رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه خبر داد؛

صادرات ۵۲۰ میلیون دلار کالا از ایران به روسیه

تیزهوش تابان از تقویت مراودات اقتصادی ایران با کشور‌های حاشیه خزر خبر داد و گفت: پارسال ۵۲۰ میلیون دلار کالا از کشور به روسیه صادر شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، هادی تیزهوش تابان  ، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه  گفت:  ایران در سال ۹۸،   ۵۲۰ میلیون دلار کالا به روسیه صادر کرد که کالا‌های کشاورزی در صدر این اقلام صادراتی هستند.

او ، با بیان اینکه  ایران ده‌ها کالای قابل رقابت دارد و حجم مبادلات کشورمان با تقویت کشتیرانی، حمل و نقل ریلی و زمینی قابل افزایش است ، افزود: در چند ماه گذشته در پی شیوع ویروس کرونا ، با انجام اقدامات مؤثر و تمهیدات لازم از جمله انجام عملیات ضدعفونی کردن مانع از تعطیل شدن گمرک آستارا شدیم.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با اشاره به اینکه  رفع موانع صادراتی و تسهیل در امور گمرکی می‌تواند در افزایش حجم کالا‌های صادراتی کشورمان مؤثراست، گفت: با پیمان‌نامه اوراسیا می‌توانیم با کشورهای حاشیه خزر ارتباط بهتری داشته باشیم و از طرفی لازم است با اعمال یکسری شیوه‌های جدید‌تر حجم مبادلات اقتصادی‌مان را افزایش دهیم تا تحریم‌ها اثر نداشته باشد.

تیزهوش تابان،  با بیان اینکه این پیمان‌نامه فرصت مناسبی است تا با تعرفه‌های پایین‌تر در بازار کشور‌های حاشیه خزر حضور داشته و از طریق آن‌ها به اروپا کالا صادر کنیم ، گفت: بر اساس آمار‌های موجود در  سنوات گذشته بیشترین میزان صادرات ایران به کشور روسیه در حوزه مواد غذایی و صنایع سبک بوده است.

او تقویت امکانات کشتیرانی ایران را ضروری دانست و با تأکید بر اینکه برای بهبود حمل و نقل زمینی که فرسودگی شده باید اقدامات مؤثری انجام شود، افزود: فاصله کوتاه ایران تا روسیه ظرفیت مناسبی برای صادرات مواد غذایی به آن کشور ایجاد کرده است که باید از آن استفاده کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه،  اعمال تحریم‌های ظالمانه غرب علیه کشورمان و شرایط ویژه صادرات مواد غذایی و صنایع سبک به روسیه را مورد توجه قرار داد و گفت: معاهده گمرکی اوراسیا می تواند تسهیل‌کننده حضور تجار و بازرگانان ایرانی در بازار اوراسیا باشد و فعالان اقتصادی ایرانی با دشواری‌های بسیار کمتری مواجه خواهند بود.

هادی تیزهوش‌تابان ، با اشاره به اینکه اتصال راه آهن جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان را فرصت خوبی برای توسعه مراودات تجاری بین ایران و کشور‌های حاشیه خزر ایجاد می‌کند ، تصریح کرد: ایران و روسیه می‌توانند با شناسایی توانمندی‌ها و نیاز‌های مشترک و دوطرفه خود در منطقه اثرگذار باشند.

 

انتهای پیام/م.ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.