در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی قم مطرح شد؛

آسیب جدی کرونا به بخش خدمات قم/از بحران کرونا عبور نکرده‌ایم

سرمست گفت: زمانی گرفتار بحران کرونا شدیم که در اوج فعالیت‌های خدماتی و زیارتی بودیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،بهرام سرمست ،استاندار قم روز پنجشنبه در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی قم گفت: با توجه به این‌که ۶۰ درصد درآمد از بخش خدمات قم است، بحران کرونا آسیب جدی به بخش خدمات و زیارت وارد کرده است.

او افزود: بخش زیادی از فعالیت‌های اقتصادی قم در بخش خدمات است و زمانی گرفتار بحران کرونا شدیم که در اوج فعالیت‌های خدماتی و زیارتی بودیم.

استاندار قم اضافه کرد: درماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت که ماه‌های خدمات و زیارت در استان قم محسوب می‌شود، بحران کرونا باعث شد واحد‌های فعال دراین زمینه آسیب جدی متحمل شوند.

از بحران کرونا عبور نکرده‌ایم

او با بیان این‌که هنوز از بحران کرونا عبور نکرده‌ایم، بیان کرد: هنوز وارد دوره پساکرونا نشده‌ایم و همچنان در دوره کرونا هستیم، ولی با تلاشی که صورت گرفت توانستیم از دل بحران فرصت درست کنیم.

سرمست افزود: با توجه به تحلیل‌های صورت گرفته احتمال می‌دادند دچار فاجعه انسانی شویم و حداقل درقم با بحران عمیق مواجه شویم، بر اساس همین تحلیل‌ها، هفته اول کشف ویروس کرونا درقم، ۲ هزار تخت سیار بیمارستانی تقاضا شد.

استاندار قم با اشاره به این‌که به لطف خداوند با کمترین تلفات از بحران کرونا عبور کردیم، عنوان کرد: در استان قم مدیریتی انجام شد که هیچ قدرت مانوری برای قبل از آن نداشتیم و امروز نیز باید سریع‌تر به رونق و جهش تولید بازگردیم.

باید به فکر، نظر و ایده بها دهیم

سرمست در ادامه گفت: از تمام ظرفیت‌ها برای پیشبرد اهداف اقتصادی بهره خواهیم گرفت و باب گفتد و گو با استاندار برای همه فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و کارآفرینان باز است.

استاندار قم با اشاره به قرار گرفتن شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت قم در گروه سوم و رتبه بیستم، افزود: باید بر اساس کارکرد جایگاه خود را احراز نماییم و اصراری نداریم کار را از آنچه انجام داده‌ایم بیشتر نشان دهیم.

او افزود: رتبه‌بندی ملاک من نیست، ولی مهم‌تر از همه نتیجه‌ای است که باید از جلسات گرفته شود.

استاندار قم با بیان این‌که در جلسات گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی باید آداب گفتگو را رعایت کنیم، بیان کرد: بیش از آنچه به تعداد اعضا فکر کنیم، باید به فکر، نظر و ایده بها دهیم، کسی که طرح و پیشنهاد دارد مورد استقبال ما است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم نیز با اشاره به رتبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی قم در سطح کشور، گفت: شورای گفت‌وگوی استان از نظر محتوا، پیگیری‌ها و بازخورد باید بالاتر از این رتبه باشد؛ در پیگیری مسائل در استان کمی کاهلی داشتیم و نتوانستیم خوب منعکس کنیم و نتیجه آن تضییع حق فعالان اقتصادی استان است.

مهرداد غضنفری افزود: باید گزارش‌های شورا با روند بهتری تدوین و منعکس شود تا رتبه استان بهبود یابد.

گردشگری قم برای سرپا ماندن نیازمند تسهیلات است

حمید یزدانی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم نیز با بیان این‌که بخش گردشگری برای سرپا ماندن نیازمند تسهیلات است، گفت: واحد‌های گردشگری برای شب عید نیز خرید کرده بودند که ضرر‌های زیادی متحمل شده‌اند.

در این جلسه موضوعاتی از جمله چک‌های برگشتی، مالیات، خسارت هتل‌ها و مهمان‌پذیر‌ها در بحران کرونا مطرح و برای رونق اقتصادی پیشنهاد‌هایی از جمله تفویض ارزش‌گذاری کالا به استان، اعتبار یک‌ساله به بخشنامه‌های کشوری، حذف ارز نیمایی و یکسان‌سازی نرخ ارز، مجوز واردات بدون انتقال ارز و واردات در مقابل صادرات، حذف نظارت چندلایه در استان بر فعالان اقتصادی و لزوم استقرار نماینده بانک مرکزی در استان، مطرح شد.

همچنین  تفویض تشدن اختیار کمیته ارزش‌گذاری کالا، فاصله ارز نیمایی و کالایی، بی ثبات نرخ ارز، بخشنامه‌های مکرر و متناقض، رفع تعهد ارزی واردات، طولانی بودن ثبت آمار از سوی بانک مرکزی و اجرای قانون چک‌های برگشتی از جمله مشکلات مطرح‌شده در این جلسه بود.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار