محصولات نوپدید دخانی راه جذبی گمراه کننده برای قشر جوان

با توجه به پژوهش‌های فراوان در حوزه دخانیات، ثابت شده است که مصرف محصولات دخانی عامل بسیاری از بیماری‌های خطرناک و مزمن به خصوص انواع سرطان‌ها محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان‌های بهداشتی طی سال‌های اخیر درباره مصرف محصولات دخانی مانند سیگار و تنباکو هشدار‌های زیادی را ارائه داده است. با توجه به پژوهش‌های فراوان در حوزه دخانیات، ثابت شده است که مصرف این محصولات عامل بسیاری از بیماری‌های خطرناک و مزمن به خصوص انواع سرطان‌ها است.

بسیاری از نوجوانان و جوانان علاقه زیادی به مصرف محصولات دخانی کلاسیک و قدیمی ندارند. به همین منظور برخی شرکت‌ها با استفاده از جذابیت‌های ظاهری و ارائه طعم‌های متفاوت و بواسطه تبلیغات دروغین و گمراه کننده، این گروه سنی را به سمت مصرف محصولات جدید سوق می‌دهد.

مصرف این محصولات علاوه بر خطری که خود مواد دارند، به نوعی دروازه‌ای برای ورود به استفاده از سایر مواد غیرمجاز محسوب می‌شود. با روی آوردن تعدادی از افراد معروف و تبلیغ آن در فضای مجازی و همچنین به دلیل تبلیغات دروغین، تعداد زیادی به خصوص جوانان در معرض استفاده از این محصولات قرار می‌گیرند. در واقع این تبلیغات دروغین و گمراه‌کننده، امکان خودفریبی و انکار را در بین این افراد افزایش می‌دهد.

محصولات نوپدید دخانی یک راه جذب گمراه کننده قشر جوان

محصولات دخانی، روزانه با استفاده از ترفند‌ها و معرفی محصولات جدید مواد دخانی مانند انواع سیگار و قلیان با طعم‌های جذاب و نیکوتین دار، در جهت فریب جوانان و افزایش گرایش آنها به استعمال مواد دخانی عمل می‌کنند.

با توجه به اینکه بیشتر افراد نسبت به عواقب سنگین این محصولات آگاهی دارند، اما هنوز نسبت به مصرف انواع دخانیات اقدام می‌کنند و شرکت‌ها هم هر روز مخاطبین و مصرف‌کنندگان جدیدی را در این زمینه جذب می‌کنند.

افزایش تنوع در محصولات نوپدید دخانی

طاهر علیزاده، متخصص روانشناس و مشاور در گفت و گو با خبرنگار حوزه کلینیک در مورد دلیل افزایش تعداد مصرف کنندگان و جذب این گروه توسط شرکت‌ها ضمن آگاهی به عواقب سنگین این کار بیان کرد: بسیاری از کسانی که به مصرف محصولات دخانی وابسته هستند، به نوعی از ظرفیت اراده رنج می‌برند و با وجود آگاهی از عوارض مصرف دچار تعارضاتی قرار گرفتند که در نهایت ادامه مصرف را انتخاب می‌کنند. افزایش تنوع در محصولات نوپدید دخانی و جملاتی مانند " نمی‌توانم دست خودم نیست" در جذب و ادامه راه بسیاری از افراد به خصوص جوانان بسیار موثر بوده است.

او افزود: استفاده از مکانیسم‌های دفاعی مانند انکار، دلیل تراشی و کوچک انگاری در بین این افراد به طور فراوان دیده می‌شود. از جمله عوامل موثر در این مورد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

_ تکمیل کردن اوقات بیکاری با دورهمی‌هایی که تقویت کننده مصرف تنباکو و سیگار محسوب می‌شوند.

_ استفاده از دخانیات به عنوان راهی برای رفع و کاهش اضطراب و تنش‌های روانی.

_ کمبود عزت نفس و استفاده از دخانیات برای هویت‌سازی و تحکیم جایگاه در بین همسالان است.

محصولات نوپدید دخانی یک راه جذب گمراه کننده قشر جوان

این روانشناس ادامه داد: توجه به چند نکته می‌تواند به افراد در پیشگیری و ترک کردن محصولات دخانی به خصوص مواد نوپدید کمک کننده باشد:

_ این محصولات برخلاف ظاهر جذاب و طعم‌های دلپذیر آن به دلیل واکنش‌های شیمیایی، می‌توانند از محصولات قدیمی و کلاسیک خطرناکتر باشند و احتمال ابتلا به انواع سرطان هارا افزایش می‌دهند.

_ برای پیشگیری به آگاهی و اراده خود بیشتر توجه کنیم و در عوض استفاده از خودفریبی و انکار، مسئولیت پذیری و اراده خود را افزایش دهیم.

_ به خودمان پاسخ دهیم که مصرف دخانیات چه کارکردی در تنظیم مشکل و هیجان‌های ما دارد و پس از آن جایگزین مناسبی را برای آن در نظر بگیریم.

طاهر علیزاده تصریح کرد: استفاده از محصولات نوپدید دخانی مانند تنباکو با طعم‌های مختلف و جذب کننده، ممکن است افزایش عزت نفس کاذب در بین افراد، رفع نیاز به ارتباط و دریافت توجه و تقویت اعتماد به نفس را در پی داشته باشد. با افزایش آگاهی، دست کشیدن از خودفریبی و مسدود کردن تبلیغات دروغین محصولات دخانی، می‌توان فعالیت و مکانیسم‌های سالم را که کارکرد بهتری داشته باشند استفاده کنیم.

او در پایان گفت: امیدواریم در هفته مراقبت از سلامت عمومی در برابر ترفند‌های صنایع دخانی با افزایش آگاهی جمعی و درونی، بتوانیم آسیب‌های این محصولات را کاهش دهیم.

محصولات نوپدید دخانی یک راه جذب گمراه کننده قشر جوان

با توجه به موارد گفته شده، آشنایی با روش‌های جذب نامناسب محصولات دخانی برای افزایش مصرف این مواد به خصوص در بین جوانان بسیار حائز اهمیت است؛ بنابراین آموزش جوانان، یک اقدام مهم و راهکار حفاظتی برای جلوگیری از به دام افتادن و عدم آسیب پذیری آنها محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید:

شرایط تغذیه‌ای با پایان ماه مبارک‌رمضان و اپیدمی کرونا

با نشانه‌های کمبود ویتامین D در بدن آشنا شوید

افزایش مهارت‌های اجتماعی در کودکان با دوستیابی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار