بررسی نخستین جلسه دادگاه «بی‌بی»

نتانیاهو چگونه دادگاه اسرائیل را خلع سلاح می‌کند؟

نخستین جلسه محاکمه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اخیرا در حالی آغاز شده است که شرایط موجود نشان می‌دهد در نهایت حکم عادلانه‌ای علیه او صادر نخواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سرانجام روز یکشنبه نخستین جلسه محاکمه نخست وزیر رژیم صهیونیستی به اتهام فساد مالی برگزار شد. نتانیاهو در میان گروهی از وزیران حزب راست‌گرای لیکود خطاب به افکار عمومی در مقابل دوربین‌های تلویزیون در سالن دادگاه قبل از قرار گرفتن در برابر کمیته‌ای متشکل از سه قاضی سخنرانی کرد. نتانیاهو، «آویخای مندلبلیت» دادستان کل رژیم صهیونیستی، و دیگر دشمنانش را به توطئه‌چینی متهم کرد که قصد دارند او را ساقط کنند و به حکومت راست‌گرا‌ها خاتمه دهند.

نتانیاهو موسوم به «بی‌بی» به هنگام ورود به دادگاه در بیت المقدس ضمن رد اتهامات وارده گفت که این پرونده سازی‌ها علیه او با هدف «سرنگون کردنش به هر طریق ممکن» صورت گرفته است. نخست وزیر ۷۰ ساله رژیم صهیونیستی درخواست مخالفان برای کناره‌گیری از قدرت در زمان رسیدگی به پرونده‌اش را رد کرد. دادگاه نتانیاهو در حالی تشکیل شد که یک هفته پیش کابینه وحدت فراگیر به رهبری او کارش را آغاز کرد. کابینه جدید اشغالگر روز یکشنبه اولین جلسه خود را در حالی آغاز کرد که چهار ساعت بعد نتانیاهو مقابل دادگاه قرار گرفت تا نخستین نخست وزیر رژیم صهیونیستی باشد که پایش به دادگاه کشیده شده است.

طی جلسه روز یکشنبه وکلای نتانیاهو خواستار چند ماه دیگر زمان برای بررسی جوانب ادله ارائه شده علیه او شدند در حالی که دادستانی کل درخواست کرد، هر چه سریع‌تر دادگاه به اظهارات شنود گوش بدهد. سه قاضی دادگاه نتانیاهو نیز گفتند، درخواست‌های دو طرف را بررسی خواهند کرد. آن‌ها جلسه دادگاه را بدون تعیین تاریخ جدید از سرگیری جلسات محاکمه به زمانی دیگر موکول کردند. این در حالی است که ده‌ها تن از طرفداران و مخالفان نتانیاهو در اطراف دادگاه که شاهد حضور نیرو‌های امنیتی بود، تظاهرات کردند. اما نتانیاهو در چه پرونده‌هایی متهم است و چشم‌انداز محاکمه وی چه خواهد بود؟ 

پرونده‌های نتانیاهو

نتانیاهو چگونه دادگاه اسرائیل را خلع سلاح می‌کند؟


۱. پرونده ۱۰۰۰
این پرونده به دریافت هدایای گرانبها از سوی نتانیاهو و اعضای خانواده‌اش (همسر و پسرش) اختصاص دارد. این پرونده اشاره می‌کند که طی سال‌های متمادی نتانیاهو و خانواده‌اش از دو بازرگان به نام‌های «ارنون ملچین» و «جیمز بیکر» هدایای گران بهایی دریافت می‌کرده‌اند. این هدایا عبارت بوده اند از: قوطی‌های لوکس سیگار و جعبه‌های لوکس مشروب مشهور «شامپاین». بر اساس مستندات موجود در پرونده، به دلیل درخواست خانواده نتانیاهو، این هدایا به طور دائم از سوی این بازرگانان برای خانواده وی ارسال می‌شده است. قیمت کالا‌های نامبرده فوق ۷۰۰ هزار شکل (۲۰۰ هزار دلار) برآورد شده است.

علاوه بر این نتانیاهو در این پرونده متهم است که طی تماس با مقامات آمریکایی از آن‌ها خواسته است برای «ملچین» ویزای ایالات متحده صادر کنند. ضمن آنکه به مقامات بلند پایه کابینه رژیم صهیونیستی نیز دستور داده است «ملچین» را از مالیات معاف کنند. بر اساس این جرایم، نتانیاهو در این پرونده به کلاهبرداری و خیانت در امانت متهم است.

۲. پرونده ۲۰۰۰
پرونده دوم نتانیاهو مربوط به زدوبند‌هایی است که وی با «ارنون موزس» ناشر روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» چاپ فلسطین اشغالی داشته است. آنچه در این پرونده مستند است به ۳ دیدار بین نتانیاهو و موزس پیش از انتخابات سال ۲۰۱۴ اشاره دارد که در آن‌ها موزس به نتانیاهو پیشنهاد می‌دهد روزنامه‌اش تلاش خواهد کرد تصویر نتانیاهو در رسانه‌ها بهبود بخشد در مقابل، نتانیاهو با قرار دادن موانعی بر سر راه توزیع روزنامه منتسب به او، «یسرائیل هایوم» -که رقیب روزنامه موزس محسوب می‌شود- از توزیع وسیع روزنامه نامبرده جلوگیری کند.

با این اقدام روزنامه «یدیعوت آحارونوت» با فروش نسخه‌های بیشتر از سود اقتصادی بسیار کلانی برخوردار می‌شد. علاوه بر این، در این پرونده درج شده است که نتانیاهو نه تنها این رشوه پیشنهادی را رد نکرده، بلکه در دیدار دیگری که با موزس ترتیب داده و به او پیشنهاد داده است که پس از انتخابات قانونی را تصویب خواهد کرد که مانعی بر سر راه سطح فروش تولیدات «یسرائیل هایوم» شود. او در این پرونده به زد و بند و سوءاستفاده متهم است.


۳. پرونده ۴۰۰۰
آنچه در کیفر خواست نتانیاهو در این پرونده آمده اشاره دارد که نتانیاهو با «شائول آلوویچ» صاحب وب سایت خبری «والا»، زد و بند‌هایی در تولید خبر داشته که این زد و بند‌ها منافع دو طرف را تأمین کرده است. بر این اساس نتانیاهو و خانواده اش از آلوویچ درخواست کرده اند تا گزارش‌های خبری خاصی را براساس دیدگاه نتانیاهو در وب سایت خبری اش منتشر کند. آلوویچ نیز بر مدیر سایت مذکور فشار آورده تا درخواست نتانیاهو را برآورده کند. در مقابل نتانیاهو در جایگاه نخست وزیر در عرصه آی تی تغییراتی را ایجاد کرد و این تغییرات موجب آن شد سود‌های سرشاری نصیب شرکت آی‌تی «بیزک»، شرکتی که آلوویچ در بخش آی تی دارد، شود.

نتانیاهو در این پرونده به دریافت و پرداخت رشوه، کلاهبرداری و سوءاستفاده متهم است. ارزش زد و بند‌های موجود در این پرونده بیش از صد‌ها میلیون دلار برآورد شده است. در این پرونده همسر و فرزند آلوویچ، مدیر اجرایی و معاون مدیر اجرایی شرکت بیزک نیز متهم هستند. گفته می‌شود این پرونده از حیث اثبات از دیگر پرونده‌های نتانیاهو احتمال محکومیت بیشتری را برای او دارد لذا در رسانه‌های رژیم صهیونیستی خطرناک‌ترین پرونده نتانیاهو توصیف شده است.


بیشتر بخوانید: اولین جلسه محاکمه نتانیاهو و حواشی آن + تصاویر


چشم انداز محاکمه نتانیاهو

اکنون نتانیاهو نخستین نخست وزیر تاریخ رژیم صهیونیستی است که در دوران حکومتش محاکمه می‌شود. ایهود اولمرت، چهره سرشناس سابق حزب راستگرای لیکود پیش از نتانیاهو به اتهام فساد و دریافت رشوه محاکمه شده بود، اما محاکمه وی پس از استعفا و کناره‌گیری از سمت نخست وزیری انجام شده بود. محاکمه نتانیاهو ممکن است بسیار زمان بر باشد و سال‌ها به طول بینجامد؛ بنابراین نباید چندان به نتیجه این دادگاه و برکناری نتانیاهو از سمت نخست وزیری امیدوارر بود. نتانیاهو همچنین می‌تواند به جای تن دادن به روند عادی دادرسی به دنبال چانه زنی بر سر موارد اتهامی و حصول توافق در خصوص دفاعیه خود باشد که روند محاکمه را بسیار زمان بر خواهد کرد.

نتانیاهو چگونه دادگاه اسرائیل را خلع سلاح می‌کند؟

نخست وزیر رژیم صهیونیستی حتی در صورت محکومیت محبور به استعفا نخواهد بود. حامیان نتانیاهو و مدافعان سیاست‌های وی در حزب لیکود مدعی هستند که او از طریق انتخاباتی دموکراتیک بر سر کار آمده و نباید مجبور به کناره‌گیری شود. نتانیاهو حتی برای بقای در قدرت، دادگاه عالی رژیم صهیونیستی را به شورش‌های خیابانی تهدید کرده است. علاوه بر این، نتانیاهو در شرایطی کابینه جدید رژیم صهیونیستی را تشکیل داد که تنها یک هفته بعد در دادگاه حاضر شد تا پاسخگوی اتهامات فساد، خیانت و رشوه باشد.

این شرایط حضور در دادگاه بدین معنی است که عملاً این دادگاه، نمایشی است و قرار نیست حکم عادلانه‌ای علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی صادر شود. نخست وزیر رژیم صهیونیستی در شرایطی در دادگاه حاضر شد که پیش از این، حکم دادگاه را مبنی بر ممانعت برای تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی دریافت کرده بود؛ بنابراین به نظر می‌رسد که نتانیاهو موفق شده است تا زمان برگزاری دادگاه در شرایطی باشد که وی در باثبات‌ترین دوران نخست وزیری خود باشد تا بتواند به راحتی بر دادگاه غلبه کند.

نتیجه
نتانیاهو در نخستین جلسه دادگاه خود با حمله به مشروعیت دادگاه عملا قدرت این دادگاه را تحت الشعاع قرار و آن را در موضع ضعف قرار داد. نتانیاهو در جلسه دادگاه رسماً خود را از اتهامات تبرئه کرد و مدعی شد که قربانی کارزاری شده که از سوی رسانه‌های وابسته به احزاب چپ با هدف جلوگیری از رسیدن او به قدرت هدایت می‌شود. این ادعای نتانیاهو و همچنین مجوز تشکیل کابینه برای وی از سوی دادگاه، نشان می‌دهد که دادگاه نتانیاهو فرایند حقوقی خود را از دست داده و عملاً به نمایشی سیاسی تبدیل شد که منتهی به حکم عادلانه‌ای علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی نخواهد شد.

دادگاه محاکمه نتانیاهو را بسیاری نمایشی می‌دانند. چرا که سه پرونده‌ای که وی در آن متهم شده است پرونده‌هایی هستند که از سال ۲۰۱۸ تاکنون به جریان افتاده اند. این پرونده‌ها اگر پیش از ۳ انتخابات برگزار شده به دادگاه می‌آمدند می‌توانستند عمر سیاسی نتانیاهو را پایان دهند، اما این اتفاق هرگز نیفتاد. نتانیاهو موفق شده تا پس از کش و قوس‌های زیاد سرانجام بازی باخته را به یک بازی برده تبدیل کند و اکنون با تشکیل کابینه ائتلافی برای دو سال نخست وزیر خواهد بود.

وی در مدت نخست وزیری خود فرصت دارد تا این پرونده‌ها را خاتمه دهد و از قدرت خود در این مسیر استفاده کند. او در زمانی به دادگاه می‌رود که هیچ دغدغه دیگری ندارد و از همه مهمتر با زدوبند‌هایی که در تشکیل کابینه انجام داده، دیگر رقیبی هم در عرصه سیاست داخلی ندارد که نگران آن باشد. او حتی می‌تواند پس از حل این پرونده‌ها که محتمل به نظر می‌رسد به راحتی بنی گانتس را نیز کنار بگذارد و با یک انتخابات جدید، پادشاه رژیم صهیونیستی شود.

نویسنده: یوسف نوری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
توی ایران اینها جرم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
همش فیلم تون هست.
دادگاه های مسخره
آخرین اخبار