیشتر به مسأله باروری زیر سطح جانشینی برمی‌گردد، یعنی زنان ایرانی به طور متوسط کمتر از ۲ فرزند به دنیا می‌آورند.

علوی بیان داشت: مطابق با فرمایشات و سیاست‌های کلی جمعیت، ابلاغی مقام معظم رهبری، وزارت بهداشت و بدنبال آن استان خوزستان برنامه‌ها و اقدامات و مداخلات خود را با هدف  رسیدن به ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، رفع موانع ازدواج و تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج، و حمایت از زوج‌های جوان و توانمند سازی آن در تامین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد دنبال می‌کنند.

او همچنین اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهاد‌ها و موسسات حمایتی ذی ربط، تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزند پروری و با تاکید بر آموزش مهارت‌های زندگی و ارتباطی خدمات مشاوره‌ای بر مبنای فرهنگ و ارزش‌های اسلامی ایرانی و توسعه و تقویت نظام تامین اجتماعی، خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی در جهت سلامت باروری و فرزندآوری از دیگر مداخلات عنوان کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: ارتقای امید به زندگی، تامین سلامت و تغذیه سالم جمعیت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، به ویژه اعتیاد، سوانح، آلودگی‌های زیست محیطی و بیماری‌ها و همچنین فرهنگ سازی برای احترام و تکریم سالمندان و ایجاد شرایط لازم برای تامین سلامت و نگهداری آنان در خانواده و پیش بینی ساز و کار لازم برای بهره مندی از تجارب و توانمندی‌های سالمندان در عرصه‌های مناسب مداخلات برای افزایش جمعیت محسوب می‌شوند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان در پایان گفت: مقوله رشد جمعیت و افزایش میزان باروری موضوعی است که نیاز به برنامه ریزی و مداخله بسیاری از دستگاه‌ها خصوصا در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی دارد و لازم است دغدغه همه دست اندرکاران باشند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.