فرمان سیاه‌کشی صادر شد/ ترامپ ذره‌ای به فکر انسان‌ها نیست

ترامپ دستور محدود کردن شبکه های اجتماعی و شلیک مستقیم گلوله به معترضان قتل جوان سیاهپوست را صادر کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی که حدود دو هفته از ماجرای قتل احمد آبری، نوجوان سیاهپوست در ایالت جورجیا، آن هم توسط پدر و پسری نژادپرست گذشته است، شاهد وقوع جنایت نژادپرستانه دیگری در آمریکا هستیم. اکنون شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا به منطقه‌ای جنگی تبدیل شده و معترضان خشمگین به خیابان‌ها آمده‌اند. این اعتراضات در پی کشته‌شدن شهروندی به نام جورج فلوید توسط پلیس آمریکاست. جورج فلوید پس از آن درگذشت که یکی از ماموران پلیس زانویش را هفت دقیقه روی گردن او گذاشت و این در حالی بود که او می‌گفت: «نمی‌توانم نفس بکشم.»

معترضان به قتل جورج فلوید، سیاهپوست ۴۶ ساله غیرمسلح توسط یک افسر پلیس سفیدپوست، لحظه‌ای خیابان‌های این شهر را ترک نمی‌کنند. آن‌ها بی‌تفاوتی ترامپ و دیگر مقامات سیاسی و امنیتی آمریکا در قبال کشتار سیاهپوستان را برنتافته و با نیرو‌های پلیس در ایالت مینه‌سوتا درگیر شده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بدون آن که جنایت بزرگ پلیس را محکوم کند، با لحنی تهدیدآمیز از آمادگی ارتش و گارد ملی برای مقابله با معترضان سخن گفته است. او معترضان به قتل جورج فلوید را اراذل و اوباش خوانده و دستور شلیک مستقیم به آن‌ها را صادر کرده است. با این حال، میشل باشله، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در واکنش به مرگ جورج فلوید از مقامات آمریکایی خواسته تا به قتل مردان سیاهپوست غیر مسلح از سوی پلیس این کشور خاتمه دهند.

معترضان در اعتراض به رفتار نژادپرستانه پلیس و دولت آمریکا پنجشنبه شب به یک کلانتری در شمال شهر مینیاپولیس حمله کردند. گروهی از تظاهرکنندگان در جریان این حمله ساختمان کلانتری ناحیه سوم مینیاپولیس را به آتش کشیدند. بنا به اعلام پلیس مینیاپولیس ماموران این کلانتری پیش از به آتش کشیده‌شدن ساختمان، محل را ترک کرده بودند.

در این میان همکاری دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در سرکوب تظاهرات معترضان به نژادپرستی کاملا قابل تامل است! شبکه یورونیوز در این خصوص می‌گوید: «تیم والز، فرماندار دموکرات مینه‌سوتا نیز دستوری اجرایی را امضاء کرده که به گارد ملی ایالات متحده اجازه می‌دهد برای برقراری آرامش در مینیاپولیس وارد عمل شود. قرار است ۲۰۰ مامور پلیس ایالت مینه‌سوتا و تعدادی بالگرد نیز به مینیاپولیس اعزام شود.»

پازل شورش در آمریکا
مدت‌هاست مقامات آمریکایی درباره بحرانی‌بودن شرایط داخلی در این کشور هشدار می‌دهند. بخشی از این هشدارها، مربوط به ایجاد حس تنفر میان شهروندان آمریکایی نسبت به یکدیگر بوده و بخشی دیگر، مربوط به تقویت فاکتور‌های نژادپرستی و تسویه نژادی در این کشور است. این مولفه‌ها سال‌هاست در معادلات اجتماعی و سیاسی آمریکا شکل گرفته و حضور ترامپ در کاخ سفید صرفا منجر به تقویت آن‌ها شده است.

آبان سال گذشته (نوامبر ۲۰۱۹)، رکس تیلرسون وزیر خارجه سابق آمریکا در سخنانی هشداردهنده از احتمال وقوع جنگ داخلی در این کشور گفت. اظهارات تیلرسون به خوبی نشان می‌دهد موجودیت ایالات متحده چگونه در معرض خطر قرار گرفته است: «من از مقامات هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه آمریکا می‌خواهم در این برهه زمانی، رفتاری متمدنانه و عقلانی داشته باشند. من نسبت به طغیان سیاسی موجود در ایالات متحده احساس نگرانی می‌کنم. این طغیان در حد یک جنگ داخلی در آمریکاست. هر دو حزب باید با یکدیگر (برای جلوگیری از وقوع این پدیده) همکاری کنند.»

زمانی که در انتخابات ۲۰۰۸ ریاست‌جمهوری آمریکا، باراک اوباما توانست بر جان مک‌کین پیروز شود، امید‌های زیادی در دل مخالفان نژادپرستی زنده شد. گروه‌های رنگین‌پوست؛ آفریقایی‌تبار‌ها و اسپانیولی‌تبار‌ها نقش مثبت و موثری در پیروزی اوباما ایفا کردند. آن‌ها تصور کردند که رویای مارتین لوترکینگ مبنی بر آزادی سیاهپوستان آمریکایی از چنگال نژادپرستان، به صورت کامل تحقق یافته است!

گروکشی ترامپ از شبکه‌های اجتماعی
رئیس جمهور آمریکا به بهانه‌هایی مانند ارسال اطلاعات غلط در شبکه‌های اجتماعی در دوران شیوع کرونا و حمایت این شبکه‌ها از اعتراضات در آمریکا، دستور محدود کردن فعالیت آن‌ها را صادر کرده است. ترامپ اخیرا فرمانی اجرایی امضا کرد که بر اساس آن قرار است حمایت‌های وسیع حقوقی که شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی از آن بهره‌مند هستند، محدود شود. طبق این فرمان اجرایی دولت او می‌تواند بند‌های موجود در قوانین مربوط به حمایت‌های حقوقی از شبکه‌های اجتماعی را تغییر دهد یا حذف کند.

صدور این دستور، بی‌ارتباط با تشدید اعتراضات ضدنژادپرستی در مینیاپولیس و دیگر ایالات آمریکا نبوده است. آنچه مسلم است این که ترامپ باجگیری از شبکه‌های اجتماعی را در دستور کار قرار داده و به صورت غیر مستقیم به آن‌ها هشدار داده که رد و بدل شدن هرگونه پیامی در انتقاد از سیاست‌های اجتماعی، درمانی و سیاسی کاخ سفید و متعاقبا انتقاد از نژادپرستی صاحبان قدرت در آمریکا، نتیجه‌ای جز محدودیت بیشتر و حتی جلوگیری از فعالیت این شبکه‌ها ندارد.

ترامپ، تامین کننده منافع نژادپرستان
پروفسور چارلز تالیافرو، استاد دانشگاه سنت اولاف در ایالت مینه‌سوتا معتقد است ترامپ کاری جز تحقیر مخالفان خود ندارد. این عضو انجمن فلاسفه آمریکا در گفتگو با جام‌جم می‌گوید: ترامپ توان حزب جمهوریخواه (و نهاد‌های اجرایی و حاکمیتی آمریکا) را به سویی پیش می‌برد که تامین‌کننده منافع گروه‌های نژادپرست و اسلام ستیز باشند. بسیاری از مردم آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ نادیده گرفته شده‌اند. فراموش نشود او با رای مردمی پیروز نشد، بلکه با رای الکترال توانست رئیس‌جمهور شود.

ترامپ ذره‌ای به فکر انسان‌ها نیست
یورام وایلر، نظریه‌پرداز و محقق آمریکایی نیز اقدامات ترامپ در قبال انسان‌های فقیر و آسیب پذیر و به‌خصوص سیاهپوستان را محصول نگاه معامله‌گرایانه وی در قبال انسان‌ها می‌داند. وی در گفتگو با جام‌جم تاکید کرده است: از ترامپ متنفر هستیم. او منفورترین رئیس‌جمهور کشورماست. من کتاب هنر معامله، اثر ترامپ را مطالعه کرده‌ام. او خود در این کتاب اقرار کرده تمام زندگی‌اش حول محور معامله و کسب سود (سود شخصی) تعریف می‌شود. در قالب همین نگاه، ترامپ افراد فقیر و آسیب‌پذیر را از آپارتمان‌های خود بیرون می‌راند و دارایی‌های آن‌ها را به کاخ‌های بزرگ و با شکوه برای افراد ثروتمند تبدیل می‌کند. او برای انسان‌ها، فقرا و رنگین‌پوستان ذره‌ای ارزش قائل نیست و فقط به فکر منافع خود است.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.