در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

اثربخشی مناسب استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان کرونا

متخصص خون و آنکولوژی گفت: با جداسازی و کشت دادن سلول‌های بنیادی، نتایج خوبی برای درمان کرونا به دست آمده است.

امیرعباس هدایتی اصل متخصص خون و آنکولوژی، پیوند سلول‌های بنیادی بیمارستان شریعتی و رویان  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره روند آزمایش‌های سلول‌های بنیادی اظهار کرد: ما حدودا از میانه اسفند ۹۸ با توجه به شیوع کرونا که عملاً درمان ضدویروسی خاصی نداشت و اگر هم داشت تنها حمایتی بود، کار خود را شروع کردیم.

او در ادامه افزود: خوشبختانه طی بررسی‌های لازم در بین مبتلایان کرونایی حدود ۸۰ درصد از آنها معمولا بدون علامت یا دارای علائم کم هستند و با گذشت زمان حالشان بهبود می‌یابد. اما ۲۰ درصد از آنها نیاز داشتند که در بخش‌های آی‌سی‌یو بستری شوند. براساس پاتوفیزیولوژی که برای این بیماری مطرح می‌شود، ما باید جلوی تخریب کیسه‌های هوا و ریه، همچنین آزاد شدن یک سری موادی را که موجب افزایش تنگی نفس می‌شوند بگیریم.

سلول های تاثیرگذار کرونایی

بازسازی بافت تخریب شده ریه به کمک سلول‌های مزانشیمی 

هدایتی اصل بیان کرد: براساس پاتوفیزیولوژی (تغییرعملکردهای بدن) و نداشتن درمان ضدویروسی خاصی به این نتیجه رسیدیم، که ما در بدنمان ۲ دسته سلول‌ بنیادی وجود دارد که یکی خون‌ساز و دیگری سلول‌های بنیادی مزانشیم است. معمولاً از سلول‌های خونساز قبلاً در پیوند‌های مغز و استخوان، بیماری‌های سرطانی، تالاسمی و کبدی استفاده می‌کردیم اما  سلول‌های مزانشیمی در بیماری‌های ریوی بیشتر کاربرد داشت. به همین دلیل امروزه برای بیماری‌های آرتروزی یا پوکی‌های استخوان شدید از سر فرد تست مغز و استخوان گرفته می‌شود و در قالب  آزمایشگاه قرار داده می‌شود تا سلول‌های مزانشیمی آن را کشت دهیم و بعد از ۶ الی ۷ هفته به بیماران تزریق و اثر بهبودی آن را مشاهده می‌کنیم.

سلول های مزانشیم

او گفت: سول‌های مزانشیمی می‌توانند بافت تخریب شده را بازسازی و حتی ایمنی بدن را تقویت و تنظیم کنند. تا امروز دیده شده است که پلاسمای خون بیمار کرونایی خوب شده را به فرد مبتلا تزریق می‌کنند اما ما تصمیم گرفتیم که این عمل را در داخل بدن هر فردی به تنهایی انجام دهیم، یعنی هر فردی ایمنی بدن خود را تامین و تنظیم کند. به دلیل طوفان سایکوتیکی آزادشده، بافت ریه فرد تخریب خواهد شد، پس ما بر اساس این تفکر از ۱۵ اسفند ماه  شروع به جداسازی و طراحی سلول‌های مزانشیمی کردیم که تا الان پاسخ مثبتی دریافت کرده‌ایم.

دو منبع غنی برای تهیه سلول‌های بنیادی مزانشیم

هدایتی اصل تصریح کرد: سلول‌‌ها کشت داده می‌شوند تا به سلول‌های بنیادی که مدنظرمان است، برسند. ۷۰ میلیون سلول مزانشیم برای هر فرد بیمار تهیه و در صورت نیاز برای تقویت سیستم ایمنی بدن تزریق می‌شود. سلول‌های مزانشیم را برای ۶ نفر به مدت ۳ نوبت تزریق کردیم و نتایج خوبی دریافت کردیم. برای این کار از کمیته اخلاق پزشکی و همچنین در تاریخ ۱۳ فروردین در سایت کارآزمایی‌های بالینی سایت وزارت بهداشت مجوز گرفته شد که به تحقیقات خود ادامه دهیم. در همان ابتدا هم سعی کردیم پژوهشگر و درمانگر را از هم جدا کنیم تا در صورت ایجاد اختلالاتی،  بتوانیم به سرعت مسئله را حل کنیم.

سلول های بنیادی

او در ادامه بیان کرد: همچنین سوالاتی برایمان پیش می‌آید که آیا سلول مزانشیم بی‌ضرر است؟ آیا در صورت تزریق سلول‌های بنیادی ریت تنفسی بیمار حل خواهد شد؟ آیا سیستم ایمنی بدن فرد بیمار تقویت می شود؟ در مطالعه این طرح ۶ بیمار از ۲۵ سال تا ۶۳ سال وارد شدند که ۴ آقا و ۲ مورد خانم بودند. اکثر مبتلایان کرونایی بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشارخون، دیابت، بیماری قلبی داشتند که قبل تزریق سلول‌های بنیادی، مورد آزمایش قرار گرفتند.


بیشتر بخوانید: آیا سلول‌های بنیادی با سایر سلول‌ها متفاوت هستند؟


هدایتی اصل در پایان گفت: در نهایت خوشبختانه هر ۶ نفر بیمار به درمان با سلول‌های بنیادی از نظر موثر بودن یا نبودن پاسخ دادند. در این بین  تمام سی‌تی اسکن‌ها بررسی و بعد از آماربندی معنادار شدند. متاسفانه یکی از بیماران در این حین پاسخگویی مثبت به درمان دچار لختگی خون (انعقادی خون) شد. به همین دلیل  تاکید می‌شود قبل از تزریق سلول‌های بنیادی حتماً به بیماران کرونایی، داروی دوز بالا ضدانعقاد داده شود. در نهایت با  استفاده از روش سلول‌های بنیادی، سیستم ایمنی بدن را تنظیم و بافت ریه را بازسازی کردیم. این عمل برای مبتلایان کرونایی طی ۲ ماه نیم به کار رفت و نتیجه اثربخشی برای ما داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار