تهدید معترضین توسط ترامپ/ با شرورترین سگ‌ها و شوم‌ترین سلاح‌ها از آن‌ها استقبال می‌شود

واکنش دیوانه‌وار ترامپ به تجمع مخالفان نژادپرستی در مقابل کاخ‌سفید: هیچ‌کسی حتی به فنس هم نزدیک نشد اگر چنین کاری می‌کردند با شرورترین سگ‌ها و شوم‌ترین سلاح‌هایی که من تاکنون دیده‌ام از آن‌ها استقبال می‌شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پنجمین روز اعتراضات مردم آمریکا به قتل فجیع جرج فلوید، شهروند سیاه‌پوست ۴۶ ساله آمریکایی توسط پلیس آمریکا در حالی به پایان رسید که موج اعتراضات تا پای دیوار‌های کاخ سفید هم پیش رفت و آن را نیمه‌تعطیل کرد.

تلاش ترامپ برای توجیه توئیت خط و نشان کشیدن برای مردم و تهدید به تیراندازی هم در صورت افزایش خشونت‌ها از موضوعات مهم اعتراضات اخیر مردم آمریکا به نژادپرستی‌های این کشور بود. باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که فرصت را برای استفاده انتخاباتی به نفع جو بایدن، معاون سابق خود مناسب دیده هم دیروز به میدان آمد و از نژادپرستی در آمریکا انتقاد کرد.

نکته، اما اینجا بود که بسیاری از همین کشتار‌ها در زمان خود اوباما اتفاق افتاده بود و تنها رئیس‌جمهور سیاه‌پوست تاریخ آمریکا خود متهم اول بی‌تفاوتی به اوضاع سیاهان است.

آمریکا به لطف جریان‌های قدرتمند رسانه‌ای و بی‌تفاوتی رسانه‌های غربی به سرکوب سیستماتیک سیاهان در این کشور، امروز یا فردا؛ دیر یا زود از این مهلکه می‌گذرد، اما آمریکای پس از اتفاقات این روز‌ها چهره‌ای مخدوش و ماندگار در حوزه نقض حقوق بشر سیاهان خواهد داشت و آنچه بر جای می‌ماند بی‌اعتباری بیشتر این کشور در جامعه جهانی است که در ۳ ماه گذشته بخش بزرگی از آن نیز بر باد رفته بود.

در پی تداوم ناآرامی‌ها و اعتراضات مردمی به فاجعه قتل جرج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس مینه‌سوتا و در پی آن رفتار غیرمسؤولانه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در انتشار توئیتی با محتوای خشونت‌آمیز که معترضان را تهدید به شلیک گلوله کرده بود، روز گذشته نیز شهر‌های مختلف آمریکا در ۲۲ ایالت کالیفرنیا، کلرادو، جورجیا، ایلینویز، آیووا، ایندیانا، کنتاکی، لوییزیانا، نبراسکا، نیویورک، ماساچوست، میشیگان، مینه سوتا، میسوری، نوادا، کارولینای شمالی، اوهایو، اورگون، تگزاس، ویرجینیا، واشنگتن و ویسکانسین و منطقه واشنگتن‌دی‌سی صحنه درگیری پلیس با معترضان بود. به‌رغم اینکه شهردار مینیاپولیس جمعه‌شب با اعلام مقررات منع آمد و شد از معترضان خواست به اعتراضات پایان دهند، اما تجمعات همچنان ادامه پیدا کرد.

در اعتراضات شهر دیترویت، فردی از داخل یک خودروی شاسی‌بلند به سمت معترضان شلیک کرد که منجر به کشته شدن یک پسر ۱۹ ساله شد. در کنتاکی، پرسنل شبکه تلویزیونی «ویو-تی‌وی» که برای تهیه گزارش از اعتراضات به خیابان آمده بودند مورد حمله پلیس قرار گرفتند.

