آیت الله فلاحتی:

عید فطر از اعیاد بزرگ مسلمانان است

نماینده ولی فقیه در گیلان با تبریک عید سعید فطر گفت: این عید از اعیاد بزرگ مسلمانان در تاریخ اسلام است.

عید فطر از اعیاد بزرگ مسلمانان استبه گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، آیت الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان با تبریک و تهنیت به مناسبت عید سعید فطر گفت: عید فطر یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان در تاریخ اسلام است.

او پرداخت زکات فطره بر هر فرد مسلمانی را واجب عنوان کرد و افزود: زکات فطره هر نفر معادل ۳ کیلوگرم قوت غالب گندم، برنج، ذرت، خرما یا کشمش است.

امام جمعه رشت با بیان اینکه دفتر رهبر معظم انقلاب مبلغ زکات فطره بر اساس گندم را ۹ هزار تومان اعلام کرده است، اظهار داشت: اکثر مراجع نیز این گونه بیان کردند و هر کیلوگرم گندم ۳ هزار تومان است و ۳ کیلوگرم مبلغ ۹ هزار تومان می‌شود البته بهتر است ۱۰ هزار تومان در نظر بگیرند.

آیت الله فلاحتی بر پرداخت زکات فطره در اسرع وقت تاکید کرد و گفت: فقها معتقدند زکات فطره قبل از اقامه نماز عید فطر به نیازمند رسانده شود، اما اگر توفیق حاصل نشد می‌توانند پس از اقامه نماز عید فطر پرداخت کنند.

او با اشاره به اینکه مستحب است زکات فطره از قوت غالب پرداخت شود، بیان کرد: در شمال کشور بیشتر مردم برنج مصرف می‌کنند و مستحب است البته واجب نیست که انسان قوت غالبی را بیشتر مصرف می‌کند، محاسبه و پرداخت کند.

نماینده ولی فقیه در گیلان یادآور شد: معمولا خانواده‌ها هنگام افطار نان و در سحر برنج مصرف می‌کنند بنابراین اگر خانواده‌ای به عنوان مثال ۴ نفری هستند بهتر است زکات فطره ۲ نفر را گندم و ۲ نفر دیگر را برنج محاسبه و پرداخت کنند.

آیت الله فلاحتی زکات فطره گندم برای ۲ نفر را ۲۰ هزار تومان عنوان کرد و افزود: نرخ هر کیلوگرم برنج ایرانی به طور متعارف ۲۰ هزار تومان است، به ازای ۳ کیلوگرم برای هر نفر ۶۰ هزار تومان می‌شود.

او ادامه داد: بنابراین زکات فطره برنج برای ۲ نفر ۱۲۰ هزار تومان است و با احتساب ۲۰ هزار تومان زکات فطره برای ۲ نفر برای یک خانواده ۴ نفری زکات فطره ۱۴۰ هزار تومان می‌شود.

امام جمعه رشت با بیان اینکه برخی خانواده‌ها از برنج خارجی استفاده می‌کنند، اعلام کرد: نرخ هر کیلوگرم برنج خارجی ۱۵ هزار تومان است و ۳ کیلوگرم مبلغ ۴۵ هزار تومان می‌شود.

آیت الله فلاحتی به کفاره روزه ماه رمضان اشاره کرد و گفت: ممکن است فردی به دلیل بیماری نتوانسته در ماه رمضان روزه بگیرد و توفیق روزه گرفتن تا ماه رمضان سال آینده را پیدا نکند و در این صورت روزه بر او واجب نیست و تنها باید کفاره پرداخت کند.

او با اشاره به اینکه کفاره برای هر نفر روزانه ۳ هزار تومان است، افزود: اگر ماه رمضان را ۳۰ روز در نظر بگیریم، کفاره ۹۰ هزار تومان است و این مبلغ کفایت می‌کند البته توصیه می‌کنیم یک صد هزار تومان پرداخت شود.

نماینده ولی فقیه در گیلان تصریح کرد: ممکن است دفتر بعضی مراجع مبلغ کفاره را ۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کنند و هر مقداری که دفاتر مراجع بگویند، قبول است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.