فرمانده اسبق ارشد آجا در فارس:

آزادسازی خرمشهر از برجسته‌ترین اقدامات رزمی در تاریخ دفاع مقدس

فرمانده اسبق ارتش در استان فارس گفت: آزادسازی خرمشهر از برجسته‌ترین عملیات‌های نظامی در تاریخ جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، امیر سرتیپ حسین محمدی فرمانده اسبق ارتش در استان فارس در جمع خبرنگاران با گرامیداشت سوم خرداد، اظهار کرد: عملیات بیت المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد، یک عملیات آفندی بزرگ محسوب می‌شد که به عنوان یکی از برجسته‌ترین اقدامات رزمی در تاریخ دفاع مقدس ثبت شده است.

این فرمانده نظامی ارتش در دوران دفاع مقدس ادامه داد: عملیات بیت المقدس ۱۰ اردیبهشت سال ۶۱ آغاز شد و روز سوم خرداد با رسیدن به هدف خود یعنی آزادسازی خرمشهر، به پایان رسید.

او اضافه کرد: این رخداد نظامی بزرگ با مشارکت یگان‌های عمده نیروی زمینی ارتش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جهاد سازندگی، هوانیروز و نیروی هوایی ارتش در منطقه عمومی جنوب غربی خوزستان انجام شد.

این رزمنده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه بیت‌المقدس، یکی از عملیات‌های موفق دوران دفاع مقدس بود، تصریح کرد: در این عملیات رزمندگان اسلام علاوه برآزادسازی مناطق عمومی جنوب غرب خوزستان، به ویژه شهرخرمشهر، ضربه‌ای قاطع به دشمن بعثی وارد کردند.

او با تاکید بر اینکه این عملیات، رخدادی سرنوشت ساز در دوران دفاع مقدس بود، افزود: عبور سریع و غافلگیر کننده از کارون، یکی از ابعاد برجستگی عملیات بیت المقدس بود.

محمدی ادامه داد: عبور از رودخانه برای نخستین بار، زمان کوتاه طرح ریزی و آمادگی برای عملیات، اهمیت و ارزش مناطق آزاد شده، دستاورد‌های ارزشمند سیاسی، نظامی و روانی تاثیرگذارتر نسبت به سایر عملیات‌های هشت سال دفاع مقدس، وسعت منطقه عملیات، مدت مداومت عملیات و تعداد اسرای گرفته شده از دشمن و شدت تلفات و خسارات وارده به دشمن از ویژگی‌های بارز عملیات بیت المقدس بود که آن را نسبت به سایر عملیات‌های انجام شده در ۸ سال دفاع مقدس متمایز کرده است.

او اضافه کرد: همچنین انجام موفق عملیات بیت المقدس نگرانی کشور‌های منطقه و دولت‌های غربی و آمریکایی را برانگیخت، زیرا آن‌ها که به نابودی انقلاب اسلامی دل بسته بودند اکنون می‌دیدند که این انقلاب توانسته خود را محکم و استوار نگه دارد.

این رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: پیروزی در این عملیات در تغییر موازنه قوا به نفع جمهوری اسلامی ایران نقش بسزایی داشت و باعث افزایش اعتبار رزمی رزمندگان اسلام شد.

محمدی تصریح کرد: عملیات بیت‌المقدس آثار مهمی مانند تغییر توازن سیاسی و نظامی به سود ایران، به دست گرفتن ابتکار عمل توسط ارتش اسلام، تقویت روحیه مردم ایران، تقویت روحیه شهادت طلبی، بازگشت امنیت برای مناطق جنوب، افزایش هماهنگی بین نیرو‌های خودی، تقویت توان نظامی ایران، شکست سیاسی و نظامی عراق، از دست رفتن برگ برنده عراق در مذاکرات صلح را در سطح بین المللی و داخلی در پی داشت.

این استاد دانشگاه بر لزوم توجه به ابعاد مختلف دوران دفاع مقدس و دست‌آورد‌های آن و تبیین ارزش‌ها و آثار این دوران در تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار