اسامی برخی محلات تبریز ۷۰۰ ساله است

جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز با بررسی طرح پیشنهادی ساماندهی وتوسعه فضا‌های فرهنگی شهر تبریز از سوی موسسه فرهنگی کمک جهت توسعه فرهنگ و هنر آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،سعید نیکوخصلت دبیر کمیسیون فرهنگی و تجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به اطلاعات آماری ارایه شده، گفت: این آمار در عین عالی بودن بسیار تکان دهنده و ناراحت کننده است.

او با بیان این‌که در برخی مواقع بهترین حرکت، همان حرکت نکردن است، اضافه کرد: در برخی موارد تصمیمات بسیار آسیب زا بوده و جبران ناپذیر می‌شود.

او با اشاره به تغییرات ایجاد شده در شهر تبریز طی ۱۰۰ سال گذشته، گفت: تبریز، بنابر دلایل نامشخصی طی ۱۰۰ سال گذشته دستخوش برخی تغییرات شده و برخی دسترسی‌ها برای در دست گرفتن شهر از میان رفته است.

نیکوخصلت تاکید کرد: علاقمندیم که مفاهیم به‌صورت کلی‌تر ارایه شده و به نوعی طرح مختص بافت شهر تبریز باشد؛ نگران هستیم که مدل‌های ارایه شده با بافت فرهنگی تبریز که قدمت بسیاری دارد همخوانی نداشته باشد.

او گفت: تبریز شهری است که اسامی برخی محلات در آن تا ۷۰۰ سال حفظ شده و همچنان به همان نام شناخته می‌شود، از این رو تمایل برای تهیه طرح مختص به بافت فرهنگی شهر تبریز را ضروری می‌دانیم.

شهرام دبیری رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این جلسه با اشاره به نامفهوم بودن برخی مشخصات این طرح با وجود طرح جامع و طرح تفصیلی گفت: با وجود طرح جامع و طرح تفصیلی اهمیت ضرورت اجرای این طرح جای سوال دارد.

او با بیان این‌که بومی سازی طرح با توجه به شرایط فرهنگی شهر تبریز و قدمت خوب این شهر الزامی است، افزود: توجه به چرایی اجرای این طرح و مزایا و معایب آن به‌صورت شفاف همراه با جزییات اجرای آن مشخص شود.

او ادامه داد: اقدامات مورد نظر در این طرح آیا با جلب و افزایش مشارکت شهروندان و یا ارتقا و توسعه فرهنگی شهر صورت گرفته و آیا این طرح به شکل سخت افزاری، نرم افزاری، اولویت بندی و ... انجام می‌شود؟

دبیری با اشاره به مبهم بودن چرایی اجرای طرح، اظهار کرد: در صورت مشخص شدن جزییات، برنامه ریزی اصولی در نوع اجرای این طرح خواهیم داشت.

غلامحسین مسعودی ریحان خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز نیز با اشاره به تعریف فرهنگ، اظهار کرد: فرهنگ یک مفهوم درونی بوده و به سبب برخی معلول‌های جزیی ایجاد نمی‌شود، چرا که مفهوم فرهنگ بسیار غنی‌تر است.

او با اشاره به دیگر مفاهیم فرهنگ در جامعه اضافه کرد: بسیاری از موارد از جمله تمدن مفاهیمی است که در پی برخی اقدامات ایجاد شده است، اما فرهنگ یک اصل بوده که بسیاری از این مفاهیم از وجود آن نشات می‌گیرند.

اواظهار کرد: آثار باستانی یک نوع تمدن است نه فرهنگ، اما احداث این تمدن نشانگر فرهنگ کسانی است که این فرهنگ را ایجاد کرده‌اند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تبریز، در انتهای جلسه مقرر شد طرح پیشنهادی ساماندهی و توسعه فضا‌های فرهنگی شهر تبریز از سوی موسسه فرهنگی کمک جهت توسعه فرهنگ و هنر برای بررسی بیشتر به صحن شورا ارجاع داده شود.

در ادامه کارشناسان کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز گزارش خود را در مورد موزه مشاغل ارائه کرده و در این خصوص به بحث و بررسی پرداختند. همچنین نماینده سایت فرهنگی و مذهبی لیله القدر در خصوص مشکلات خود در امر مادی اداره این سایت به ارائه گزارش پرداخت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.