گزارش/

اقلام آرایشی قاچاق در بازار را بشناسید/ کدام دستگاه ناظر فروش ۲ میلیارد دلار لوازم آرایشی قاچاق است؟!

بازار لوازم بهداشتی و آرایشی در ایران این روزها شاهد ورود اقلام برند اما قاچاقی است که از کمترین کیفیت برخوردارند.

///به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  بازار خرید لوازم آرایشی در ایران به حدی داغ است که ایران  در جایگاه دوم خاورمیانه و هفتم دنیا قرار دارد.

لوازم آرایشی که جزو جدایی ناپذیر زندگی زنان و دختران کشورمان محسوب می شود و اصولا خانم‌های ایرانی بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان در سال برای خرید لوازم آرایش هزینه می‌کنند.

بر اساس آمارهای جهانی، ایران هفتمین کشور مصرف‌کننده لوازم آرایش در دنیا و دومین کشور خاورمیانه پس از عربستان سعودی است. ارزش سالیانه تجارت این لوازم در ایران، یک میلیارد دلار به صورت واردات و ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به شکل قاچاق است.

برآورد میزان مصرف لوازم آرایشی در ایران در حالی اعلام شده که از خرداد ۹۷ و با بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردات لوازم آرایشی به دلیل قرار گرفتن در فهرست کالا‌های لوکس، ممنوع شد و عبدالعظیم بهفر مدیرکل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو خبر داد که واردات لوازم آرایشی در کشور ۷۵ درصد کاهش یافته است.

به گفته صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت در سال ۹۶ حدود ۳ میلیارد دلار کالای اولویت ۴ به صورت رسمی وارد کشور شد که بعد از ممنوعیت واردات این کالا در سال ۹۷ بخش عمده‌ای از آن‌ها مانند بخش‌های پوشاک، صنایع غذایی، و لوازم آرایشی و بهداشتی تبدیل به ساخت داخل شده است.

(گزارش) بازار لوازم آرایشی تشنه ساخت داخل؛  دلایل آمار بالای قاچاق لوازم آرایشی

این ممنوعیت طی ۱۸ ماه گذشته، بدون توجه به نیاز بازار و حجم تقاضا اتفاق افتاد و علاوه بر گسترش قاچاق سلامت زنان این جامعه را به خطر می اندازد نیز قابل تامل است، چون قطعا در طول این مدت، میزان مصرف لوازم آرایشی در ایران کاهش نداشته بلکه به دلایل مختلف و از جمله تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای درباره فرآورده‌های آرایشی بهداشتی جدید و بازاریابی برند‌های معروف دنیا، تقاضای بازار هم رو به افزایش گذاشته است.


بیشتر بخوانید: ۷۰ درصد لوازم آرایشی و بهداشتی وارداتی است/ فعالیت ۳ هزار واحد صنفی در تهران


حالا، ممنوعیتی که بدون محاسبه تقاضای مصرف‌کننده ایرانی و ظرفیت خط داخلی تولید لوازم آرایشی، به اجبار اعمال شده، قطعا در کوتاه‌ مدت به افزایش واردات قاچاق و تولیدات تقلبی زیر‌زمینی دامن خواهد زد، چون مصرف‌کنندگان لوازم آرایشی، نمی‌توانند و نمی‌خواهند به تبعیت از نظر‌های سلیقه‌ای دولت، روال تقاضای خود را تغییر دهند.

لوازم آرایشی مناسب در کشور تولید نمی شود

(گزارش) بازار لوازم آرایشی تشنه ساخت داخل؛  دلایل آمار بالای قاچاق لوازم آرایشیحمید مقیمی رئیس هیئت مدیره انجمن وارد کنندگان فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی و عطریات ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به افزایش قاچاق لوازم آرایشی در کشور، گفت: متاسفانه از اردیبهشت سال گذشته با زیرکی خاصی واردات لوازم آرایشی جزو ۵۵۰ ردیف کالایی قرار گرفت که واردات آن به کشور ممنوع شد که از این ردیف ۴۰ قلم ردیف آن شامل تعرفه گمرکی قرار گرفته است.

رئیس هیئت مدیره انجمن وارد کنندگان فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی و عطریات ایران با بیان اینکه قاچاق لوازم آرایشی در کشور روند افزایشی دارد، بیان کرد: ممنوعیت واردات لوازم آرایشی به یک معضل بزرگ تبدیل شده و این ممنوعیت باعث افزایش قاچاق در کشور می شود در حالی که برخی از مسئولان بالادستی این موضوع را قبول ندارند.

مقیمی گفت: در حال حاضر منتظر این موضوع هستیم که مجلس جدید برای واردات لوازم آرایشی فکری کند. ایران جایگاه دوم را در استفاده از لوازم آرایشی دارد در نتیجه نیاز است فکری به حال این موضوع کنیم چرا که لوازم آرایشی مناسب در کشور تولید نمی شود و این موضوع کاملا مرتبط با سلامت افراد است.

به گفته این مقام مسئول، زمانی که سیاستی اعمال می شود باید دید این سیاست به نفع مردم است یا ضرر. باید دید باعث افزایش اشتغال می شود یا کاهش و همچنین باعث افزایش یا کاهش قاچاق می شود؟

او ادامه داد: هم اکنون به توافق رسیدیم که محصولاتی که در داخل تولید می شود وارد نشود اما تا زمانی که تولید نشده باید وارد شود در حالی که لوازم آرایشی در کشور تولید نمی شود و تنها موردی که داریم اغلب شامل کرم‌های دست و صورت، رنگ مو، پاک‌کننده‌های صورت، اسپری‌ها و خوشبو‌کننده‌های بدن هستند و لوازم آرایشی با آن تعریف جهانی که مجموعه بسیار متنوعی شامل لاک ناخن و رژلب و رژگونه و مداد چشم و انواع حجم‌دهنده‌ها و فوم‌ها را دربرمی‌گیرد، را در ایران تولید نمی کنیم.

(گزارش) بازار لوازم آرایشی تشنه ساخت داخل؛  دلایل آمار بالای قاچاق لوازم آرایشی

عدم ممنوعیت واردات لوازم آرایشی مشابه داخل

رئیس هیئت مدیره انجمن وارد کنندگان فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی و عطریات ایران تشریح کرد: در حال حاضر اعلام کرده اند که لوازم خانگی که مشابه آن در داخل تولید می شود را وارد نکنیم اما باید به این نکته توجه کرد آیا محصولات ایرانی با کیفیت هستند؟ درست است که هم اکنون مشکلات مالی زیادی داریم اما این رویه باعث خواهد شد مشکلات بیشتر شود.

مقیمی گفت: در کنار واردات باید کیفیت مواد داخلی را افزایش دهیم تا بدین وسیله پیشرفت کنیم و بتوانیم از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا استفاده کنیم.

آبان ماه سال گذشته قانون ممنوعیت ورود کالا به کشور با امکان تولید داخل به تصویب رسید که البته نقد‌هایی هم به آن وارد شد؛ همچنین قانون "حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی" که در سال ۱۳۹۱، در جهت حمایت از کالای داخلی و افزایش توان تولید کنندگان تصویب و ابلاغ شده بود، در سال ۱۳۹۸ در مجلس اصلاح شد.

این قانون می‌گوید که کننده کار و محل رجوع کار باید ایرانی باشد، اما اگر شرکتی ایرانی – خارجی بود، یعنی ۵۱ درصد ایرانی و ۴۹ درصد خارجی باید هیئت نظارت بر قانون آن را تایید کند و اگر سهم طرف خارجی بیش از ۴۹ درصد بود، علاوه بر تایید هیات نظارت باید نظر مثبت شورای اقتصاد نیز کسب شود.

(گزارش) بازار لوازم آرایشی تشنه ساخت داخل؛  دلایل آمار بالای قاچاق لوازم آرایشی

حجم مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی در ایران، سالانه چهار میلیارد دلار

موسی احمدزاده عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،کل حجم مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی در ایران را سالانه چهار میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: با وجود کاهش مبلغ واردات، مشاهدات میدانی از بازار نشان می‌دهد که حجم کالای خارجی در بازار تغییری نداشته است.

عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی گفت: در سال ۱۳۹۶ حدود ۴۰۰ میلیون یورو محصولات آرایشی و بهداشتی به کشور وارد شد، اما در سال ۹۷ افزایش نرخ ارز باعث کاهش واردات این محصولات به ۱۱۲ میلیون یورو شد.

او با اشاره به ممنوعیت واردات بیش از ۸۰ درصد کالا‌های این بخش در سال گذشته، گفت: رقم دقیق واردات محصولات آرایشی و بهداشتی در سال گذشته هنوز مشخص نیست، اما احتمالا رقم ناچیزی بوده، این در حالی است که در سطح عرضه اثری از کاهش محصولات خارجی نیست.

احمد زاده با بیان اینکه آمار‌های جهانی حاکی از میزان بالای واردات و مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی در خاورمیانه است، تصریح کرد: کل حجم واردات قانونی، قاچاق و تولید محصولات آرایشی، یعنی کل مصرف این محصولات در ایران سالانه معادل چهار میلیارد دلار است و ایران دومین مصرف‌کننده محصولات آرایشی در خاورمیانه و در برخی محصولات اولین مصرف‌کننده است.

او در پایان از وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و وزارت بهداشت درخواست کرد که در بخشنامه محدودیت واردات محصولات آرایشی و بهداشتی بازنگری شود، چرا که این ممنوعیت باعث افزایش کالای قاچاق در سطح بازار شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اصناف ، تولید ، صادرات ، قاجاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Italy
N
۱۸:۱۵ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
اینهمه حرف زدی آخرش نگفتی مثلا یک دونه روژیایک دونه اودکلن چه برندی خوبه.قیمت چنده؟
Iran (Islamic Republic of)
الهام
۲۱:۲۶ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
حالا لوازم ارایشی به جهنم....آتش زوزیها...ازبین رفتن طبیعت....مهار کروناوگرانی فکرکنم واجب تر باشه تا لوازم ارایشی
Iran (Islamic Republic of)
احمدز
۱۹:۴۹ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
این همه توضیح دادید ولی نگفتید اصل رو از بدل چطور تشخیص بدیم
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۸:۲۶ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
با آمدن باند جدید مافیایی مدیران در داخل سازمان غذا و دارو و جلوگیری از واردات آرایشی و بهداشتی استاندارد و باکیفیت هم بازار قاچاق گرم شده و هم سلامت بانوان کشور به خطر افتاده. هر چند با گرفتن پول پروانه واردات برخی شرکت‌های خودی رو امضا می‌کنم. . نود درصد مدیران این سازمان شرکتهای واردات دارو و آرایشی و بهداشتی دارن و متخلفن. یا خودشون و یا همسران و فرزندان و وابستگانشان. در کرونا سود کلانی کردن از ماسک و الکلهای اهدایی.
Iran (Islamic Republic of)
.
۱۴:۵۷ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
الان معضل و مشکل خیلی حاد کشور واردات لوازم ارایشیه
Iran (Islamic Republic of)
کامران وکیل
۱۳:۴۵ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
دخالت دولت
یعنی ایجاد بازار انحصاری
ساخت کالای بی کیفیت
ناتوانی در صادرات و حضور در بازار جهانی
تداوم وابستگی به واردات
ایجاد کانالهای سازماندهی شده قاچاق
خودرو، لوازم خانگی، منسوجات، لوازم آرایشی، مبلمان،سنگ، کاشی، سرامیک،...
هر کالایی که با وضع عوارض بر واردات کالای مشابه حمایت شده، امروز توان تامین نیاز همین بازار را هم ندارد و نتیجه اعتیاد به واردات و در صورت ممنوعیت رواج قاچاق است!!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۲۶ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
اداره نظارت بر زیبائی
حالت خوشه ها . حتما خانوانده همون ناظرا ، استفاده کننده اندکه برای خط آبرو کشیدن و زیر ابرو برداشتن و ....چشم هم گذاشته اند ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
مگرساخت این لوازم ارایشی چیست درسال ملیونها دلار ارز ازکشورخارج می شود ازجمله همون سیگار لعنتی که مضره برامردم چقدرهزینه می شود برا این اگرکارخانه اش تعطیل نشده بود هزاران کارگر ازکشاورز تاکاسب وصادرکردنه یامواد اولیه اش یاخودش چقدرسودحاصل این محصول عاید کشور میشدترک کردن سیگاروتنباکو محاله ممکنه حرف براگفتن زیاد دارم دراین موضوع اماووووو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
دخترای ایرانی اگه آرایش نکنن میمیرن..........!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
من اگر نیک و بدم تو برو خود را باش ..نکه خارجی ها آرایش نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
در پاسخ به اونی که نوشته نه که خارجی ها آرایش نمیکنند باید بگم زیادی پای ماهواره نشستی اگر در هر یک از کشور های غربی زندگی کرده باشی میدیدی که زن های زیر سنین 40-45سال آرایش نمیکنند کسانیکه در زیر این سنین آرایش میکنند از گروه خاصی هستند که برای تشخیص این گروه از بقیه آرایش میکنند
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۷:۴۷ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
زاگرس میسوووزد و مسئولین همه در خوابند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۱ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
چه عادی شده که خبری هم خبر داره ولی دولت و مجلس و مسئولین خبر ندارن، یعنی قاچاق تو بازار هست، مردم خودتون حواستان جمع باشه، همش مردم حواستان باشه کلاه سرتان نرود، مردم حواستان باشه دزد به شما نزنه، اینقدر که قاچاقچی و دزد مصونیت داره و به اینها تذکر داده نمی شود و مجازات نمی شوند ولی به مردم تذکر داده می شود نکنید، نخرید و...
آخرین اخبار