در ویدئویی مربوط به این حمله پلیس، صدای «کایتلین راست» گزارشگر ویو-تی‌وی شنیده می‌شود که می‌گوید: «تیر خوردم... تیر خوردم». در مقابل دوربین نیز یک مأمور پلیس در حال شلیک گلوله پلاستیکی به پرسنل این شبکه دیده می‌شود.

شهر آتلانتا در ایالت جورجیا هم اوضاع ناآرامی را پشت سر گذاشت و فرماندار این ایالت مجبور شد در شهر فولتن وضعیت اضطراری اعلام کند و از فعال کردن گارد ملی خبر دهد. همچنین در ساعات آغازین روز جمعه معترضان به سمت مقر شبکه سی‌ان‌ان در آتلانتا حرکت کردند و در مقابل ساختمان این شبکه با پلیس درگیر شدند.

در نیویورک هم صد‌ها معترض بیرون «مرکز بارکلیز» در منطقه بروکلین تجمع کردند که در پی به خشونت کشیده شدن اعتراضات آن‌ها به دلیل دخالت پلیس، تعدادی از معترضان بازداشت شدند و زد و خورد میان ۲ طرف پیش آمد. در بخش‌های دیگر شهر نیویورک هم به دنبال پرتاب بطری‌های آب و یخ به سمت نیرو‌های پلیس، تعدادی از معترضان بازداشت شدند.

به گزارش «ان‌بی‌سی نیوز»، معترضان در شهر سن خوزه در ایالت کالیفرنیا به سمت مرکز شهر راهپیمایی و بزرگراه ۱۰۱ را مسدود کردند. در دنور، مرکز و پرجمعیت‌ترین شهر ایالت کلرادو هم تنش‌هایی در پی تجمع اعتراضی صد‌ها نفر ایجاد شد. پلیس دنور تیراندازی نزدیک ساختمان کنگره ایالتی را تایید کرد، اما اعلام کرد به کسی آسیبی نرسیده است. در شهر کلمبوس، مرکز ایالت اوهایو و بزرگ‌ترین شهر آن هم ابتدا اعتراضات مسالمت‌آمیز بود، اما با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد.

شهر فینیکس در مرکز ایالت آریزونا هم صحنه اعتراضات به نژادپرستی پلیس آمریکا بود. دالاس در ایالت تگزاس، پورتلند، بزرگ‌ترین شهر ایالت اورگون و اوکلند در ایالت کالیفرنیا هم شهر‌های دیگری بودند که ساعات ناآرامی را پشت سر گذاشتند. در این بین تجمع اعتراض‌آمیز مردم در واشنگتن دی‌سی و در مقابل کاخ سفید سبب شد کاخ سفید به حالت نیمه‌تعطیل دربیاید. عمده اعتراض مردم معطوف به توئیت خشونت‌آمیز ترامپ مبنی بر صدور دستور شلیک به معترضان در مینه‌سوتا و دیگر ایالت‌ها بود.

خبرنگارانی که در داخل ساختمان کاخ سفید حضور داشتند گفتند به دلیل حضور معترضان در محوطه اطراف کاخ سفید به آن‌ها دستور داده شد در داخل ساختمان بمانند. معترضان با در دست داشتن پلاکاردهایی، اجرای عدالت و رسیدگی به پرونده قتل فلوید توسط یک افسر پلیس را خواستار شدند. شمار زیادی از نیرو‌های پلیس با حضور در محل این تجمع، جهت متفرق کردن معترضان، به سمت آن‌ها گاز اشک‌آور پرتاب کردند.

* پنتاگون: ارتش در حالت آماده‌باش است
پس از توئیت ترامپ مبنی بر استفاده از ارتش و قوای مسلح برای سرکوب اعتراضات، وزارت دفاع آمریکا در اقدامی نادر به ارتش دستور داد چندین واحد از نیرو‌های پلیس نظامی خود را به منظور استقرار در شهر مینیاپولیس در وضعیت آماده‌باش قرار دهد.

آسوشیتدپرس به نقل از ۳ منبع مطلع که نخواستند نام‌شان فاش شود، این خبر را منتشر کرده است. طبق این گزارش، به نظامیان پایگاه‌های «فورت کارسون» در ایالت کلرادو و «فورت رایلی» در ایالت کانزاس برای استقرار در مینیاپولیس، آماده‌باش ۲۴ ساعته داده شده است. دیروز جمعی از معترضان در مقابل دفتر مرکزی حوزه پنجم اداره پلیس مینیاپولیس تجمع کردند و این اداره را تحت محاصره خود درآوردند.


به سربازان آمریکایی در کارولینای شمالی و نیویورک دستور داده شد برای اعزام ظرف ۴ ساعت آماده شوند. این اقدام به دستور ترامپ برای استقرار نیرو در خیابان‌ها انجام می‌شود که از زمان شورش‌های ۱۹۹۲ لس‌آنجلس بی‌سابقه است.

* سریال توئیت‌های تهدیدآمیز ترامپ
در حالی که ترامپ پس از افزایش اعتراضات و تجمع مردم در برابر کاخ سفید علیه توئیت تهدیدآمیزش، شامگاه جمعه تلاش کرد موضع قبلی‌اش را توجیه کند، اما روز شنبه در یک توئیت تهدیدآمیز دیگر خطاب به معترضان نوشت:
«اگر معترضان از فنس‌های کاخ سفید عبور می‌کردند، با شوم‌ترین سلاح‌ها از آن‌ها استقبال می‌شد. سرویس مخفی آمریکا کار بسیار بزرگی را در کاخ سفید انجام داد. آن‌ها به معترضان اجازه دادند هرچقدر می‌خواهند فریاد بزنند و پرخاش کنند، اما اگر کسی بیش از حد سروصدا می‌کرد یا از چارچوب خارج می‌شد، به‌سرعت و با قدرت بر سرش فرود می‌آمدند، طوری که نمی‌دانستند چه چیزی به آن‌ها برخورد کرده است».

رئیس‌جمهور آمریکا در توئیت دیگری نوشت: «جمعیت زیاد بود و به‌گونه‌ای حرفه‌ای سازماندهی شده بود، اما هیچ‌کس حتی به فنس هم نزدیک نشد. اگر چنین کاری می‌کردند، با شرورترین سگ‌ها و شوم‌ترین سلاح‌هایی که من تاکنون دیده‌ام، از آن‌ها استقبال می‌شد. تعداد زیادی از مأموران سرویس مخفی منتظر اقدام هستند».

* اوباما: زانو بر گردن، واقعیت رفتار سیستم با سیاه‌پوستان است
۵ روز بعد از شروع تظاهرات، باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای نسبت به تحولات روز‌های اخیر آمریکا واکنش نشان داد. اوباما در بخشی از بیانیه خود نوشت: «زانو بر گردن» که به اقدام پلیس سفیدپوست علیه مظنون بازداشت شده، باز می‌گردد در واقع به استعاره‌ای تبدیل شده است که شرایط سیستم آمریکا را علیه مردم سیاه‌پوست نشان می‌دهد.

او از مقام‌های مینه‌سوتا خواست درباره مرگ این فرد غیرمسلح تحقیقات کاملی انجام دهند. اوباما افزود: همه آرزو دارند با رفتن ویروس کرونا «زندگی به حالت عادی بازگردد»، اما باید به خاطر آورد که برای میلیون‌ها آمریکایی، رفتار تبعیض‌آمیز به شکلی دردآور و فاجعه‌آمیز «عادی» شده است؛ چه این رفتار تبعیض‌آمیز در سیستم بهداشت و درمان باشد، چه سیستم قضایی، یا دویدن در گوشه خیابان، یا تماشای پرنده‌ها در پارک.

وی افزود: نباید در آمریکای ۲۰۲۰ این حوادث عادی باشد. نکته قابل توجه در ارتباط با بیانیه اوباما این است که رفتار‌های نژادپرستانه پلیس علیه رنگین‌پوستان آمریکایی در دوره ۸ ساله ریاست‌جمهوری اوباما و معاونت بایدن به کرات رخ داده است. علاوه بر قتل اریک گارنر (دستفروش سیاه‌پوست) ۴۳ ساله توسط پلیس نیویورک، موارد متعددی از قتل سیاه‌پوستان بی‌دفاع توسط پلیس گزارش شده و تنها ۲ مورد آن مربوط به سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ بود که ۲ نوجوان غیرمسلح ۱۷ و ۱۸ ساله سیاه‌پوست در ایالت‌های میسوری و فلوریدا از سوی پلیس هدف گلوله قرار گرفته و به قتل رسیدند.

کارشناسان معتقدند با توجه به شکاف اجتماعی ناشی از افزایش روحیه نژادپرستی در آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ، انتشار بیانیه اوباما در روز پنجم تظاهرات و ناآرامی‌ها و به چالش کشیدن اقدامات ترامپ در این بیانیه‌ها نشان می‌دهد که دموکرات‌ها نیز مانند رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه آمریکا به دنبال این هستند تا از فاجعه قتل وحشیانه جرج فلوید بهره‌برداری سیاسی - انتخاباتی کنند.

بعد از اینکه ترامپ با انتشار توئیت‌هایی عملا نشان داد به دنبال تحریک سفیدپوستان نژادپرست در برابر سیاه‌پوستان است، بایدن و اوباما نیز با سوءاستفاده از ماجرای مینیاپولیس به دنبال این هستند که نظر سیاه‌پوستان و رنگین‌پوست‌ها را به اردوگاه دموکرات‌ها جلب کنند. موضوع حائز اهمیت در این باره این است که علاوه بر اینکه پایگاه حزبی شهردار مینیاپولیس و فرماندار مینه‌سوتا دموکرات است، به لحاظ نظرسنجی‌های عمومی نیز بایدن به مراتب وضعیت بهتری در برابر ترامپ دارد. براساس آمار ۴۹ درصد از شهروندان مینه‌سوتا به بایدن رای خواهند داد، حال آنکه ترامپ تنها ۴۴ درصد از آرا را در این ایالت خواهد داشت.

ماجرای مینیاپولیس یک‌بار دیگر شکاف در جامعه آمریکا و نژاد‌پرستی و شکاف نژادپرستانه و تداوم ظلم به سیاه‌پوست‌ها را نشان داد و مهم‌تر از همه، رفتار جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در این ماجراست که صرفا به دنبال سوءاستفاده جناحی از این گسل و شکاف نژاد‌پرستی برای رقابت‌های انتخاباتی هستند. آنچه مسلم است صرف‌نظر از اینکه کدام جناح بتواند بهره‌برداری بیشتری از این فاجعه کند، تبعیض و شکاف‌های اجتماعی در آمریکا به مرحله بسیار خطرناکی رسیده است تا حدی که در آینده ماهیت حکومت در آمریکا را تحت تاثیر قرار خواهد داد.


بایدن: نژادپرستی در آمریکا نظام‌مند و یک زخم باز است

جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز با انتشار ویدئویی ضمن اذعان به تبعیض نژادی نظام‌مند (سیستماتیک) در جامعه آمریکا، از اقدام دونالد ترامپ در تهدید معترضان به «شلیک به آنها» بشدت انتقاد کرد. بایدن در این ویدئو قتل تیرماه ۱۳۹۳ «اریک گارنر» شهروند ۴۳ ساله سیاه‌پوست ساکن نیویورک را یادآور شد؛ کسی که ماموران پلیس به‌رغم فریادهایش درباره اینکه نمی‌تواند نفس بکشد، همچنان گلویش را تا سر حد مرگ فشردند و جانش را گرفتند.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در دولت سابق این کشور گفت: «من فرصت این را داشتم که با خانواده جرج فلوید صحبت کنم. ما یک بار دیگر این لفظ را شنیدیم که «من نمی‌توانم نفس بکشم». همانند مورد اریک گارنر، از جرج فلوید ابتدایی‌ترین حق که همان نفس کشیدن است، سلب شد، این یک حق ابتدایی و بسیار ساده است. در هفته‌هایی شبیه به این هفته (هفته پس از مرگ فلوید و آغاز اعتراضات) ما به‌روشنی می‌بینیم که ما یک کشور با یک زخم باز هستیم».

بایدن بدون اشاره مستقیم به نام دونالد ترامپ، از مواضع او در قبال اعتراضات اخیر انتقاد کرد و تلویحا این اقدامات را فتنه‌انگیز خواند. بایدن افزود: «اکنون زمان انتشار توئیت‌های آتش‌افروزانه نیست، الان زمان تشویق کردن به خشونت‌ها نیست. این یک بحران واقعی ملی است و ما به رهبری نیاز داریم».

این در حالی است که بایدن هفته گذشته در جریان یک مصاحبه رادیویی طی سخنانی توهین‌آمیز به سیاه‌پوستان اعلام کرده بود: اگر شما در فهمیدن اینکه طرفدار ترامپ هستید یا بایدن، مشکل دارید؛ آن وقت سیاه‌پوست نیستید. سخنان جو بایدن با واکنش منفی در میان سیاه‌پوستان آمریکایی روبه‌رو شد و به تلاش او برای محدود کردن حق انتخاب آزاد افراد، بر پایه نژاد تعبیر شد. وی اندکی بعد از این اظهارنظر مجبور به عذرخواهی شد.

مادر... مادر...
واشنگتن‌پست، همه کلماتی را که «جرج فلوید» در طول ۶ دقیقه‌ای که زانوی «درک شاوین» پلیس شهر مینیاپولیس روی گردنش بوده بر زبان آورده، از روی فیلم موجود پیاده کرده است؛ دقایقی که مرد سیاه‌پوست با التماس از او می‌خواهد که پایش را از روی گلویش بردارد. در این ۶ دقیقه، جرج فقط ۱۲ بار از واژه «لطفا!» و «تو رو خدا!» استفاده کرده و چند بار مادرش را صدا کرده! مرد ۴۶ ساله‌ای که مانند یک کودک، وقتی حس می‌کند در حال مرگ است، مادرش را می‌خواهد.

«هی مرد! این صورت منه که داری لهش می‌کنی! من که کاری نکردم!...
خواهش می‌کنم، لطفا! تو رو خدا، لطفا!
نمی‌تونم نفس بکشم!
لطفا مرد! لطفا یکی کمکم کنه! خواهش می‌کنم مرد!
نمی‌تونم نفس بکشم، نمی‌تونم نفس بکشم، تو رو خدا...
مرد!... صورتم!... نمی‌تونم تنفس کنم، تو رو خدا از روم بلند شو! نمی‌تونم نفس بکشم! تو رو خدا...
من نمی‌تونم... نفس...
من می‌خوام...
نمی‌تونم حرکت کنم!
مادر!
مادر!
من... نمی‌تونم...
زانوم...
گردنم
من به‌خاطر...
به خاطر
دلم درد می‌کنه
گردنم درد می‌کنه
همه جام درد می‌کنه...
درد می‌کنه...
یه کم آب بده... لطفا
لطفا...
لطفا
نفسم بالا نمیاد...
منو نکش!
اینا دارن منو می‌کشن
... دارن منو می‌کشن
تو رو خدا مرد!‌
نمی‌تونم نفس بکشم‌
نمی‌تونم نفس بکشم...
اینا دارن منو می‌کشن
دارن منو می‌کشن‌
نمی‌تونم نفس بکشم‌
نمی‌تونم نفس بکشم
لطفا قربان!
لطفا
لطفا
لطفا... نمی‌تونم نفس بکشم!»
و بعد از نفس کشیدن باز می‌ماند و در ۴ دقیقه بعدی فیلم ساکت است، چون مرده است.

منبع: روزنامه وطن امروز

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.