درخواست اتحادیه اروپا از چین در خصوص هنگ کنگ

اتحادیه اروپا در اقدامی مداخله جویانه از چین خواست تا به خودمختاری هنگ کنگ احترام بگذارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، در پی طرح دولت چین برای اجرای قانون امنیت ملی برای هنگ کنگ، اتحادیه اروپا امروز سه شنبه در اقدامی مداخله جویانه از چین خواست تا به خودمختاری این منطقه احترام بگذارد.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا گفت: ما به حفظ سطح بالای خودمختاری هنگ کنگ مطابق با قانون اساسی و تعهدات بین المللی اهمیت زیادی می‌دهیم.

وی پس از برگزاری یک ویدئو کنفرانس با آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن مدعی شد: ژاپن و اروپا نظراتی مشابه را در خصوص چین با یکدیگر به اشتراک گذاشتند. ما در خصوص رفتار چینی ها، ساده لوح نیستیم.

او همچنین اعلام کرد اروپا از سیستم «یک کشور، دو نظام» که بر خودمختاری هنگ کنگ حاکم است، حمایت می‌کند.

همچنین انتظار می‌رود وزرای خارجه اتحادیه اروپا این موضوع را در نشست خود در روز جمعه مورد بررسی قرار دهند.
سخنگوی کمیسیون اجرایی اتحادیه اروپا گفته هنوز زود است که این اتحادیه بگوید آیا تحریم‌ها علیه پکن را مورد بررسی قرار خواهد داد یا خیر.

پیشتر «لی که چیانگ» نخست وزیر چین در سخنرانی خود در کنگره سالانه این کشور اعلام کرد که دولت برای بالا بردن امنیت ملی و ثبات در دو منطقه تحت کنترل خودمختار «هنگ‌کنگ» و «ماکائو» طرح قانونی جدیدی را تهیه کرده است.

اگرچه قانون امنیت ملی در ماکائو که پیش‌تر مستعمره پرتغال بود، اعمال می‌شود، اما به نظر می‌رسد این ابتکار عمل دولت چین بیشتر متوجه هنگ کنگ باشد.

از سال ۱۹۹۷ و هنگامی که بریتانیا پس از بیش از ۱۵۰ سال حکمرانی، هنگ‌کنگ را به چین واگذار کرد، این منطقه براساس سیاست «یک کشور، دو نظام» اداره می‌شود؛ سیستمی که براساس آن چین موافقت کرد تا این منطقه به صورت نیمه خودمختار اداره شود. هنگ کنگ ۷ میلیون و ۲۳۰ هزار نفر جمعیت دارد و یکی از مهم‌ترین بازار‌های مالی و تجاری آسیا به‌شمار می‌رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار