نواسانات دبی رودخانه کارون ارتباطی به طرح انتقال آب ندارد

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: ۸۵ درصد حجم آب قابل برنامه ریزی سد‌ها آبگیری شده است.

داریوش بهارلویی مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،گفت: در حال حاضر ۸۵ درصد حجم آب قابل برنامه ریزی سد‌ها آبگیری شده و حجم سد‌های استان خوزستان ۱۹.۵ میلیارد مترمکعب است.

او افزود: آب در رودخانه کارون نزدیک به ۴۰۰ مترمکعب برثانیه در حال گذر است که برای این وقت سال کاملا طبیعی و مناسب است. به صورت طبیعی آب رودخانه‌ها در ماه‌های مختلف نوسان دارد و این نوسان ارتباطی لزوما با میزان بارش‌ها نداشته و بسته به نیاز‌های منطقه، آب از سد‌ها رها می‌شود.

بهار لویی بیان کرد: اینکه نوسان فعلی آب در رودخانه‌ها را به طرح انتقال آب مرتبط کنیم اشتباه بوده و نمی‌توان رابطه‌ای منطقی و فنی بین این موضوع برقرار نمود.

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان اظهار داشت: ورودی‌های آب در سال جاری نسبت به شرایط نرمال کاهش داشته و در حوضه‌های مارون، جره و کارون با کسری منابع آب روبرو هستیم. کسری آب مرتبط با میزان بارش بوده و در نتیجه نمی‌توان باعث افزایش مقدار آب شویم، اما می‌توان با صرفه جویی در مصرف آب به این شرایط کمک کرد.

او در خصوص راهکار‌های مقابله با کمبود آب در حوضه‌های مارون، جره و کارون تصریح کرد: راهکار‌هایی مانند نوبت بندی، تنظیم جریان خروجی بر اساس دور آبیاری، جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز و اعمال برخی محدودیت‌ها در میزان سطح کشت محصولات پرمصرف مانند برنج کمبود آب در این حوضه‌ها را مرتفع می‌کند.

این مقام مسوول اذعان داشت: کاهش و یا افزایش آب بسته به نیاز در پایین دست و منابع آب قابل برنامه ریزی است و در سال جاری با توجه به نزدیکی شروع کشت تابستانه، سهم هر حوضه از منابع آبی مشخص و طی جلسات برگزار شده با جهاد کشاورزی و شورای کشاورزی استان، میزان سطح کشت و نیاز‌های آبی نهایی شده و با توجه به این نیاز‌ها و هماهنگی‌ها، آب از سد‌های استان رها می‌گردد.

بهارلویی در پایان گفت: امسال نیروگاه‌های برقابی سد‌های استان با آمادگی کامل نسبت به تولید انرژی برقابی اقدام کرده و نقش تعیین کننده‌ای در تولید انرژی پاک، تامین برق استان در ساعات پیک مصرف و جلوگیری از قطعی آن در گرمای طاقت فرسای استان دارند.

انتهای پیام/ی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.