پس از حذف قانون الزام چک برای ثبت‌نام خودرو، وزارت صمت نسبت به حذف پرداخت مبلغ ودیعه قبل از قرعه‌کشی خیز برداشته است.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ساز و کار جدید وزارت صمت برای ارائه خودرو و کنترل بازار با مشکلات و اختلالاتی مواجه شده است که باید هر چه سریع‌تر برطرف شده و اصلاح شود. از جمله این اشکالات قانونی بود که خریداران را ملزم می‌کرد نیمی از هزینه خرید خودرو را پیش از انجام قرعه کشی و برای خرید خودروی مورد نظر خود واریز کند.

این در حالی است که پیش از این وزارت صمت وعده داده بود که این پول ها در حساب خودروسازها واریز نخواهد شد و صرفاً در حساب خود شخص بلوکه می‌شود. به عبارتی ساده تر فرد متقاضی باید نیمی از مبلغ مورد نیاز برای خرید خودرو را در حسابش داشته باشد تا وارد فرآیند قرعه کشی و خرید خودرو شود.

اما با نزدیک شدن به روز موعود و آغاز فرآیند ثبت‌نام اعلام شد که خبری از بلوکه شدن پول در حساب متقاضی نیست و مبالغ باید در حساب واسطی بین خودروساز و متقاضی ذخیره شود. همین موضوع کافی بود تا بازار شایع به اندازه کافی داغ شده و در دل مردم دلهره تاریخ باز پرداخت پول‌هایشان بیفتد از طرفی دریافت پول با بلوکه شدن آن متفاوت است و انجام قرعه کشی بعد از دریافت وجه ساختاری شبیه به لاتاری ایجاد می‌کرد که از نظر شرعی مشکلاتی دارد.


بیشتر بخوانید: پیش‌ ثبت‌نام طرح ویژه فروش خودرو تا ۱۴ خرداد ادامه دارد


تمام این موضوعات در نهایت تصمیم گیری عجولانه سرپرست جدید وزارت صمت را به همراه داشت. شب گذشته حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت بیان کرد: بعد از اتمام مهلت ثبت‌نام و بر اساس ضوابط تعیین شده از سوی کمیته خودرو، قرعه‌کشی با نظارت دستگاه‌های امنیتی و نظارتی و در حضور نمایندگان رسانه‌های جمعی، صورت پذیرفته و صرفا حائزان شرایط مطابق با قرعه‌کشی انجام شده، ملزم به پرداخت وجه خودرو خواهند بود؛ بنابر این در هیچ یک از مراحل ثبت‌نام، متقاضیان خرید خودرو ملزم به پرداخت وجه نخواهند بود و واریز ۱۰۰ درصد وجه خودرو تنها از سوی افرادی صورت خواهد پذیرفت که بر اساس قرعه‌کشی انجام شده، حائز شرایط تشخیص داده شوند.

سرنوشت ثبت نام های بدون واریزی چه می شود؟

این تصمیم ناگهانی بدون شک می‌تواند مشکلات زیادی را برای متقاضیان به همراه داشته باشد؛ افراد بسیاری ممکن است بدون داشتن شرایط مالی و صرفا برای امتحان کردن شانس وارد فرآیند ثبت نام شوند همچنین تغییر فرآیند پرداخت و الزامی شدن واریز یکباره ۱۰۰ درصد پول اعمال فشار بیش از پیش را به همراه دارد.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با تاکید بر مشکل سایت‌های خودروسازی بیان کرد: اشکالات نرم افزاری در سامانه جدید طراحی شده توسط خودروسازی‌ها وجود دارد که روند بهبودی را طی می‌کند. مشکلاتی برای افرادی که از خرید انصراف داده و یا قصد انتخاب خودرو مورد نظر خود را داشتند پیش آمده است که روند اصلاح آن آغاز شده است.

او با اشاره به فشاری که از طرف مردم و رسانه‌ها برای لغو قانون واریز ۵۰ درصد مبلغ خودرو وجود داشت،  تشریح کرد: بعد از انجام قرعه کشی افراد انتخاب شده موظف خواهند بود هزینه تمام خرید خودرو یعنی قیمت پایه و هزینه ارزش افزوده، شماره گزاری بیمه و غیره را یکجا پرداخت کنند. خودرو هم تا کم‌تر از ۳ ماه به دست مشتری خواهد رسید.

این منبع اگاه با تاکید بر این که بستر لازم برای بلوکه شدن پول در فرآیند واریز وجه فراهم شده بود، تصریح کرد: چند روز برای فراهم کردن بستر لازم و بلوکه شدن مبالغ برای فروش برنامه ریزی شده بود که با دستور سرپرست وزارت صمت لغو شد و فرآیند واریز به بعد از قرعه کشی موکول شد.

این منبع آگاه درباره این که انتقال فرآیند واریز وجه به بعد از قرعه کشی باعث ایجاد تقاضای کاذب می‌شود، بیان کرد: سازوکاری برای کنترل تقاضای کاذب و افرادی که بدون داشتن توان پرداخت هزینه وارد فرآیند ثبت نام می‌شوند طراحی نشده و برای معرفی سازوکار کنترل این بازار باید منتظر اطلاع رسانی‌های جدید وزارت صمت باشیم.

این اولین تصمیم متناقض سرپرست جدید در ماجرای فروش خودرو نیست و در الزامی شدن ارائه چک هم اتفاقات مشابهی را شاهد بودیم. اجرای درست این طرح در وزارت صمت و افزایش تیراژ تولید می‌تواند در نهایت برابر شدن میزان عرضه و تقاضا و بازگشت ثبات را برای بازار خودرو به همراه داشته باشد اما این دست تصمیمات متناقض ممکن است بازی را از دست مسئولان وزارت صمت خارج کرده و زحمات کشیده شده را به باد دهد تا مجددا همه چیز به دست دلال‌ها اداره شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۷ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
اگه واقعا طرفدار مصرف کننده هستین لااقل پول ماشین را در دو قسط دریافت کنید هفتاد میلیون را یکجا از کجا بیاریم ولی دلال ها راحت بازم ماشین ها را میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
محیا
۲۲:۲۰ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
چجوری ثبت نام میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناصرخان
۲۱:۲۳ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
این قرعه کشی شرعاایرغ. دارد دوما پولهم اگر همه یکجا گرفته شود سه ماه دیگه ماشین بدهند بازم اشکال شرعی دارد آخه چرا رزق و روزی خودتون ومردم را به حرام وهلال قاطی میکنید آقا نکنید گناه گناه
Iran (Islamic Republic of)
طاها
۱۹:۵۷ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
ب همون دلال بازیتون ادامه بدین..کل مبلغ خورو روکسی که تاحالاماشین نداشته ازکجابیاره بااین اوضاع اقتصاد..واقعاازکجابیاره...بااین کارفقط خوشبحال دلالهاشد....خداازشمانگذره نخواستیم پیاده بهتره....۷۰یا۸۰ملیون ویکجاازکجابیارم...خیرنبینن چ داستانی برای مردم درست کردن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۳۸ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
این که سود مشارکت نداره من هشتاد میلیون پوله بی زبون رو بدم دستشون بعدشم معلوم نیست بعد سه ماه ماشین بدن یا ندن این چه قانونه مندراورده ای اخه این قوانینو از کجاشون میارن شما هشتاد ملیون بزاری بانک بعد سه ماه خداقل ده میلیون سودشه
Iran (Islamic Republic of)
Z
۰۶:۱۲ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
خواهشا شرط واریز یکجا راحذف کنید،خواهش میکنم
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۴:۱۹ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
بنده و همکارانم حدود 300 نفر هستیم تقریبا به جد میتونم بگم همشون حد اقل یک ماشین دارن به جز من و تقریبا بیش از نیمی از همکارانم در این طرح فروش فوق العاده ثبت نام کردن(به نام خودشون یا خانم و یا بچه هاشون)و من که اصلا نه خودم و نه افراد خانواده ام هیچگونه ماشینی ندارم هم ثبت نام کردن. آخه این عدالت ؟
منی که هی میام با وام و قرض پول جمع میکنم بعدا هی ماشین قیمتش میره بالاتر حالا یه امکانی هست که با پولی که جمع کردم یه ماشین ثبت نام کنم.
آیا نباید من و امثال من در اولویت باشند؟
Iran (Islamic Republic of)
رحیمیان
۲۳:۱۳ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
قیمت تمام شده ماشین چقدر درمی اید چقدر باید پرداخت کنیم مثلا پژو پارس tu5?
ایا قیمت پایه همون حدود هشتاد میلیون به اضافه هزینه بیمه شخص ثالث و ارزش افزوده
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۲۰:۰۱ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
اگه میشه به جای قرعه کشی اولویت بندی بشه بهتره مثلا اول اقایانی که سرپرست خانواده هستن بعد خانوم های بدون سرپرست و.... چون الان همه ماشین دارن ولی اون خانواده ای که الان بخواد ماشین بخره دیگه در توانش نیست برای همین اون اقایانی که سرپرست خانواده هستن رو برون قرعه کشی قبول کنن بهتره
Iran (Islamic Republic of)
فائزه
۱۷:۰۸ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
چرا وجه رو یکجا باید پرداخت کنند..این کار برای خیلی ها سخته ازجمله خودم...امیدوارم نظرشون رو تغییر بدن..
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی سخراوی
۰۷:۲۰ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
عوضش چند میلیون تقاضای کاذب ایجاد شد با یه مدیریت ساده میشد قبل از قرعه کشی بجای واریز مبلغ به حساب ایران خودرو، پولهای مردم را در حسابهایشان بلوکه میکردند و بعد از قرعه کشی ازاد میکردند, که هر کس توانایی و قصد خرید دارد، واقعا مشخص شود و نه بطور خانوادگی در هر 7 محصول ایران خودرو سایپا مردم شرکت بکنند و شانس درامدنشان را امتحان کنند و بعد از قرعه کشی به هزار لطایف الحیلی آن را بفروشند
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۶:۵۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
چرا بعد از ثبت نام خودرو تو سایت ایران خودرو، پیامک برام نیومد؟
حتما باید پیامک بیاد؟یا فقط کد قرعه کشی تو سایت کافیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
برای منم بعد از ثبت نام پیامک نیومد فقط همون کد قرعه کشی که بعد از انتخاب ماشین میده بود
Iran (Islamic Republic of)
گمنام
۱۲:۵۲ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
ی سربهکشورهای همسایه بزنید ببینید چطوری ماشین روبه مردم میفروشن اول ماشین رو تحویل میدن بعد پولشو میگیرن اون هم چه ماشین هایی مشکل مااین هست که ما ایران خودرووسایپاداریم اما اونها ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۳ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
آقای وزیر اشتباه کرد با برداشتن این شرط دلال راحت میتونه 10 تا آدم اجیر کنه توی قرعه کشی هرکدوم برنده شد خودش ماشبنو برذاره.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۳۵ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
خودرو آشغال میخوان بدن ۶ ماهه ک میره واسه ۱ سال اونم چ مسخره بازیایی .
آخرین اخبار