نظام عرضه جهانی مواد غذایی در معرض خطر قرار دارد

برنامه جهانی غذا هشدار داد به علت شیوع بیماری کووید-۱۹ و متعاقب آن بروز اخلال در زنجیره عرضه مواد غذایی، جهان با یک بحران بی‌سابقه روبه‌روست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی نشریه تایم در گزارشی نوشت کارشناسان برنامه جهانی غذا هشدار می‌دهند ۲۶۵ میلیون نفر در سراسر جهان ممکن است در بحرانی بی‌سابقه، با گرسنگی روبه‌رو شوند.

به موجب این گزارش، «عارف حسین» اقتصاددان ارشد برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل هشدار داد جهان به علت شیوع بیماری کووید-۱۹ و متعاقب آن بیکاری شدید و بروز اخلال در زنجیره عرضه مواد غذایی، با یک بحران غذایی بی‌سابقه روبه‌روست.

عارف حسین با بیان این مطلب به تایم گفت: همه‌گیری کووید-۱۹ و اجرای مقررات فراگیر قرنطینه که موجب بیکاری گسترده در کشور‌های جهان شده است، مردم را آسیب پذیر کرده است و بر اساس برآورد‌های برنامه جهانی غذا در ماه آوریل، حدود ۲۶۵ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰، یعنی رقمی حدود دو برابر آمار گرسنگان در سال ۲۰۱۹، با بحران گرسنگی روبه‌رو خواهند شد.

این کارشناس افزود: در شرایطی که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان کسب و کار خود را از دست داده‌اند و با کاهش شدید سطح درآمد‌ها روبه‌رو هستند، تامین مواد غذایی کافی به گونه‌ای فزاینده برای آن‌ها بسیار دشوار شده ا ست. همزمان اعمال مقررات قرنطینه و محدودیت‌های تجاری، حمل و نقل مواد غذایی را از محل تولید به نواحی مورد نیاز به مراتب دشوارتر ساخته است و این به نوبه خود موجب اتلاف و هدر رفتن مواد غذایی می‌شود.

وی تصریح کرد: آوارگان و ساکنان مناطق جنگ زده مانند یمن، سوریه، بورکینافاسو و کسانی که قبل از شیوع ویروس کرونا در نواحی فقیر زندگی می‌کردند، به ویژه در معرض آسیب بیشتر قرار دارند. این افراد نیازمند کمک‌های بشردوستانه یا دریافت کمک‌های دولتی خواهند بود که احتمالاً قبلاً نیازی به آن وجود نداشته است.

همه‌گیری همچنین کشور‌هایی را که به صنایع گردشگری متکی هستند، تحت تاثیر قرار داده است. همچنین اقتصاد‌هایی که بخش اعظمی از مردم در آن به کار غیررسمی متکی هستند - و همچنین افرادی که در بخش‌های بزرگ خدماتی و یا تولیدی شاغل هستند، بسیار آسیب پذیر خواهند بود.

جهان هم اکنون باکمبود مواد غذایی روبه‌رو نیست، ولی در صورتی که کشاورزان نتوانند به موقع به کاشت زمین‌های خود اقدام کنند یا طی ماه‌های آینده کود و دیگر اقلام مورد نیاز خود را دریافت نکنند، نظام عرضه جهانی مواد غذایی در معرض خطر قرار خواهد گرفت و ممکن است ذخایر غذایی کاهش پیدا کند.

حسین خاطر نشان کرد: به همین دلیل ضروری است با بخش کشاورزی مانند کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی، به عنوان یک بخش مهم و اساسی برخورد شود. چرا که کشاورزان در کشور‌هایی مانند هند و فیلیپین به سختی در تلاش هستند تا خساراتی را که هنگام اعمال مقررات سختگیرانه قرنطینه متحمل شده‌اند، به نحوی جبران کنند.

برخی کشور‌ها مانند روسیه صادرات اقلام کلیدی مواد غذایی را در نقاط مختلف همه‌گیری محدود کرده‌اند، ولی این کارشناس ضمن هشدار اکید درباره اعمال موانع تجاری، از کشور‌ها خواست تا در خصوص وضع سیاست‌های تجاری در ارتباط با مواد غذایی نهایت همکاری را با یکدیگر داشته باشند.

وی افزود: ضروری است مطمئن شویم کشور‌ها به وضع موانع تجاری مصنوعی مانند ممنوعیت صادرات یا اعمال تعرفه‌های وارداتی روی نیاورند، زیرا این کار به ویژه در شرایط حساس کنونی که قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است، موجب افزایش مصنوعی و غیر واقعی قیمت‌ها خواهد شد و نوعی وحشت برای خرید بیشتر و احتکار ایجاد خواهد کرد.

عارف حسین تصریح کرد: باید توجه داشت گرسنه نگهداشتن همسایه هرگز سیاست خوبی نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار