اقتدار از خلیج‌فارس تا دریای کارائیب

حرکت پنج نفتکش ایران از خلیج‌فارس به سمت ونزوئلا بار دیگر نشان داد که جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی با کسی تعارف و شوخی ندارد و بدون توجه به تهدید‌های توخالی اروپا و آمریکا آنچه را بخواهد در راستای تامین منافع خود انجام می‌دهد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اعزام نفتکش‌های حامل بنزین جمهوری‌اسلامی‌ایران به سمت ونزوئلا همچنان سوژه رسانه‌های بین‌المللی است و این نفتکش‌ها یکی پس از دیگری از بندرعباس تا دریای کارائیب با قدرت ادامه مسیر می‌دهند و در بندرگاه‌های ونزوئلا و در میان استقبال گرم ملت و دولت این کشور پهلو می‌گیرند.

چندی پیش یک کارشناس سعودی در برنامه تلویزیونی مباشر به تحلیل سیاست‌های ایران در منطقه پرداخت و ضمن بررسی فضای بین‌المللی به این نکته اشاره‌کرد که طرح‌ها و برنامه‌هایی که برای مقابله با ایران وجود دارد هیچ‌کدام از کارایی لازم برخوردار نیست و ایران در حال پیشبرد راهبرد مشخص خود در مواجهه با مسائل بین‌المللی است.

واقعیت آن است که فارغ از برخی هیاهو‌های رسانه‌ای غرب، حرکت پنج نفتکش ایران از خلیج‌فارس به سمت ونزوئلا بار دیگر نشان داد که جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی با کسی تعارف و شوخی ندارد و بدون توجه به تهدید‌های توخالی اروپا و آمریکا آنچه را بخواهد در راستای تامین منافع خود انجام می‌دهد.

سال گذشته در راستای همراهی انگلیس با آمریکا، یک نفتکش ایرانی هنگام عبور از تنگه جبل‌الطارق از سوی نیروی دریایی انگلیس توقیف شد، اما با واکنش تند ایران و اقدام متقابل کشورمان در توقیف یک نفتکش انگلیسی، لندن مجبور شد پس از تهدیدات توخالی اولیه، در اقدامی منفعلانه نفتکش ایرانی را آزاد کند. این‌بار، اما در ماجرای اعزام محموله‌های بنزین ایران به ونزوئلا، شرایط با گذشته بسیار متفاوت است.

آمریکا در عرصه رسانه‌ای با تردستی تلاش می‌کند که نشان دهد سیاست فشار علیه ایران جواب‌داده و امکان صدور نفت و مشتقات آن از سوی جمهوری‌اسلامی فراهم نیست. اما حرکت پنج تانکر پر از سوخت از مقصد بندرعباس به سمت ونزوئلا یکباره همه تحلیل‌ها را فروریخت.

نفکتش‌های ایران به تاخت به سمت ونزوئلا که درگیر تحریم‌های آمریکایی و شورش‌های حمایت‌شده از سوی ایالات‌متحده است حرکت کردند و نکته ظریف ماجرا حرکت آن‌ها از مسیر عبور کشتی توقیف‌شده ایرانی در سال گذشته بود. این بار، اما نیروی دریایی ملکه که در منطقه جبل‌الطارق چند پایگاه نظامی دارد جرات نگاه چپ انداختن به تانکر‌ها را نداشت.

«فورچون» اولین نفتکش ایرانی بود که از این منطقه گذشت و درپی‌آن نفتکش‌های دیگر نیز به مسیر خود ادامه دادند. ادامه حرکت نفتکش‌ها با روان مقامات آمریکایی بازی می‌کرد. ترامپ رئیس‌جمهور، پمپئو وزیر خارجه و دیگر مقامات ریز و درشت آمریکایی در اظهارنظر‌های رسمی خود بار‌ها تاکید کردند که جلوی قدرت‌نمایی ایران را خواهندگرفت.

رسانه‌های غربی و شبکه‌های خبری اپوزیسیون ایرانی هم به کرات در برنامه و گزارش‌های خود به این موضوع پرداختند و درباره اقدام ایران و حرکت احتمالی متقابلانه آمریکا باب بحث و گفتگو را با کارشناسان داخلی و خارجی بازکردند. این تحلیل‌ها و بررسی‌ها همچنان ادامه داشت تا این‌که «پتونیا» دومین کشتی حامل بنزین و گازوئیل هم از جبل‌الطارق گذشت و آمریکایی‌ها همچنان امید داشتند که همراهان اروپایی آن‌ها خودی نشان‌دهند و جلوی کشتی‌ها را در جبل‌الطارق بگیرند، اما صدای کاخ‌سفید در تلاطم آب‌های آتلانتیک گم شد و به جایی نرسید.

حالا آمریکا ناامید از همراهی اروپا باید فکری برای اعتبارش بکند. بالاخره ادعای ابرقدرتی جهان را دارد و این هیبت برساخته از فضاسازی‌های رسانه‌ای چندوقتی‌است که در معرض آسیب‌های جدی قرار گرفته‌است و برای این‌که نشان دهد بر تحولات بین‌المللی تسلط دارد تهدید کرد که با شش رزمناو و ناوچه به‌دنبال کشتی‌های ایرانی هستند، آن‌هم تانکر‌هایی که هیچ فرد مسلحی روی آن نبود؛ اما نفتکش‌های ایرانی با قدرت به حرکت خود به سمت آب‌های ونزوئلا ادامه می‌دادند.

«کلاول»، سومین نفتکش ایرانی هم در جنوب جزیره سیسیل ایتالیا در وسط دریای مدیترانه در حال حرکت به سمت مقصد خودش بود و مصری‌ها هم همراهی خوبی از خود نشان دادند و کوچک‌ترین خللی در کار تردد نفتکش‌ها صورت نگرفت. آمریکایی‌ها، اما همچنان دنبال هیاهو بودند و تهدید می‌کردند جلوی نفتکش‌ها را خواهند گرفت.

ایران در این مقطع واکنش‌نشان‌داد و علاوه‌بر هشدار‌های وزیر خارجه در نامه به دبیرکل سازمان‌ملل‌متحد و تاکید بر حق ایران برای اتخاذ تدابیر مناسب و ضروری در مقابله با تهدیدات آمریکا، جمهوری‌اسلامی برای مقامات ایالات‌متحده خط‌ونشان‌کشید که هر اقدام اشتباهی، با پاسخ محکم ایران مواجه خواهدشد. سرلشکر باقری، رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح ایران در اطلاعیه‌ای که به مناسبت سوم خرداد، سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر صادر کرد، در هشداری آشکار به دشمنان ایران ازجمله آمریکا تاکید کرد که هر خطای محاسباتی آن‌ها با پاسخ سریع و کوبنده جمهوری‌اسلامی مواجه خواهدشد.

قدرشناسی دولت و ملت ونزوئلا

ونزوئلا در دیگرسوی ماجرا قرار داشت. این کشور که هم با سیاست‌های تحریمی آمریکا می‌جنگد و هم با آشوب‌طلبان داخلی مورد حمایت آمریکا دست‌وپنجه نرم‌می‌کند، حق‌شناسی خود را نسبت به این اقدام ایران انجام داد. در عرصه فضای مجازی وطن‌خواهان ایرانی و ونزوئلایی نشان‌دادند که برای مقابله با تحریم و مشکلات، همدل‌اند.

کاربران ونزوئلایی در عرصه مجازی غوغایی به‌پاکردند و با انتشار خبر و عکس و کلیپ تصویری قدرت‌نمایی ایران را به رخ غربی‌ها کشیدند. از سوی دیگر، مقامات ونزوئلایی هم از جمهوری‌اسلامی تقدیر کردند.

ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع ونزوئلا که در یک مصاحبه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت ارتش ونزوئلا با اسکورت تانکر‌های حامل بنزین ایران از آن‌ها استقبال‌کرده و از مردم ایران برای همبستگی و همکاری با ونزوئلا قدردانی می‌شود. نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا هم در سخنانی به تشکر و قدردانی از دولت و ملت ایران پرداخت که در یک اقدام بی‌سابقه و در چالشی بزرگ با رژیم تمامیت‌خواه و زورگوی آمریکا پنج تانکر حامل سوخت را برای کمک به مردم مظلوم این کشور به آمریکای لاتین فرستادند.

فورچون، فارست، پتونیا و فاکسون یک‌به‌یک در بندرگاه‌ها با استقبال ملت و دولت ونزوئلا پهلو گرفتند و تا زمان پهلوگیری کلاول، آخرین نفتکش ایرانی زمان زیادی نمانده‌است.

حالا آمریکا نگران حضور ماندگار ایران در حیاط‌خلوت ۲۰۰ساله‌اش است. این نگرانی در بیان جوزف هومایر، کارشناس آمریکایی کاملا مشهود است. او در یک برنامه تلویزیونی گفت: ایران تهدید خود را از خلیج‌فارس به دریای کارائیب منتقل‌کرده و این موجب نگرانی فزاینده آمریکاست.

شناور‌های جدید در خلیج فارس

آیین الحاق بیش از صد فروند شناور در کلاس‌های مختلف به توانمندی نیروی دریایی سپاه، روز پنجشنبه با حضور فرمانده کل سپاه و وزیر دفاع در بندر عباس برگزار شد.

شناور‌های الحاقی در کلاس‌های متنوع اعم از عاشورا، طارق و ذوالفقار بوده که توسط متخصصان داخلی در شرکت‌های دانش‌بنیان سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و مراکز تخصصی فنی نیروی دریایی سپاه تولید و بهینه سازی شده‌اند. این شناور‌ها با قابلیت هیدرو دینامیکی بسیار مطلوب، سرعت زیاد، قابلیت مانور مناسب، سطح مقطع راداری بسیار کم و قدرت آفندی بالا تاثیر بسزایی در ارتقای توان رزمی نیروی دریایی سپاه در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز دارد. سردار سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه در این مراسم اظهار کرد: آنچه در معرض دید قرار دارد، بخش کوچکی از توان ماست و بخش مهم و بیشتر آن پنهان است.

سردار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز در این مراسم با بیان این‌که به سرعت ۹۲ نات قایق‌های تندرو دست یافته‌ایم، گفت: این سرعت به اندازه سه برابر سرعت شناور‌های آمریکایی است که به‌دلیل طراحی منحصربه‌فرد و ارتقای ساختار‌های موتوری آن به‌دست آمده است. وی تعداد شناور‌های ملحق شده به نیروی دریایی سپاه را در مراسم روز پنجشنبه ۱۱۲ فروند عنوان کرد و گفت: هم در طراحی و هم در نوع سلاح‌های به‌کار رفته در این شناور‌ها تغییراتی ویژه برای بهبود عملکرد و ارتقای کارآمدی صورت گرفته است.

سردار تنگسیری ادامه داد: چابکی، سبکی و قابلیت مانور بالا در کنار آبخور کم و ارتقای سلاح‌های کارگزاری شده از ویژگی‌های شناور‌های جدید رزمی-تهاجمی جدید است که به همت صنایع دفاع و شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده‌اند.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار