اسپوتنیک گزارش داد؛

آمریکا به دنبال افزایش تنش‌های مرزی میان هند و چین است

آمریکا به دنبال سوءاستفاده ابزاری از تنش‌های مرزی هند و چین است، اما دهلی‌نو نمی‌خواهد در این زمینه بازیچه واشنگتن شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، محافل دیپلماتیک آمریکا از هند در تقابل با چین در مرز‌ها و اقیانوس هند حمایت کرده‌اند. آلیس ولز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی که قرار است ماه مه استعفا دهد، چین را به بهره‌گیری از درگیری‌های مرزی با هند برای تغییر وضع موجود متهم کرد.

در تاریخ ۲۰ ماه مه، آلیس ولز در کنفرانس آنلاین شورای آتلانتیک که یکی از اتاق‌های فکر برجسته آمریکاست، در مورد درگیری‌های مرزی بین هند و چین سخنرانی کرد. او در گفتگو با ریش ورما، سفیر آمریکا در هند بین سال‌های ۲۰۱۴-۲۰۱۷، تقابل در هیمالیا را با شرایط دریای مورد مناقشه جنوبی چین مقایسه کرد.

این دیپلمات اقدامات چین در مرز با هند و همچنین در دریای جنوبی چین را «تجاوز مداوم» و «تلاش مداوم» برای تغییر هنجار‌های فعلی و وضع موجود خواند. وی سپس خواستار مقابله با چین، چه در دریای جنوبی چین و چه در مرز‌های زمینی و دریایی هند شد و افزود حضور بیشتر ارتش چین در این مرز که درگیری‌های موقت در آن کاملاً متداول است، باعث نگرانی طرف هندی شده است.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که آمریکا همیشه به حفظ تنش بین هند و چین علاقه داشته است. آندره ولودین، کارشناس انستیتوی اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل آکادمی علوم روسیه معتقد است این یکی از ابزار‌های اجرای استراتژی هند و اقیانوسیه توسط آمریکاست که هدف از آن تقویت حضور این کشور در آسیای جنوبی است.

او گفت: بیانیه سفیر آمریکا فقط یک نمونه است. بدیهی است که این امر در تناسب با استراتژی کلی دولت ترامپ برای بی اعتبار کردن چین به عنوان "منبع" بیماری همه گیر کروناست. آمریکا که کمپین ضدچینی را به راه انداخته در تلاش است بیشترین تعداد کشور‌های آسیایی را وارد این بازی کند. کشور‌های آسیایی، اما در مجموع کاملاً بی‌طرفانه نسبت به این تلاش‌ها واکنش نشان می‌دهند.

در همین حال، این کارشناس این احتمال را رد کرد که حمایت آمریکا از هند در درگیری مرزی با چین می‌تواند آن را تحریک کند تا اقدام یک جانبه انجام دهد. حتی هند معتقد است در سایه شیوع کرونا باید هرچه بیشتر روی اقتصاد و توسعه تمرکز شود و تا حد امکان از بازیچه واشنگتن شدن، خودداری کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۰۳ خرداد ۱۳۹۹
اگه پول کافی بده بازیچشون میشن هر کی ی قیمتی داره, فک میکنید امریکا دنیا رو چطوری گرفت? از سوریه و عراق میدزدن میدن به هند تا تنش افزایش پیدا کنه به همین راحتی.
آخرین اخبار