ایرادات شروط خرید و اصلاح قیمت خودرو‌ها

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: زمانی که رقابت شکل می‌گیرد، خود به خود قیمت خودرو افزایش می‌باید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن کریمی سنجری، در رابطه با تحولات اخیر صنعت و بازار خودرو و در حقیقت اصلاح قیمت خودرو‌ها در کارخانه و بازار و اینکه قیمت‌ها باید اصلاح می‌شد گفت: یک نکته حائز اهمیت این است که توازن بین عرضه و تقاضا بهم ریخته؛ چرا که به اندازه نیاز بازار امکان تولید خودرو وجود ندارد. در گذشته می‌گفتیم که به ازای هر دو دستگاه خودرو، سه مشتری وجود دارد، الان این آمار تغییر کرده و برای هر دستگاه خودرو به طور متوسط ۲.۵ متقاضی وجود دارد. به عبارتی رقابت برای دریافت خودرو صفر آن هم با قیمت کارخانه‌ای ایجاد شده است.

شروط خرید خودرو، تقاضا‌ها را واقعی نمی‌کند

وی افزود: زمانی که رقابت شکل می‌گیرد، خودبه خود قیمت خودرو افزایش می‌باید. حال زمانی که طرح پیش فروش هم اجرا می‌شود، به دلیل اینکه بازار بیش از تولید خودرو کشش دارد و به عبارتی تقاضا بیشتر از عرضه است، طبیعتا تمامی محدودیت‌هایی که برای کنترل التهاب بازار دور زده شده و اجرایی نمی‌شود. به عنوان مثال اعلام می‌شود که خودرو به صورت قرعه کشی در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت. این بدین معناست که همه مردم می‌توانند بدون هیچ محدودیت ظرفیتی ثبت نام می‌کنند و سپس امیدوارند که در قرعه کشی برنده شوند.

کریمی سنجری تصریح کرد: فرض کنیم فردی نیاز به خودرو ندارد، اما همه شرایط را برای ثبت نام دارد؛ بنابراین ترغیب می‌شود ثبت نام کند و شانس خود را امتحان کند. در نتیجه بخشی از تقاضا‌های غیرفعال را برای ابراز تقاضای غیرواقعی تحریک می‌کند. در حقیقت شیوه‌ای همچون قرعه کشی برای تخصیص خودرو به نوعی محرک تقاضاست. در شرایطی که عرضه محدود و تقاضا مازاد است، باید از فرمول‌ها و شیوه‌هایی استفاده شود که علاوه براینکه باید شرایط عرضه را بهبود و در حقیقت تولید خودرو در کشور را تسهیل کنیم، باید " فیتیله تقاضا" را پایین کشید و تا جایی که امکان دارد، شرایطی فراهم شود تا تقاضا تحریک و افزایش نیابد و در عوض در صورت امکان تقاضا را کاهش دهیم.

این کارشناس صنعت خودرو کشورتصریح کرد: این میزان حساسیت چرا به طور مثال در مسکن وجود ندارد؟ قیمت مسکن نیز روند صعودی دارد و تعداد زیادی از افراد هم از آن محروم هستند. راهی که دولت برای کنترل بازار مسکن در نظر گرفته است این است که طرف تقاضا را به لحاظ قدرت خرید تقویت می‌کند. محدودیت‌ها را به سمت سیستم بانکی سوق می‌دهد و مثلا اعلام می‌کند افرادی که مسکن اول هستند یا برای زوج‌های جوان، تسهیلاتی در نظر می‌گیرد. این شیوه‌ها را می‌توان در بازار خودرو اجرا کرد؛ به جای انکه به خودروساز با قیمت‌های دستوری فشار آورد.

وی تصریح کرد: شرکت‌های خودروساز به صورت دستوری قیمت‌ها را پایین نگه می دارند. این موضوع در نهایت باعث تحمیل زیان هنگفت به خودروساز خواهد شد که خود را در جایی دیگر نشان می‌دهد.وام‌های بلاعوض و کمک مالی به خودروسازان از کجا تامین می‌شود؟ از صندوق و بودجه عمومی دولت و در حقیقت جیب مردم.

کریمی سنجری ادامه داد: زیان انباشته خودروسازان نیز از همین طریق بودجه عمومی کشور تا حدودی جبران می‌شود. قیمت های دستوری علاوه براینکه بازار را ملتهب می‌کند، به نوعی برای جبران خسارات خودروسازان از بودجه کشور و جیب مردم وارد حساب و کتاب دولتی می‌شود.

وی افزود: علاوه براین به عنوان دیگر شرط طرح‌های پیش فروش، اعلام می‌کنند برای آنکه مطمئن شویم خودرو احتکار نمی‌شود، خریدار موظف است ظرف سه ماه اول به نمایندگی‌ها مراجعه کند؛ در غیراینصورت گارانتی خودرو باطل خواهد شد. در اینجا اگر قرار باشد قیمت خودرو افزایشی باشد، گارانتی چندان نمی‌تواند انگیزه باشد. ضمن اینکه رانتی دیگر شکل خواهد گرفت. ممکن است در آینده با مواردی روبرو شویم که برخی نمایندگی‌ها که بخش آزاد به حساب می‌آیند، با دریافت مبالغی بدون نیاز به مراجعه خریدار خودرو، گارانتی را مهر می‌کنند یا در نهایت بدون آنکه خودرو پایش و حرکتی داشته باشد، در سه ماه اول با حضور نمایشی، گارانتی را مهر می‌کند؛ بنابراین شروط اینچنینی نمی‌تواند انگیزه برای کاهش التهاب بازار و دلالی‌ها باشد.

راهکار‌های مناسب‌تر برای سامان این صنعت و بازار آن

این کارشناس صنعت خودرو در ارائه راهکار مناسب، گفت: چند راهکار موثر وجود دارد. بایستی موانع تولید آن هم در سالی که جهش تولید نامگذاری شده، برداشته شود و کمک شود تا قوانین دست و پاگیر از تولید رفع شوند. علاوه براین کاری نکنیم که تقاضا‌های غیرفعال بازار تحریک شوند. سوم اینکه به تقویت قدرت خرید متقاضیان واقعی بپردازیم. همچنین می‌توان این ضرر و زیانی که به خودروسازان تحمیل شده و سپس از طریق وام‌های چند میلیاردی جبران شود، در قالب تسهیلات و از طریق سیستم‌های بانکی به کسانی که واقعا نیاز به خودرو دارند، بپردازیم.

وی تاکید کرد: ضمن اینکه اگر قیمت خودرو متناسب با تورم، واقعی شود بسیاری از تقاضا‌های سوداگرانه که به دنبال سود حاصل از تفاوت قیمت کارخانه و قیمت بازار هستند، از دور تقاضا خارج می‌شوند. به دلیل اینکه در عرضه مشکل وجود دارد، نمی‌توان به همه تقاضا‌ها پاسخ درست داد. البته راهکار‌های اعلام شده نیز قطعا نارضایتی‌هایی را شکل خواهد داد، اما بسیار بهتر از قرعه کشی و تمهیداتی خواهد بود که برای یک مدت کوتاه مردم را راضی نگه داریم؛ چراکه در درازمدت به دلیل شکاف عرضه و تقاضا سبب التهاب بازار خودرو خواهد شد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
یادتون هست شرکتهای خودرو سازی ملاک قیمت کارخانه را ده درصد زیر قیمت بازار پیشنهاد می دادند بعد معلوم شد سلطان خودرو با کمک مدیر سابق سایپا
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۸:۱۸ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
والا تا اونجا که من میدونم رقابت باعث کاهش قیمت میشه نه افزایش مگر اینگه رقبا مثل سایپا و ایرانخودر هردو دولتی باشن و سر افزایش قیمت الکی با هم رقابت کنن. در سیستم های خصوصی که رقابت واقعی دارن کیفیت بهتر و قیمت کمتر حرف اول رو میزنه. مرزها رو باز کنید و اجازه بدید خودرو های خارجی با قیمت های جهانی وارد کشور بشن اونوقت ببینم خودرو ساز داخلی میتونه رقابت کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۴:۴۷ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
چرا با وجود کمبود خودرو و عرضه ، واردات خودرورا آزاد نمیکنید؟؟! هرکمبودی را هم کشورمون وهم کشورهای دیگه از کشورهای دیگه جبران میکنن و وارد میکنن پس چرا خودرو شده استثنا ؟؟!! مگه ایران از لحاظ خودرو خودکفاست؟؟؟؟؟ پس به نفع خیلیها نیست که واردارت را آزاد کنن و تعرفه و..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
اینم مثل سلطان سکه که اعدام کردن چی شد سکه ها کجا رفتن قیمت سکه پایین که نیومد هیچ چند برابر شد فقط الکی چند نفر رو اعدام میکنن
-
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
تمام خودروهای پیش فروشی اخیر بنزین سوز هستند. آیا شما نمی دانید که در وضعیت کنونی باید فقط خودرو دوگانه سوز تولید کرد و به دست مردم داد ؟ شما چرا لقمه را دور سر خودتان می چرخانید ؟ چرا خوابیدید ؟ وقتی می بینید تقاضا زیاد هست با شرایط درست و عادلانه محصول را دست مصرف کننده واقعی برسانید. دلالها را حذف کنید و سه شیفته چهار شیفته ماشین تولید کنید و بدهید دست مصرف کننده .آیا واقعا نمی شود این کار را عملی کرد!!! ؟؟؟!!!!
Netherlands
دهقانی
۱۱:۵۷ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
خدایی این دوتا خودرو ساز خیلی پرو هستن
پایین نگه داشتن دستوری قیمت خودرو؟
40 میلیون تومن پایینه برای پراید؟؟؟؟
اقا ما قبول میکنیم قیمت خودرو رو دوتا خودرو ساز کاملا در اختیار خودشون بزارن و دست خودشون باشه به شرطی که ورود خودرو نو و دست دوم خارجی بدون گمرک به ایران ازاد شه
اونوقت ببینم کی میاد 40 تومن بده برا پراید

روتون رو کم کنید
ساخت و توزیع و تولید دست خودتونه بدون رقیب دارید خون مردم رو تو شیشه میکنید میگید قیمت خوب نیست دستوری پایینه؟
پیش فروش گذاشتید الان میگید رنگ ماشین هر چی انتخاب کنید معلوم نیست اونو بهتون بدیم خدایی کجای دنیا همچین مسخره بازیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
برید بازار ماشین بخرید الکی خودتون گول نزنید ،این ارامش قبل از طوفانه ،قیمتا باز هم بالا میره ،هر چند ک کاهشی هم در کار نبوده
Iran (Islamic Republic of)
نسحم
۱۱:۰۴ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
آقای کارشناس لطفا نظرندید
همه سردرگم میشن بااین طرح حضرتعالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
بخرین
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۲۶ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
ببخشید قشر کم درامد که توان خرید خودرو رو نداره مجبوره موتورسیکلت بخره گه الان موتوری۱۲۵که سه سال پیش بود ۴میلیون الان شده ۱۴میلیون واصلا شما رسانه ها توجه و پیگیری نمی کنید فقط چسپیدید به با زار خودرو ما از شما خواهش میکنم علت گرانی های ری حساب وکتاب بازار موتورسیکلت را هم جویا شوید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
3سال پیش موتور125بود 2500000تومن نه 4000000
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۰ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
یعنی الان هر طور شده بریم ماشین بخریم تا دوباره گرون نشده؟؟؟!!! کی به من بگه الان بهترین موقع واسه ماشین دارشدنه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
ازتون خواهش میکنم ،این چندمین باره که ازتون تقاضا،خواهش،التماس دارم که این دو ساله ایرانخودرو ماشین منو نمیده،یعنی یه آدم دلسوز پیدا نمیشه!!!؟؟؟من مرداد۹۷ یه ماشین دنا معمولی ثبت نام کردم و قرارداد تحویل آبان ۹۸ بوده،ولی تحویل ندادن و قرار شد اسفند ۹۸ تحویل بدن که بازهم ندادن،و گفتن بدلیل کرونا و عدم تولید امکان تحویل خودرو نیست و ایرانخودرو تعهد دادند که حتما اردیبهشت سال ۹۹ ماشین رو تحویل خواهند داد ولی تا الان که پنجم خرداد هست،هنوز خبری نیست.......دیگه نمیدونم به چه زبونی خواهش کنم التماس کنم که برام پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
چرا کسی پاسخگو نیست؟؟؟ لطفا جواب این خواهش ها و التماس ها رو بدهید.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
جمع کنید این مسخره بازیهاتونو، هر روز فشار روی مستضعفین بیشتر میشه! خیلیها همون پراید ۲۰ میلیونی براشون آرزو بود، حالا ۸۰ میلیون بشه با وام بره بخره؟ اگرم بتونه بعد از گذر از هفت خان وام رو بگیره، میتونه با حقوق کارگری پسش بده؟ میخواید بدبخت بشه با این سیستم ربا؟ جمع کنید...بجا این به حرف حضرت آقا اگه واقعا عمل میشد، رونق اقتصادی واقعی اتفاق میفتاد، ارزش پول ملی بالا میرفت و همه اینا درست میشد...
Ukraine
ناشناس
۲۰:۳۶ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
قیمت خودرو چند میلیون تومان بشه ، شما کارشناسان و خودروسازان راضی می شوید؟ قیمت خودرو را قیمت تمام شده تعیین می کنه ،نه قیمت کف بازار .