آنتوریوم گیاهی پر استفاده برای دکوراسیون منزل

آنتوریوم به دلیل ظاهری زیبا و گل‌های رنگارنگی که دارد، گیاهی پر استفاده در طراحی دکوراسیون داخلی منزل است.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گیاه آنتوریوم در دسته گیاهان آپارتمانی گلدار قرار دارد، گل‌های رنگی و ظاهر زیبای آن موجب شده است که این گیاه در دسته گیاهان پر استفاده در طراحی آپارتمان باشد.

این گیاه دارای برگ‌های سبز، پهن و قلبی شکل و گل‌های آن معمولا به رنگ سفید یا قرمز است که به دلیل شکل ظاهری‌اش به آن گل فلامینگو نیز می‌گویند.

زیستگاه این گیاه در مناطق گرمسیری و جنگل‌های پر باران جنوب آمریکا و از خانواده گل‌های شیپوری است. مدت زمان گل دهی گیاه آنتوریوم بسیار طولانی است و می‌توان گفت که اکثر سال این گیاه گل دارد. گیاه آنتوریوم به دلیل اینکه به نور کمی نیاز دارد، برای فضای داخلی و آپارتمانی بسیار مناسب و نگهداری از آن بسیار ساده است.

شرایط نگهداری از گیاه آنتوریوم در منزل

نور: گل طبیعی آنتوریوم نیاز به نوری کم دارد، به همین دلیل برای آپارتمان بسیار مناسب است. توجه داشته باشید که نور مستقیم و زیاد خورشید به برگ‌ها و گل‌های آنتوریوم آسیب می‌رساند و بهترین مکان برای قرار دادن آن، پشت پنجره با نور غیر مستقیم است.

دما: این گل زیبا در هوای گرم و مرطوب بهتر رشد می‌کند، اما نسبت به هوای سرد بسیار حساس است. در کل دمای مناسب برای گیاه آنتوریوم، دمایی بین ۱۵ تا ۲۸ درجه سانتیگراد است. توجه داشته باشید که هوای گرم و خشک، باعث وقفه در رشد گل‌های آنتوریوم خواهد شد.

آبیاری: آبیاری فراوان، به خصوص در فصل‌های بهار و تابستان برای گیاه آنتوریوم ضروری است. بهتر است به گیاه در تابستان خشکی ندهید و خاک را نسبتا مرطوب نگه دارید، اما در زمستان بهتر است که بگذارید روی خاک کاملا خشک شود، سپس اقدام به آبیاری کنید.

رطوبت: گل آنتوریوم رطوبت محیطی را می‌پسندد و غبار پاشی برگ‌ها برای آن مناسب است و یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای تأمین رطوبت، ایجاد جزیره در زیر گلدانی و قرار دادن یک ظرف آب در کنار گیاه است.

کودهی: برای رشد بهتر گیاه آنتوریوم، باید هر ۲ هفته یکبار به خصوص در فصول رشد، یعنی بهار و تابستان اقدام به کوددهی کنید. کود مخصوص آنتوریوم و انواع کود مخصوص گیاهان آپارتمانی برای این گیاه مناسب است. همچنین در صورت گُل ندادن در تابستان، می‌توانید از تقویت کننده گل‌دهی مخصوص آنتوریوم استفاده کنید تا گیاه تقویت شود و اقدام به گل‌دهی کند.

خاک: گل طبیعی آنتوریوم به دلیل داشتن ریشه‌های گوشتی، به خاکی سبک با زهکش بالا نیازمند است تا آب اضافی از زیر گلدان خارج شود. خاک و کود آماده یا ترکیب خاک برگ، خاک چوب و زغال برای آنتوریوم بسیار مناسب است.

تعویض گلدان گیاه آنتوریوم

بیرون زدن ریشه‌ها از خاک نشانگر بی‌حال بودن گیاه آنتوریوم است. در صورتی که تمامی شرایط ایده آل برای گیاه فراهم باشد، ریشه‌های گیاه فضای بیشتری احتیاج دارند و زمان تعویض گلدان فرا رسیده است. توجه داشته باشید که بهترین زمان برای تعویض گلدان زمانی است که دوران گل دهی در زمستان تمام شده باشد، دقت کنید که گلدان باید دارای زهکش مناسب باشد.

روش تکثیر گیاه آنتوریوم

شما می‌توانید با استفاده از سه روش قلمه زدن، بذر، پاجوش و تقسیم ریشه این گیاه زیبا را تکثیر کنید که راحت‌ترین روش پاجوش و تقسیم ریشه است؛ برای این کار پاجوش‌ها را از گیاه مادری جدا کنید (بدون اینکه به گیاه مادری آسیبی برسد) و در گلدان جدید با خاک سبک بکارید.

تکثیر به روش تقسیم ریشه: گیاه را از گلدان خارج کنید و توده‌های ریشه را به آرامی از هم جدا کنید (توجه داشته باشید که ریشه‌ها آسیب نبینند)، سپس آن‌ها را در گلدانی با قطر دهانه ۱۳-۱۱ سانتیمتر، حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت، بکارید. مراقب باشید گیاهچه به زیر خاک فرو نرود و کمی بالاتر از سطح خاک قرار گیرد. دمای محیط را روی ۲۴ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و رطوبت را بالا نگه دارید. برای این منظور یا مرتب مه پاشی کنید یا گلدان را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید.

برای استفاده از روش قلمه زدن با استفاده از چاقوی تیز شاخه‌های جوان و سالم را انتخاب کنید و برش بزنید و سپس قلمه را در داخل خاک قرار دهید تا ریشه بزند و در مدت ریشه دهی حتما رطوبت مورد نیاز را برایش فراهم کنید.


بیشتر بخوانید:

گیاه آپارتمانی خر دم را بیشتر بشناسید

گیاه سمی آدنیوم را بیشتر بشناسید

گل بنفشه را نمی توانید در اتاق نگهدارید کنید

آشنایی با درخت اکالیپتوس و نکات نگهداری آن/ اکالیپتوس گیاهی برای فرار حشرات


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار