مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم عنوان کرد؛

اجرای قانون کاداستر برای ۴۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی قم

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم گفت: از عرصه ۹۷۵ هزار هکتاری منابع طبیعی قم، ۴۰۰ هزار هکتار سند تک برگی دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم ،سید محمد تقی سجادی،مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم روز شنبه در گفتگو با خبرنگاران با تبیین سیاست‌های منابع طبیعی استان که در قالب طرح ۹ در ۹۹ از سوی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در سال جهش تولید ابلاغ شده است، اظهارکرد: کاداستر اراضی ملی با اولویت عرصه‌های جنگلی و سواحل یکی از این طرح‌های ۹ گانه به شمار می‌آید.

مزایای اجرای قانون کاداستر

او با بیان اینکه تاکنون قانون کاداستر یا تهیه اسناد تک برگی برای ۴۰۰ هزار هکتار ازعرصه‌ ۹۷۵ هزار هکتاری منابع طبیعی قم   اجرا شده است، افزود: در سال ۹۸ قرار بود، این قانون در مورد ۱۲۰ هزار هکتار عرصه‌های استان در قالب سه قرار داد اجرا شود که تا کنون ۷۰ هزار هکتار آن اجرا شده و بقیه نیز تا پایان نیمه نخست امسال و اتمام سال مالی ۹۸ اجرا خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی قم تصریح کرد: برای سال ۹۹ نیز با توجه به منابع مالی تعیین شده، اجرای قانون فوق برای ۱۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های قم در قالب چهار قرار داد پیشنهاد شده است.

سجادی در ادامه گفت: امیدواریم تا سال ۱۴۰۴ قانون کاداستر برای همه مساحت عرصه‌های طبیعی قم اجرا و این عرصه‌ها دارای سند‌های تک برگی شوند.

او اضافه کرد: برای به سرانجام رساندن همه این تعهد‌ها به ۱۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

مدیر کل منابع طبیعی قم با تبیین برخی از مزایای اجرای قانون کاداستر عنوان کرد: در صورت اجرای این قانون از ظرفیت تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد که در زمینه منابع طبیعی فعال هستند، بهتر می‌توانیم استفاده کنیم.

رویکرد طرح مرتع داری ایجاد ارزش افزوده است

سجادی همچنین مدیریت و بهره برداری از مراتع در قالب طرح‌های مصوب مرتع داری با تکیه بر گیاهان دارویی را نیز از دیگر محور‌های سیاست‌های امسال سازمان جنگل‌ها ذکر کرد و افزود: از مجموع یک میلیون و ۱۲۳ هزار هکتار از کل عرصه‌های موجود در قم، ۷۲۳ هزار هکتار را مرتع تشکیل می‌دهد، که ۳۰۵ هزار و ۴۸۹ هکتار آن دارای طرح مرتع داری می‌باشد.

او در خصوص طرح مرتع داری بیان کرد: این طرح یک مرحله از پروانه چَرای دام بالاتر رفته و برنامه مدون و مشخصی دارد، و برنامه‌هایی که در رابطه با محدوده‌ای از مرتع اجرا شود نیز در قالب کتابچه طرح پیش بینی شده است.

سجادی رویکرد طرح مرتع داری را ایجاد ارزش افزوده، بهبود معیشت و همچنین حفظ مرتع عنوان کرد و گفت: این موضوع در قالب ۹۲ طرح مرتع داری در قم مدیریت و سامان دهی شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم اضافه کرد: در سال ۹۹ نیز قرار است، ۲ هزار هکتار طرح جدید مرتع داری در قم اجرا شود، که ۲۵۰ هکتار آن برای کشت گیاهان دارویی پیش بینی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی قم با اشاره به طرح ذخیره گاه‌های جنگلی، تشخیص، تعیین حدود و آگهی آن را از دیگر برنامه‌ها و سیاست‌های یاد شده برشمرد، و گفت: تا پایان سال ۹۸ در قم برای هفت مورد به مساحت چهار هزار و ۴۵۸ هکتار که مقدمات ذخیرگاه شدن را داشتند، کار‌های مربوط به تشخیص، تعیین حدود و آگاهی انجام شده است.

او افزود: برای سال ۹۹ نیز سه مورد به مساحت ۲۵۰۰ هکتار در برنامه است که کار‌های تشخیص، تعیین حدود و آگهی آن پیگیری خواهد شد.

طرح ۹ در ۹۹

سجادی تعیین تکلیف مدیریت پارک‌های جنگلی در قالب طرح‌های مصوب را نیز از جمله محور‌های طرح ۹ در ۹۹ سازمان جنگل‌ها دانست و گفت: تاکنون اقدام‌های لازم در خصوص مدیریت ۶ پارک جنگلی استان به مساحت یکهزار و ۲۵۶ هکتار صورت گرفته که مدیریت سه پارک جنگلی به شهرداری واگذار و بقیه نیز در دست انجام است.

مدیرکل منابع طبیعی قم در بخش دیگری از سخنان خود ارتقا پوشش حفاظتی تاکید بر بلوک بندی مناطق بحرانی و بهره گیری از همیاران طبیعت، توسعه زراعت چوب و ساماندهی بهره برداری محصول‌های فرعی جنگلی و مرتعی، توسعه دولت الکترونیک با استفاده از فناوری‌های روز و سامانه‌های هوشمند، اخذ حقوق دولتی و تقویت منابع اعتباری و توسعه و تقویت صندوق‌های منابع طبیعی با استفاده از ظرفیت‌های قانونی را نیز از محور‌های دیگر طرح فوق خواند و بیان داشت: چهار طرح آبخیزداری و آبخوان داری مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیکی و همچنین مقابله با بیابان زایی، صیانت از جنگل‌های کشور و توقف بهره برداری چوب از جنگل‌های هیرکانی و اجرای طرح جایگزین نیز از طرح‌های محوری سازمان جنگل‌های کشور به شمار می‌آید که به استان‌های مختلف از جمله قم ابلاغ شده است.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار