گزارش/

سونامی دوباره در بخش کشاورزی؛ این بار تولید گوجه فرنگی/ علت تولید مازاد محصولات کشاورزی چیست؟

چندسالی است که تولید برخی از محصولات استراتژیک بیش از نیاز کشور شده و منجر به زیان هنگفت کشاورزان می‌شود.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، همه ساله در فصل برداشت محصولات صیفی بنا به دلایل متعدد همچون مازاد تولید، فقدان یا از دست دادن بازارهای صادراتی، کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی، ضعف سیستم سردخانه و انبارداری شاهد تکرار سناریو رهاسازی محصولات در کنار مزارع و جاده ها هستیم و گویا قرار نیست مسئولان راه چاره ای برای رفع این بحران بیندیشیند.

طی تماس های مکرر کشاورزان از فروش نرفتن محصولاتشان و نبود سنخیت قیمت فروش با هزینه های تولید گلایه مند هستند و همواره انتظار دارند که مسئولان امر تدابیری برای جلوگیری از متضرر شدن آنها بیندیشند که متاسفانه ضعف سیاست‌های تجاری بخش کشاورزی بر گرفتاری های تولیدکنندگان دامن‌می زند.

آمارها حاکی از آن است که در یک دوره تولید محصولات به قدری مازاد است که به سبب قیمت پایین کشاورزان متضرر می شوند و در دوره بعدی کشت به سبب نبود انگیزه و کاهش تولید قیمت به حدی بالاست که مصرف کنندگان توان خرید را ندارند و سالهاست که سونامی در تولید محصولات پیاز، گوجه فرنگی و سیب زمینی تکرار می شود و مسئولان وزارت جهاد نتوانستند تدابیری بیندیشند.

در این میان ضعف سیاست‌های تجاری و اتخاذ تصمیمات یک شبه هر ازگاهی منجر به ممنوعیت صادرات و زمین گیر شدن تولید انبوه روی زمین کشاورزان و زیان آنها می‌شود که امسال هم این ماجرا برای برخی صیفی جات همچون گوجه فرنگی و پیاز رخ داده است.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا علت اصلی این سناریو تکراری در بخش کشاورزی و متضرر شدن کشاورزان و راهکارهای مناسب برای رفع این آفت بزرگ با خبر شویم:

ایجاد زنجیره تولید راهگشای مشکلات تنظیم بازار/ مازاد عرضه گوجه فرنگی دردسر ساز شد

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به عوامل نابه سامانی بازار گوجه فرنگی اظهار کرد: بازار گوجه فرنگی تابع عرضه و تقاضاست و بدیهی است که از تلاقی این ۲ نمودار قیمت عادلانه بدست می آید.

وی افزود: با مازاد عرضه بیش از تقاضا، قیمت محصول به کمتر از نرخ تمام شده تولید می رسد که این موضوع کماکان در محصول گوجه فرنگی رخ داده است.

پاپی زاده با انتقاد از این مسئله که بخشی از زنجیره تولید در اختیار وزارت صمت است، بیان کرد: با توجه به آنکه بازار رسانی و توزیع در وزارت صمت است، از این رو نمی توان در بخش کشاورزی برنامه ریزی و سطح زیر کشت را مدیریت کرد.

 مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر زنجیره از تامین نهاده تا تولید، توزیع و مصرف در وزارت جهاد کشاورزی خلاصه شود، بسیاری از مشکلات قابل حل خواهد بود.

به گفته وی، دولت از طریق تخصیص مشوق و بکارگیری برخی سیاست ها می تواند به سهولت سطح زیر کشت را کاهش یا افزایش دهد.

پاپی زاده خرید توافقی گوجه فرنگی را یکی از راهکارهای کاهش زیان کشاورزان برشمرد و گفت: با توجه به ماندگاری پایین محصول و ازدیاد تولید، سازمان تعاون روستایی باید بخشی از محصول تولیدی را از کشاورزان خریداری کند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی خرید توافقی گوجه فرنگی را در بازار قابل توجه دانست و گفت: ورود سازمان تعاون روستایی به به امر خرید توافقی بدان معنا نیست که ۱۰۰ درصد محصول تولیدی کشاورزان را خریداری کند.

پاپی زادهبا اشاره به راهکار کاهش زیان کشاورزان گوجه کار افزود: با توجه به ماندگاری پایین محصول و ازدیاد تولید، سازمان تعاون روستایی باید بخشی از محصول تولیدی را از کشاورزان خریداری کند.

پراکندگی کشاورزان و نبود آمار دقیق علت اصلی نابه سامانی بازار گوجه فرنگی

سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دلایل نابه سامانی بازار گوجه فرنگی اظهار کرد: با وجود پراکندگی کشاورزان در سطح کشور و نبود آمار دقیق تولید، تولیدکنندگان اطلاع دقیقی از کشت محصولات در مجاورت روستا یا شهر خود ندارند.

وی افزود: کشاورزان بر مبنای بازار فصل قبل برای کشت برنامه ریزی می کنند که همین امر موجب شده در برخی فصول تولید محصولات صیفی به قدری در بازار افزایش یابد که به همان نسبت خریدار وجود ندارد.

حسینی ادامه داد: در شرایط فعلی سازمان تعاون روستایی برای اصلاح قیمت در بازار به امر خرید توافقی گوجه فرنگی و پیاز ورود کرده است چرا که مازاد بر مصرف محصول داریم.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی قیمت محصولات کشاورزی را تابع مکانیزم عرضه و تقاضا دانست و گفت: با توجه به مازاد تولید گوجه فرنگی نسبت به نیاز بازار، کشاورزان متحمل زیان قابل توجهی هستند که مسئولان امر برای جلوگیری از تکرار این داستان باید یک بار برای همیشه این معضل را حل کنند.

 خرید توافقی راهکار تنظیم بازار گوجه فرنگی نیست/کشاورزی قراردادی راهی برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی

علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اجرای الگوی کشت را تنها راهکار تنظیم بازار گوجه فرنگی دانست و گفت: اگر مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید الگوی کشت را متناسب با شرایط اقلیم هر منطقه و استان اعلام کنند، دیگر شاهد معضلات مختلف در بخش کشاورزی نخواهیم بود.

وی افزود: تا زمانیکه به دنبال کشاورزی قراردادی و اجرای مصوبه الگوی کشت نرویم و همواره کشاورزان بر مبنای بازار فصل قبل و بیهوده تولید کنند، مشکلات مازاد تولید و ضرر و زیان کشاورزان استمرار خواهد داشت.

خان محمدی ادامه داد: همه ساله کشاورزان بدون توجه به نیاز بازار اقدام به تولید می کنند که در برخی مواقع به سبب اشباع بازار ، قیمت به قدری کاهش می یابد که جوابگوی هزینه های تولید نیست.

مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی با اشاره به اینکه خرید توافقی راهکار تنظیم بازار گوجه فرنگی نیست، بیان کرد: علی رغم آنکه کار سازمان تعاون روستایی ساماندهی است، اما نمی دانیم به چه علت به امر خرید توافقی ورود می کند.

وی در پایان تصریح کرد: سال گذشته سازمان تعاون روستایی به امر خرید توافقی گوجه فرنگی ورود کرد، در حالیکه این موضوع تاثیری در تنظیم بازار ندارد، از این رو همه ساله شاهد برهم ریختگی و آشفتگی بازار محصولات کشاورزی هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
باید صادرات و واردات حساب شده باشه
Germany
کشاورز زاده
۱۷:۱۵ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
بسیار خوشحال و متاسفم ک این کشور از ان ماست
خوشحال به این خاطر انقدر توانایی تولید داریم ک مازاد داشته باشیم
متاسف از این بابت ک نمیتوانیم تولید خود را به ثروت تبدیل کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۶ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
چرااخوددولت مسؤل خریدمحصولات کشاورزی ازکشاورزان نیست!؟؟ چرااین قشرزحمت کش بایدهرسال ضرروزیان زیادی دربخشهای مختلف تولید، ببینند!؟! مردم نقش مؤثر دولت رادرکجا باید ببینند!!؟ ؟. والله شدیم ملت خودگردان!؟! نقش دولت مافقط حمایت ازکشورهای مورد نظر منطقه است به هرقیمتی که شده!؟!؟ قدیمی ها چه خوب گفتند، چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است!!؟
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۳:۱۱ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
کشاورزان باید با وزارت هماهنگ باشد هرچند خودسرانه ککاشت میکنند بعد بهمشکل برخورد میکنند مازاد هر محصولی باید صادر
گردد با توجه به تحریم دولت کاری نمیتواند بکند و توانش را ندارد یک قلم دو قلم نیست هر تولیدی که اضافه باشد با همین
مسئله روبرو میشویم بعد خطای خود را به دولت نسبت میدهیدوقتی دولت یا هردولتی کار انجام دهد متناسب با جامعه جهانی باشد جامعه جهانی امریکا و صهیونیست نیست ولی سیاست ما دور کردن همه کشور ها است
Iran (Islamic Republic of)
الهه
۱۸:۵۵ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
چرت نگو چهار تا سرد خونه درست کنن همین گوجه رو تو زمستون بدن بازار نخوایم کیلویی ۸ تومن بخریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
ازکشاورزاطلب کارنشیدتاحالا برنامه کشت راکدامتان بکشاورزدادید؟واقعاکه فقط مدیریدیکی هم ازشماسوال نمیکند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
مردم ندارن بخورن کلا خیلی چیزها از سبد مردم حذف شده مثل لبنیات میوه نمیدونم چرا هر روز که میگذره کشور شبیه فیلم ملک سلیمان میشه مانند آن قسمت که شیطان به روح بعضی ها رسخوخ کرده کجایی سلیمان
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۱:۱۸ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
اون چیزی که اغلب کشاورزا به عنوان گوجه فرنگی به خورد ملت میدن کیلویی ۱۰۰ تا تک تومنی هم زیادشه . خودتون هم می دونید چرا . گوجه نارس سبز را یه ماده قرمز رنگ خطرناک و سمی توی آب به خوردش میدن و یه شبه قرمزش میکنن . برای همینه که طی چند سال گذشته کشاورزا به کشت بی رویه گوجه فرنگی میل پیدا کردند ، چون نسبت به کشت سالم گوجه این روش خیلی راحت و پر منفعته و به خاطر نارس بودن گوجه هم خرابی کمی داره هم زمان کشت خیلی کوتاه شده ، در عوض کلی ماده سرطان زا خورد مردم میدن . همیشه هم حق با کشاورز نیست .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۲۳ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
موضوع فقط گوجه نیست. امسال سیب زمینی، پیاز و گوجه و... همین مشکل رو داشتن. انقد قیمت ها پایین بود که صرف نمی‌کرد کشاورز محصول رو برداشت کنه.
بعد اون سمی که میگی رو خیلی کم استفاده میکنن. معمولا کسایی که دیر میکارن، استفاده میکنن که محصولشون به بازار بخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
سال پیش اغلب گوجه هایی که برای رب آوردن رنگ شده بوده بودن ، روش قرمز ولی توش سبز و چوبی . ما از چند جا خریدیم حتی مستقیم از سر مزرعه هم خریدیم همشون همینطوری بودن . دیر کاشتن و رسیدن به بازار همش بهانه است . مشکل پیاز و سیب زمینی هم همینطوره ، چون نارس چیده میشن قابلیت انبار شدن هم ندارند و تنها توی یه بازه کوتاه میشه عرضشون کرد برای همین روی دست کشاورز میمونه .
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۴:۲۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
این شایعات چیه، بعدشم سودش رو دلال میخوره نه کشاورز، کشاورز بیچاره باید هزینه کشت، داشت، برداشت، کارگر، سم و کود و خطرات ناشی از این کارها و سختی کار و کار در آفتاب سوزان و... را به جان بخرد و یه آدم ناسپاس اینطور پاسخ بده، آقا اگه شما که میدونید براتون خطر داره مصرف نکنید، خطر برا تولید کننده هست که مستقیم با سم و مواذ شیمیایی سر و کار داره نه شمایی که محصول آماده رو میل میکنید!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
شما هیچ اطلاعاتی از کشاورزی ندارید و از دور دارید قضاوت میکنید
فقط در همین حد بهتون بگم ک زحمت یک سال کشاورز هیچ میشه ب کنار تازه ضرر هم میکنن. ینی ب خاطر سیاست های اشتباه برای یک سال زحمت طاقت فرسا ی پولی هم از تو جیبشون میذارن رو زمین و محصولو میذارن میرن
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۱:۴۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
همین لحظه دارم اخبار شبکه یک در مورد کشمش را نگاه می کنم . داره میگه بازار صادراتی را از دست دادیم و باغداران با مشکل فروش مواجه شدن و یکی از دلایل عمده اش باقی ماندن سموم روی انگور و کشمشه و دلیلشم استفاده از سموم بی ربط به انگور و استفاده در زمان نامناسب یا مقدار بیش از حد توسط باغداران است .بازم بگید کشاورزا هیچ تقصیری ندارند .خود کرده را تدبیر نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۸ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
خیلی حرفتون زشت بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
س.وقتی قیمت بالا باشه شاید بعضی ها برای سود بیشتر همچین کاری کنه.ولی وقتی قیمت پایین باشه هیچکس همچین هزینه ای نمیکنه.قیمت پایین باشه مطمئن باش گوجش سالمه .تو بترس از گرونیش ک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
حداقل خود دولت باید اینها را صادر کند. یعنی از کشاورز با قیمت قابل قبول بخرد و بعد صادر کند تا جای درآمد نفتی پر شود. دولت باید حتی زمینه را فراهم کند که کشاورزان اتحادیه داشته باشند و صادرات را خود به دست گیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۰ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
کجای کارید!؟!؟ دولت بخره وبفروشه!؟! ؟ دولت فقط موظفه به هرقیمتی به کشورهای منطقه برسه!!؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۱۵ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
سلام. من کشاورز هستم.این مشکل رو بارها تجربه کردم.
ریشه این مشکل برمیگرده به کم کاری جهاد کشاورزی که آمار دقیقی از محصولات کشت شده تو هر دوره نداره.
دلیل دوم بستن مرز یا گذاشتن عوارض زیاد برای صادرات هست. مثلا امسال عوارض خروج هر کیلو پیاز، ده هزار تومن بود.
دلیل سومی هم هست و اونم مربوط به غرفه داران میدان تره بار هست و سیاست بس ناجوانمردانه توی تنظیم بازار.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
گوجه فرنگي كه مسكلي نداره چون كيشه تبديلش كرد به رب گوجه يا پودر گوجه و دو سال نيگر داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۰ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
این گوجه ای که با مواد شیمیایی و پودر قرمز می شود و چرا نمی گید چه سر طان های از غیر ارگانیگ بودنش بوجود می اد چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟،،؟،؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟،،؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۱ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
پس چرا گرونه؟
Netherlands
ناشناس
۰۳:۵۱ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
من چیزی ازکشاورزی سردرنمیارم ولی فک کنم اگه یه سامانه ای باشه تاکشاورزان هنگام اقدام به کشت نوع کشت واندازه سطح زمین زیرکشت رااعلام کنند دیگه این مشکل کمترپیش بیادوالبته حدودتقریبی موردنیازبازارتوسط مسولین امرذکربشهکشاورزان باتوجه به اطلاعات داده شده تعیین کنند چه محصولی کشت کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۰ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
علت تولید مازاد نیست علت نداشتن قدرت خرید مردم است آنقدر تورم بالاست که ملت قدرت خرید ندارند کدام مازاد تولید
Iran (Islamic Republic of)
الهه
۱۹:۰۱ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۴ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
آب فروان، سطح زیر کشت فراوان، مدیریت صفر، کشاورزان آموزش دیده هم صفر، حساب کن یه کشاورز یا گوجه بلد بکاره یا خیار یا بادمجان یعنی یکی نیست اینها رو آموزش بده یه محصول جدید یه ایده جدید، فقط زمین و آب هست میگن الی الله یه طوری میشه، خدا بهت مغز هم داده، به نظر من خود کشاورز مقصر است بعد مدیریت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
خیلی باحالید بخدا...هر چه به ذهن تون میرسه میگید وقضاوت میکنید...
Iran (Islamic Republic of)
الهه
۱۹:۰۰ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
کشاورز میاد رای میده به نماینده یا ریس جمهور که ی کاری انجام بدن طفلی کشاورز چقدر درامد داره مگه
Germany
ناشناس
۰۱:۱۷ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
نبود سیستم حمل نقل ریلی
کمبود فروشگاههای زنجیره ای
توی هر شهر باید بیست هزار هایپر مارک باشه نه بیست هزار تا بانک !
نبود برنامه برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی
نبود کارخانه های کنسروی برای صادرات
تحریم برای صادرات مواد کنسروی
خیلی دلایل هست
از همه مهم تر بی برنامه گی دولت و ندیده گرفتن مردم
Germany
ناشناس
۰۱:۱۲ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
خوب تبدیل به رب گوجهوبشه
کشور مدیریت نداره و روی هوا می چرخه!
کنسرو و کمپوت واسه صادرات هست
دولت روی این بخش باید سرمایه گذاری کنه
بزرگترین کارخانه رب گوجه توی خاورمیانه باید توی ایران باشه
مردم رو به جای کاشت هندوانه و میوه های آبی
باید گوجه و چیز های صادراتی تشویق کرد
آخرین اخبار