مهمترین آثار فردی و اجتماعی عید فطر بر مومنان/ چگونه دستاوردهای ماه رمضان را حفظ کنیم؟

عید فطر برای مومنان حقیقی دارای اثر فردی و اجتماعی است که با رعایت برخی نکات می‌توانیم این دستاوردها را در خودمان تثبیت کنیم.

حجت الاسلام علیرضا حدادی سخنران و پژوهشگر مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ، گفت: علت نامگذاری روز اول ماه شوال  به «عید فطر»، بازگشت شخص روزه‌دار به فطرت و باطن خویش است. اینکه ما جشن می‌گیریم و این روز را بزرگ می‌شماریم به دلیل تمام شدن ماه خدا نیست، بلکه این روز عید نامیده شده، چون روز بازگشت به فطرت است. خداوند در آیه ۳۰ سوره روم می‌فرماید: «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا» فطرت‌ مردم از خداوند گرفته شده، اما بر اثر گناهان و زندگی روزمره از اصل خود دور شده و حالا بعد از پایان ماه رمضان، بر اثر روزه داری و عبادات، باطن‌ها دوباره نورانی شده و به سوی خداوند بازمی‌گردد.

مهمترین آثار فردی و اجتماعی عید فطر بر مومنان/ چگونه دستاوردهای ماه رمضان را حفظ کنیم؟

وی افزود: وقتی رسول خدا (ص) فرمودند «إِذَا کَانَ أَوَّلُ یوْمٍ مِنْ شَوَّالٍ نَادَى مُنَادٍ: یا أَیهَا الْمُۆْمِنُونَ اغْدُوا إِلَى جَوَائِزِکُمْ»؛ یعنی چون روز اول شوّال فرا مى ‏رسد منادی ندا مى‏ دهد اى مومنان در این صبحگاه بشتابید براى جوائزتان. ( پاداش عبادات رمضان را می‏ دهند)، این که منادی صدا می‌زند برای گرفتن جوایز بیایید، در اینجا خطاب به مومنان است، در حقیقت ماه رمضان میدان مسابقه است که هر کسی به اندازه تلاش خود از ماه رمضان پاداش می‌گیرد.

راهکار عملی برای حفظ آثار ماه رمضان

این کارشناس مذهبی در مورد چگونگی حفظ آثار ماه رمضان مطرح کرد: نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد این مطلب است که خداوند  فرموده است: «روزه برای من است و خودم پاداش تو را می‌دهم» اکنون که دست و پای شیطان بعد از ماه مبارک باز شده است و می‌خواهد این ثروت را از ما بگیرد، در نتیجه حفظ این ثروت از خود ثروت مهم‌تر است. در اینجا به راهکار‌هایی که باعث تثبیت این سرمایه است، می‌پردازیم. در روایتی رسول خدا (ص) در حدیثی فرمودند: «اگر کسی عملی را چهل روز برای خدا انجام دهد، خداوند چشمه‌های حکمت را از قلب او بر زبانش جاری می‌کند»؛ اگر ما انس با قرآن داشتیم، تهجد و شب زنده داری یا ترک گناه خاص و مراقبه داشتیم بهتر است این عبادات را چند روز بعد از ماه مبارک رمضان ادامه دهیم تا در باطن و فطرتمان تثبیت شود.

اثر فردی و اجتماعی عید فطر بر روی مومنین چیست؟ /چگونه آثار بدست آمده از ماه رمضان را در خود حفظ کنیم؟

آثار فردی و اجتماعی عید فطر

حجت الاسلام حدادی در مورد آثار فردی و اجتماعی عید فطر بیان کرد: هر عمل عبادی که در ماه رمضان انجام دادیم در عید فطر، یک اثر فردی و یک اثر اجتماعی در ما ایجاد می‌کند، اثر فردی عید فطر این است که به انسان یک احساس خوشبختی دست می‌دهد، البته این حالت را آن‌هایی که روزه دار هستند با تمام وجود حس می‌کنند، معمولاً ما تعریف‌ اشتباهی برای احساس خوشبختی داریم مثل ثروت و جایگاه اجتماعی و امثال این حس‌های موقت و گذرا، ولی مومن حقیقی در روز عید فطر، احساس خوشبختی عمیق و حس مفید بودن در جامعه می‌کند، به این دلیل که یک ماه روزه گرفته و احساس می‌کند که خداوند متعال از او راضی است و چه چیزی بالاتر از اینکه خداوند از بنده اش رضایت داشته باشد.

وی افزود: علامه حسن زاده آملی به نقل از علامه طباطبایی (ره) می‌گفتند که ما در این دنیا کاری مهم‌تر از خودسازی نداریم؛ در عید فطر هم وقتی انسان احساس می‌کند که به تکلیفش عمل کرده یک احساس خوشحالی و مفید بودن می‌کند که در راستای هدف خلقت دارد، هر چه میزان خودسازی بیشتر باشد، لذت آن در روز عید بیشتر است.


بیشتر بخوانید : چه درس‌هایی باید از ماه رمضان بگیریم؟ 


حجت الاسلام حدادی گفت: اثر اجتماعی عید فطر، بحث همبستگی، اتحاد و وحدتی است که در جامعه ایجاد می‌شود، وقتی فقیر و غنی در کنار هم در صف نماز بایستند، یک دعا را در مقابل قبله بخوانند و در یک زمان اعمال را انجام می‌دهند،موجب ایجاد محبت و همدلی در بستر جامعه می‌شود. امروز می‌بینیم با آمدن ویروس منحوس کرونا که امتحان بزرگ الهی بود، مردم ایران چگونه خوش درخشیدند. منشاء این درخشیدن، احکامی است که خدا برای ما واجب کرده مانند زکات فطره که اگر همه در پرداخت زکات و خمس و صدقه دست به دست هم بدهند یقیناً فقر کم و ریشه‌کن می‌شود، هنگامی که مقام معظم رهبری به بحث همدلی و کمک مومنانه اشاره کردند، دیدیم که مردم چگونه در صحنه حاضر شدند. در مقابل برخی از کشور‌هایی که ادعای تمدن دارند، برخی مردم چگونه فروشگاه‌ها را غارت کردند.

مهمترین آثار فردی و اجتماعی عید فطر بر مومنان/ چگونه دستاوردهای ماه رمضان را حفظ کنیم؟

ظهور جامعه مهدوی با توجه به آثار ایجاد شده از ماه رمضان

وی گفت: ما تبلور جامعه مهدوی را در جامعه خود دیدیم که منشا آن همان احکام اسلام است، اگر می‌خواهیم بگوییم ما امام زمان (عج) داریم باید تبلوری از وجود مهدوی را در خود نشان بدهیم که دیگران ببینند و از آن درس بگیرند، جامعه مهدوی یکی از ویژگی هایش این است که همه با هم مهربان هستند از نیاز مادی خودش می‌زنند و به دیگران کمک می‌کنند و با‌ یک اتحاد و هماهنگی از فقرا دستگیری می‌کنند، امیرالمومنین (ع) در خطبه‌ای در روز عید فطر می‌فرمایند: امروز روزی است که نیکوکاران در آن پاداش می‌گیرند و و برخی زیانکار هستند. این روز شباهت زیادی به روز قیامت دارد. به این معنا که اگر کسی روزه گرفته کمی دیرتر غذا بخورد،چیزی از دست نداده، ولی رضایت خدا را کسب کرده، اما کسی که با دستور خدا مخالفت کرده، حسرت آن را خواهد خورد.

حجت الاسلام حدادی گفت: حواسمان باشد آثاری که در ماه رمضان کسب کرده ایم را حفظ کنیم و حداقل ۱۰ روز بیشتر به عبادات استمرار داشته باشیم تا برایمان تثبیت شود و به این نکته توجه داشته باشیم که هر کاری انجام می دهیم یک روز پاداش آن را خواهیم گرفت، مانند ماه رمضان و روز عید فطر که با انفاق زکات فطره و محبت با دیگران در مسیر مهدوی قرار بگیریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.