ضرورت ایجاد مرکز نوآوری و توسعه بازار محصولات کشاورزی

برای ایجاد مرکز نوآوری و توسعه بازار محصولات کشاورزی در خراسان رضوی برنامه ریزی‌هایی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی شریعتی مقدم رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در کمیسیونی در خصوص سرمایه گذاری‌های عمومی و خصوصی در بخش کشاورزی، گفت: مرکز نوآوری و توسعه بازار محصولات کشاورزی استان با هدف ارتقای بخش دانش، فرآوری، زنجیره ارزش و توسعه بازار‌های جدید ایجاد خواهد شد تا فرصت‌هایی که در داخل این خطه وجود دارد را بارور سازد.

او افزود: این استان از قطب‌های بخش کشاورزی کشور به شمار می‌آید. در حال حاضر این بخش تا ۵۰۰ میلیون دلار صادرات دارد. امروز اولویت اصلی بخش کشاورزی زنجیره‌های ارزش آن می‌باشد، اما بایستی در بخش‌های دیگر این صنعت نیز برنامه‌های قوی تری داشته باشیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: امروز ارزش افزوده با توسعه دانش، ایجاد زیرساخت فرآوری و توجه به بازار‌های جدید و همچنین گشودن مسیر برای جوانانی که با اندیشه دانش بنیان به این حوزه ورود پیدا می‌کنند، محقق می‌شود.

شریعتی مقدم بیان کرد: راه اندازی مرکز نوآوری و توسعه بازار محصولات کشاورزی ضرورتی است تا هم نیاز کشور را در بخش‌های مختلف پوشش دهد و هم فرصت‌هایی که در داخل استان وجود دارد را بارور سازیم. در حال حاضر طرحی برای این موضوع تهیه شده و در حال تکمیل است که امیدواریم راهکار‌های قانونی آن نیز دنبال شود. در پی به ثمر رسیدن این برنامه می‌توان بازار گیاهان دارویی، زنجیره ارزش‌های مربوطه و تولید بذر و... را در این مجموعه دنبال کرد.

بیشتر بخوانید: بخش کشاورزی باید وارد بورس شود

او تصریح کرد: با کمک وزارت جهاد کشاورزی و تشکل‌ها باید یک هدف‌گذاری مشخص برای جذب سرمایه گذاری خارجی صورت بگیرد. بازار بزرگی در این عرصه فراهم است و ظرفیت‌های زیادی نیز در اختیار افراد قرار دارد. اگر در چهارچوب یک برنامه عملیاتی، هدف گذاری لازم در استان صورت بگیرد، از طریق تسهیل تجاری موفق به جلب سرمایه گذاری خواهیم شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به موضوع کشت فراسرزمینی تاکید کرد: مفهوم آب مجازی با همین بحث گره خورده و به همین جهت است که باید این موضوع را گسترده‌تر مورد بررسی قرار داد. بسیاری از تجار افغانی با سرمایه‌های متوسط به بالا تمایل به سرمایه گذاری در ایران دارند. با این حال می‌توان به صورت محلی در قالب کشت فراسرزمینی این سرمایه گذاری‌ها را در همان کشور افغانستان مدیریت کرد. به نظر من در وزارت خارجه آمادگی خوبی در حوزه کشت فراسرزمینی وجود دارد.

انتهای پیام// ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.