پیاده‌روی در گذر تاریخ

مسیر «جلوخان فردوسی» تا «کهن‌دژ توس» با اعتباری بیش از ۵‌میلیارد تومان سنگ‌فرش می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، زمانی‌که صحبت از توس می‌شود، همه توجه‌ها به‌سمت ساختمان باشکوه آرامگاه فردوسی و مجسمه این حکیم معطوف می‌شود، اما اگر زمانی‌که سوار بر خودرو شخصی‌تان در مسیر رسیدن به آرامگاه کمی بیشتر به اطراف توجه کنید، خواهید دید که جای‌جای این منطقه، قسمتی از تاریخ را در سینه دارد؛ تاریخی که هم با نام ائمه (ع) و حضور امام رضا (ع) عجین شده و هم پایگاه مهمی از هویت ملی ماست.
 

شکوفایی ظرفیت‌های گردشگری منطقه توس

  منطقه توس گنجینه ها‌ی ارزشمندی در دل خود دارد که شامل «آرامگاه فردوسی»، «بنای هارونیه»، «کهن‌دژ»، بقایای مسجد تابران، مزار امام‌محمد غزالی است و همه این‌ها اهمیت ویژه‌ای به این منطقه از منظر جذب گردشگر می‌دهد.

این ویژگی‌ها که سال‌ها و با‌وجود تأکید‌های بسیار مغفول مانده است، حالا با حمایت شورا و شهرداری مشهد و پای‌کار‌آمدن علاقه‌مندان این خطه پر از میراث روز‌به‌روز بیشتر نمایان می‌شود.

در‌واقع دیگر قرار نیست پایتان را روی پدال خودرویتان فشار دهید و تا رسیدن به آرامگاه صبر کنید، بلکه با اجرای طرح‌های آتی، شما خواهید توانست در محوطه‌ای پر از تاریخ و هویت گام بردارید.

احیای جلوخان آرامگاه فردوسی

یکی از این طرح ها، اجرای مسیر دسترسی جلوخان آرامگاه فردوسی به کهن‌دژ است؛ جلوخان فردوسی که پارکی حدودا ۷‌هکتاری است، در ورودی آرامگاه احداث شده و حالا قرار است راهی ارتباطی میان این فضا با کهن‌دژ تاریخی باشد.

مسعود ریاضی، رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس شورای اسلامی شهر می‌گوید: کهن‌دژ، شبیه ارگ بم است و معتقد است این اثر طی سال‌ها بر‌اثر باد و باران آسیب‌های زیادی دیده است و از چشم افراد مغفول مانده و بیشتر افراد آن را ندیده‌اند.

پیاده‌روی در گذر تاریخ

او می‌افزاید: این دژ تاریخی در ۸۰۰‌متری غرب آرامگاه فردوسی قرار دارد و از جاذبه گردشگری برخوردار است و به همین دلیل این طرح از هفته آینده و با مبلغی در حدود ۵‌میلیارد‌تومان و در مسیری به طول ۸۰۰‌متر و با عرض ۶‌متر با هدف ایجاد مسیر دسترسی به بافت تاریخی کهن‌دژ از جلو‌خان آرامگاه فردوسی، در دستور‌کار قرار گرفته است.

این عضو شورای شهر ادامه می‌دهد: پیش‌بینی‌ها، اجرای این طرح در زمان شش ماهه است و با اجرایی‌شدن آن، مسیر سنگ‌فرشی برای پیاده‌روی از مسیر جلوخان به کهن‌دژ شکل خواهد گرفت که می‌تواند نمای جدیدی به گردشگران این محدوده عرضه کند.

افزایش ماندگاری گردشگران در شهر توس

معماری کهن‌دژ به دوره سامانیان تا صفویه بازمی‌گردد و در‌واقع مجموعه‌ای از بنا‌های مسکونی است که به حاکمان و امرای شهر اختصاص داشته و طبق کاوش‌های باستان‌شناسی، آثار ارزشمندی مانند بنای مدور آجری، مسجد و حمام در آن کشف شده است.

ابوالفضل مکرمی‌فر مدیر‌کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان می‌گوید: با‌توجه به مطالعات انجام‌گرفته و ظرفیت‌های موجود در این کهن‌دژ چند‌ساعت به حضور گردشگران اضافه می‌شود و با حضور گردشگران، اطلاعات تاریخی این منطقه به بازدیدکننده منتقل می‌شود.

او می‌افزاید: جذب گردشگر و افزایش ماندگاری گردشگران در محدوده شهر تاریخی توس، ازجمله برنامه‌هایی است که تلاش می‌کنیم با کمک شورای اسلامی شهر، شهرداری و مردم به سرانجام برسانیم.


انتهای پیام//م. م

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.