چین اقدام آمریکا در پایان دادن به معافیت تحریمی ایران را محکوم کرد

سخنگوی وزارت خارجه چین امروز جمعه اقدام آمریکا مبنی بر پایان دادن به معافیت تحریمی مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را محکوم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «ژائو لیجیان» در کنفرانس خبری روز جمعه خود به اقدام آمریکا در خودداری از تمدید معافیت تحریمی مربوط به همکاری‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران واکنش نشان داد.

وی در پاسخ به سوالی که در این باره پرسیده شده، می‌گوید: برجام به عنوان یک توافق چندجانبه که از طریق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نیز تایید شده، برای صلح و ثبات در منطقه ضروری است. سازوکار این توافق درباره برنامه‌های هسته‌ای نشان دهنده توازن میان تعهدات ایران در زمینه منع اشاعه و حقوق این کشور برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است.

وی در ادامه افزود که پیروی از این سازوکار‌ها در راستای منافع مشترک تمامی طرف‌ها و یک مسئولیت جمعی است.

بیشتر بخوانید:

روسیه خودداری آمریکا از تمدید معافیت همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را محکوم کرد

ونزوئلا: از ایران در مقابل اقدامات آمریکا حمایت می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری ضمن اشاره به کمپین موسوم به فشار حداکثری آمریکا، گفت که این کشور نه‌ تنها با نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از برجام خارج شده بلکه تلاش‌های خود برای جلوگیری از اجرای این توافق توسط طرف‌های دیگر را نیز افزایش داده است.

لیجیان با اشاره به اقدام اخیر آمریکا مبنی بر پایان دادن به معافیت تحریمی مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، تاکید کرد که این اقدام موجب اخلال در پیشرفت‌های بین‌المللی در زمینه منع اشاعه هسته‌ای و تلاش‌های جمعی برای حفظ برجام است.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: این اقدام نشان دهنده الگوی همیشگی آمریکا در استفاده از اقدامات یکجانبه و بر پایه هژمونی است که چین قاطعانه با آن مخالف است.

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست اخیرا اعلام کرد دولت آمریکا به دنبال آن است که معافیت‌های صادر شده برای همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران را تمدید نکند.

بر اساس اعلام این روزنامه آمریکایی، برخی مقامات دولت کنونی آمریکا در این باره گفته‌اند که ترامپ قصد دارد به سیاست صدور معافیت‌های تحریمی برای روسیه، چین و شرکت‌های اروپایی به منظور همکاری با برنامه هسته‌ای ایران پایان دهد.

بر اساس این گزارش، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و گروهی از سناتور‌های جمهوری‌خواه به رهبری «تام کاتن» در راستای اعمال فشار علیه ایران و نیز از بین بردن بخش‌های باقیمانده از توافق هسته‌ای با ایران در دوران اوباما، به دنبال حذف این معافیت‌ها بوده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار