گزارش سازمان ملل درباره طرح سری برخی کشور‌ها درباره لیبی

سازمان ملل در گزارشی پرده از طرح سری چند کشور درباره لیبی برداشت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان ملل در گزارشی پرده از طرح سری چند کشور درباره لیبی برداشت.

بر این اساس، در کارشناسان سازمان ملل پی برده اند که چند کشور با یک طرح سری جاسوس‌های نظامی به لیبی اعزام کرده اند. در این گزارش محرمانه آمده است: دستکم ۲۰ نفر از کشور‌های آمریکا، انگلیس، آفریقای جنوبی، مالت، فرانسه و استرالیا در قالب پروژه‌ای به نام اوپِس (Opus) و در راستای حمایت از خلیفه حفتر، رهبر مخالفان لیبی به این کشور سفر کرده اند.

این افراد در ژوئن ۲۰۱۹ از اردن و با یک هواپیمای باری به لیبی سفر کردند. این افراد به دروغ ماموریت خود را از طرف جامعه علمی برای انجام تحقیقات ژئوفیزیک اعلام کرده بودند. در واقع این افراد اعضای شرکت‌های خصوصی بودند.

هدف از این ماموریت جلوگیری از حرکت کشتی‌های ترکیه‌ای به طرابلس بود. برنامه ریزی این عملیات نیز به وسیله شرکت‌های مستقر در امارات انجام شده بود. با این حال، این ماموریت پس از چند روز به دلایل نامعلوم لغو شد.

از زمان مرگ معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ لیبی میان دو قدرت تقسیم شده است: خلیفه حفتر شرق این کشور را به کنترل خود درآورده است و دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج کنترل مناطق مرکزی و طرابلس، پایتخت، را در دست دارد و تنش و درگیری بین این دو گروه ادامه دارد.

ترکیه بارها حمایت خود از دولت قانونی لیبی موسوم به دولت وفاق ملی را اعلام کرده و به حمایت نظامی از آن می‌پردازد. ترکیه در حالی دوشادوش دولت فائز السراج در برابر خلیفه حفتر می‌جنگد که صادرات تسلیحات به لیبی بر اساس قوانین بین‌المللی ممنوع اعلام شده است.

در مقابل کشورهای امارات، عربستان و مصر هم به حمایت‌های مالی و تسلیحاتی به خلیفه حفتر می‌پردازند. چندی پیش هم طی حملاتی خمپاره‌ای ساختمان سفارت ترکیه آسیب دید. وزارت خارجه ترکیه اعلام کرده که در صورت تعرض نیروی حفتر به مواضع ترکیه، آنکارا پاسخی جدی نشان خواهد داد و تلافی خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار