پنج نفتکش ایرانی حامل چه پیامی هستند؟

آمریکای بدون روتوش؛ از پرل هاربر تا کاراکاس

اعزام ۵ نفتکش حامل سوخت ایران برای ونزوئلا علی‌رغم تهدید‌های واشنگتن، مهلک‌ترین ضربه به سیاست توسعه‌طلبانه آمریکا بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اعزام پنج نفتکش جمهوری اسلامی ایران به آن سوی اقیانوس آرام برای کمک به مردم ونزوئلا که تحت تحریم آمریکا قرار دارند به خبر مهم رسانه‌های جهان تبدیل شده است. نفتکش‌های فورچون، پتونیا، فارست، فاکسون و کلاول با فاصله زمانی مشخص از بنادر ایران به سوی سواحل ونزوئلا حرکت کرده‌اند. این نفتکش‌ها در حال انتقال بنزین و گازوئیل مورد نیاز مردم ونزوئلا و کمک به دولت این کشور هستند.

از این پنج نفتکش، چهار نفتکش به سواحل ونزوئلا رسیده‌اند. اما نکته مهم در این میان به شرایط عبور این نفتکش‌ها بر می‌گردد. ایران و ونزوئلا تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا هستند و واشنگتن بار‌ها هشدار داده بود که مانع از هر گونه کمک به این دو کشور خواهد شد. اما ایران بدون توجه به این هشدار مسیری را انتخاب کرده تا پوشالی بودن و ادعایی بودن قدرت آمریکا را اثبات کند. در واقع نفتکش‌های ایرانی در حالی موفق شده‌اند که به سواحل ونزوئلا برسند که آمریکا با وجود تهدید‌های بسیار تنها نظاره‌گر این ماجرا بوده است.

هشدار‌های آمریکا

پس از اینکه ایران نفتکش‌های خود را به سمت ونزوئلا اعزام کرد آمریکا تعدادی از رزم‌ناو‌های خود را به مسیر حرکت این نفتکش‌ها فرستاد. برخی رسانه‌ها هدف این ناو‌های جنگی را ممانعت از ادامه حرکت نفتکش‌ها به مقصد عنوان کردند. دلیل واشنگتن آن است که پهلو گرفتن نفتکش‌ها در بنادر ونزوئلا، پیروزی بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران و شکستی سنگین برای کاخ سفید قلمداد خواهد شد.

آمریکای بدون روتوش؛ از پرل هاربر تا کاراکاس
البته ایران از مبادی دیپلماتیک، سازمان ملل و سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا و همچنین از طریق سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به دولت آمریکا هشدار داد هر اقدام اشتباه واشنگتن در مورد نفتکش‌های ایرانی با پاسخ محکم کشورمان همراه خواهد بود. رسانه‌های همسو با دولت آمریکا نیز با پررنگ کردن تهدیدات ترامپ سعی داشتند تا ایران را وادار به عقب‌نشینی کنند. اما ایران تهدید کرده، هرگونه تعرض به این نفتکش‌ها با واکنشی سخت مواجه خواهد شد. در نهایت آمریکا نتوانست تهدیدات خود را عملی کند.

شکست اقتدار ادعایی آمریکا

رسیدن دو نفتکش ایرانی به سواحل ونزوئلا به خوبی نشان داد که دوران پساآمریکایی شروع شده و جهان باید مناسبات خود را بر این اساس ترسیم کند. نشریه معتبر «تایم» در گزارشی عنوان داشت در حالی که تنش میان ایران و آمریکا اوج گرفته است، تهران پنج نفتکش پر از سوخت خود را به ونزوئلا گسیل کرده است. این کشتی‌ها در حالی حدود ۱۷۵ هزار تن محموله را منتقل می‌کنند که هر دو کشور صادرکننده و واردکننده تحت تحریم کاخ سفید قرار دارند.

نکته دارای اهمیت آن است این پنج نفتکش برخلاف قبل با رادار‌های خاموش در حال حرکت نیستند و سامانه مکان‌یابی همه آن‌ها روشن است. این کشتی‌ها با پرچم ایران در حرکتند. برخی تحلیگران غربی موفقیت ایران در عملی ساختن خواسته‌های خود را ضربه سنگینی بر دکترین مونروئه واشنگتن می‌دانند که از نزدیک به دو قرن قبل آمریکای لاتین را به عنوان حیاط خلوت خود اعلام کرده بود و حضور و نقش‌آفرینی هر قدرت خارجی در امور کشور‌های این منطقه را برنمی‌تافت. حال محموله‌های بنزین و گازوئیل ایرانی علاوه بر آنکه بخشی از نیاز‌های مردم تحریم‌شده ونزوئلا را تامین می‌کند، خطوط قرمز ایالات متحده در آمریکای لاتین را با چالشی جدی روبرو می‌کند.

راهبرد آشکار دونالد ترامپ مقابله با نفوذ محور مقاومت در آمریکای لاتین است. اندیشکده آمریکایی «کارنگی» اعتقاد دارد ایران پیش از این تلاش‌های گسترده‌ای را برای افزایش تعامل با آمریکای لاتین انجام داده بود. تهران با اقدامات خود نه تنها نفوذش را افزایش داد بلکه موجب تقویت دیدگاه ساختار چندقطبی جهان شد که تشدید رویکرد‌های ضدآمریکایی در آن منطقه را به همراه داشت. طبق تحلیل این اندیشکده، از دیدگاه واشنگتن حضور ایران در نیمکره غربی تهدید محسوب می‌شود و این سیاست همچون نگاه دولت «جان اف. کندی» به حضور اتحاد جماهیر شوروی در کوبا مقایسه می‌شود.

ایران حضور و نفوذ در آمریکای لاتین را از جمله ظرفیت‌های خود و ابزاری جهت ضربه زدن و عقب راندن واشنگتن می‌بیند. بر اساس گزارش‌های معتبر، ایران در این مرحله ۱.۵ میلیون بشکه بنزین به ونزوئلا صادر کرده و این تنها کفاف یک ماه این کشور را می‌دهد و ایران می‌تواند با ادامه عزیمت نفتکش‌ها نیاز دو طرف را تأمین نماید و این به معنای شکسته شدن خط تحریم آمریکا علیه ایران و ونزوئلاست. ونزوئلا مانند ایران اگرچه کشور ثروتمندی است، به دلیل تحریم‌ها در شرایط دشوار قرار گرفته و این روابط می‌تواند اساس تحریم‌های آمریکایی را متزلزل گرداند و همانطور که «کانل» رئیس‌جمهور کوبا گفت یک تحول راهبردی را رقم بزند.

عبور نفتکش‌های ایران از اقیانوس اطلس که آمریکا آن را در قرنطینه خود به حساب می‌آورد و ورود بدون مزاحمت به دریای کارائیب و سپس سواحلی که با آمریکا فقط ۱۰۰۰ کیلومتر فاصله دارد، به کشور‌هایی که مایلند علی‌رغم آمریکا و بخاطر سود و صرفه اقتصادی خودشان به تجارت بپردازند، می‌گوید حرکت کنید، راه باز است و این مهلک‌ترین ضربه به سیاست توسعه‌طلبانه آمریکاست و این راز انعکاس وسیع اخبار این نفتکش‌ها در رسانه‌های جهانی است. دنیا از خبر عزیمت نفتکش‌های ایران به ونزوئلا و عبور بدون مشکل از اقیانوس اطلس و دریای کارائیب استقبال کرده است و این یک برگ دیگر از انزوای جهانی آمریکاست.

عین الاسد نقطه آغازی بر پایان آمریکا

از زمانی که آمریکا سردار سلیمانی را ترور کرد روند کاهشی قدرت آمریکا شروع شد. پس از این ترور بزرگترین و مهم‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق هدف قرار گرفت. در جریان این عملیات ۱۳ موشک به سمت پایگاه عین الاسد شلیک شد و آمریکا هیچ اقدامی در برابر این حملات موشکی انجام نداد. ترامپ که چند روز پیش از این حملات تهدید به بمباران ۵۲ سایت در ایران از جمله اماکن فرهنگی کرده بود در نهایت مدعی شد «ما خواستار صلح هستیم».

بسیاری از کارشناسان اعلام کردند که ایران به یک ابرقدرت موشکی تبدیل شده و آمریکا به خوبی به این نکته واقف است. به همین دلیل ترامپ از واکنش به عملیات ایران خودداری کرد تا جان نظامیان آمریکایی را نجات دهد. حمله ایران در این روز به پایگاه عین الاسد آمریکا باعث آغاز فصل جدیدی از معادلات در منطقه شد که در نهایت به پایان نظم آمریکا در طول هشت دهه گذشته منتهی خواهد شد.

آمریکا از جنگ جهانی دوم به هیچ وجه مورد تعرض نظامی یک کشور قرار نگرفته و شکسته شدن این هیمنه از سوی ایران برای آن بسیار دردناک است. هدف قرار دادن پایگاه نظامی بزرگ آمریکا در عراق در پاسخ به اقدام تروریستی‌اش، شکسته شدن خطوط قرمز آمریکایی‌ها بود و تهران با عبور از این خط قرمز، عملا توانایی آمریکایی‌ها در پاسخگویی و افسانه شکست‌ناپذیری آن‌ها را به چالش کشید. این چالش آمریکایی‌ها زمانی می‌تواند جدی‌تر شود که سایر گروه‌های مقاومت در منطقه به خصوص عراق اقدام به رویارویی نظامی با آمریکا کنند.

کارشناسان امنیتی معتقدند که کمیّت و کیفیّت عملیات ایران علیه پایگاه آمریکایی عین الاسد، کلاسی فراتر از قدرت منطقه‌ای بود. عملیات مقتدرانه علیه یک ابرقدرت که داعیه هژمونی (برتری و رهبری) جهانی دارد؛ ظهور یک قدرت جدید جهانی را نوید داد و طلیعه عبور از نظم یکجانبه گرایی به نظام چند قطبی و چند جانبه‌گرایی را عینیت بخشید. چندین سال قبل ریچارد هاس، رئیس پژوهشکده روابط خارجی آمریکا، در مقاله‌ای با عنوان عصر «بی‌قطبی، چندقطبی» که مجله فارین افرز آن را منتشر کرد، نوشت آمریکا در آینده یک ابر قدرت نخواهد بود. وی با تصریح اینکه نظم آینده چندقطبی است، ایران را یک قدرت نوظهور جهانی در کنار سایر قدرت‌های جهانی معرفی کرد.

نظم آمریکایی که از فردای پس از جنگ جهانی دوم در خاورمیانه حاکم شده است با عملیات موشکی ایران و انفعال آمریکا باید جای خود را به نظم منطقه‌ای جدیدی بدهد که ایران مهمترین بازیگر آن خواهد بود. در نظم جدید منطقه‌ای بازیگران منطقه با همکاری بایکدیگر و بدون حضور قدرت‌های فرامنطقه‌ای به دنبال امنیت پایدار خواهند بود. کشور‌های عربی نیز دیگر توان و جراتی برای ماجراجویی منطقه‌ای ندارند و به خوبی به این نتیحه رسیده‌اند که هر نوع اقدام اشتباه از سوی آن‌ها با واکنش قاطع ایران و اعضای محور مقاومت مواجه خواهد شد. اعزام نفتکش‌های ایران به حیاط خلوت آمریکا نیز تداوم همان شکستی است که از پایگاه عین الاسد شروع شده است.

پیام‌های اعزام نفتکش‌ها به ونزوئلا

اعزام نفتکش‌های ایران به ونزوئلا و ناتوانی آمریکا در مقابله با آن پیام‌های روشنی به همراه دارد. مهمترین نکته در ماجرای اعزام چندین نفتکش ایرانی به سوی ونزوئلا، کوتاه نیامدن ایران مقابل تهدیدات آمریکاست. در واقع جمهوری اسلامی ایران با مقاومت فعال خود، آمریکا را وادار به تمکین کرد و باعث شد تا رژیمی که خود را محق دخالت در همه امور دنیا می‌داند، ناتوان بماند. از سوی دیگر صدور سوخت به ونزوئلا، سد تحریم‌های غیر قانونی آمریکا علیه کشور‌های تحریم شده را شکست.

آمریکای بدون روتوش؛ از پرل هاربر تا کاراکاس

ونزوئلا یکی از کشور‌های تحریم شده از سوی آمریکاست و با وجودی که کاراکاس دارای بزرگترین ذخایر نفتی در دنیاست، اما اخیرا مورد تحریم نفتی واشنگتن قرار گرفته است. اقدامی که ایران انجام داد بر اهمیت ائتلاف میان کشور‌های تحریم شده افزود. از ۷۹ سال پیش و به‌ویژه در دسامبر ۱۹۴۱ که رویداد حمله به «پرل هاربر» اتفاق افتاد تا به امروز آمریکا در حیاط خلوت خود چنین اهانتی را ندیده است. آمریکا از آن تاریخ، پایگاه جنگ‌ها را به کشور‌های دیگر کشانده و یا جنگ‌های نیابتی راه انداخته است.

نتیجه

مهمترین پیامی که رسیدن نفتکش‌های ایران به ونزوئلا به کشور‌های مختلف مخابره کرد این است که آمریکا توان تعیین‌کنندگی و تاثیرگذاری خود را از دست داده است. «میگل دیاز کانل» رئیس‌جمهور کوبا، گفته است‌: «این اقدام محاصره غیرقابل قبول و جنایتکارانه آمریکا علیه ونزوئلا را شکست». آمریکایی‌ها از روز اول، حرکت نفتکش‌های ایران از بندر شهید رجایی واقع در سواحل بندرعباس را زیر نظر داشتند و هشدار هم دادند و چند نفر از جمله امیر قطر و سلطان عمان را واسطه کردند تا ایران متقاعد شود این اقدام با واکنش قطعی ارتش آمریکا مواجه می‌گردد.

ارتش آمریکا با اعزام چندین ناو جنگی و ناوشکن و سایر تجهیزات نظامی به دریای کارائیب» - ذیل عنوان دروغین مبارزه با مواد مخدر- سعی کرد واقعی بودن تهدید را به جمهوری اسلامی گوشزد نماید، اما ایران از یک طرف از طریق همین واسطه‌ها و نیز به صورت اعلام عمومی به تهدیدات آمریکا قاطعانه پاسخ داد و از طرف دیگر تمهیدات نظامی را برای واکنش در نظر گرفت و طرف آمریکایی را هم به طور کلی از ابعاد آن در منطقه آگاه کرد.

آخرین مورد آن از طریق دکتر روحانی در تماس با امیر قطر به طرف آمریکایی منتقل گردید و حتمی بودن واکنش نظامی ایران برای طرف آمریکایی جا افتاد و لذا نفتکش‌ها در زیر دید تجهیزات وسیع آمریکایی از دریای کارائیب عبور کردند و برخی نیز در حال عبور و پهلوگیری در سواحل ونزوئلا هستند و در واقع از این طریق دکترین ۱۹۷ ساله امنیتی آمریکا- موسوم به دکترین مونروئه- دفن شد و از بین رفت. جوزف هومایر، کارشناس آمریکایی، نیز اعلام کرده که ایران تهدید خود را از خلیج فارس به دریای کارائیب منتقل کرده و این موجب نگرانی فزاینده آمریکاست.

نویسنده: یوسف نوری

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
خدا رو شکر که سالم رسیدن
وگرنه یه انتقام سخت دیگه از خودمون شاهد بودیم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۶ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
گور بابای ترامپ و آمریکا به داد مردم به خصوص بازنشستگان تامین اجتماعی برسید
United States of America
ناشناس
۱۳:۳۷ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
بازنشستگان رفتنین ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۴۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
این ها برکت خون حاج قاسم است
Iran (Islamic Republic of)
a.n
۲۱:۱۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
شهادت شهید سلیمانی = مرگ آمریکای جانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
کرونا ، چین و مسئله انتخابات و اینکه ارزش این محموله رقمی نزدیک به 45 میلیون دلار بود مانع از آن شد که ترامپ بخواد اقدام جدی انجام بده ، از نظر حقوق بین الملل هم آمریکا دست آویزی برای توقیف تانکرها نداشت از مجموع این اتفاقات نمیشه نتیجه گرفت که قدرت آمریکا پوشالی است یا راهبردها و رویکردهای آنها شکست خورده است پیروزی ایران زمانی محقق میشود که دوش به دوش آمریکا و سینه به سینه در دریا و خشکی و آسمان و فضا حرکت کند شلیک چند موشک و انجام چند هشدار و ارسال چند پیام اخطار هیچ تاثیری بر عملکرد امریکایی ها ندارد و آنها با قدرت و شدت تمام اهداف توسعه طلبانه و مقاصد امپریالیستی را پی گیری خواهند کرد به امید ایرانی قدرتمند و آباد
Iran (Islamic Republic of)
م
۲۰:۲۱ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
حامل پیام این بودن که ما هنوز به نفت و بنزین فروختن ۱۰۰/۱۰۰ وابسته ایم
Iran (Islamic Republic of)
هانیه
۱۶:۲۸ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
استدلال هات رو از کجات در میاری
Iran (Islamic Republic of)
علی خدایی
۲۰:۱۱ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
مرگ بر آمریکا
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۰:۰۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
حامل پیام نیستن
حامل بنزین هستن
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۹:۲۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
دست خدا همراهتان. لبخند امام زمان روزیتان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
ایران خودش ابر قدرته.ولی چرا پیچیده میکنین..باعث تحریک میشه.همین نفتکش نبود که انگلیس توقیف کرد.بعد ماهم یکی اونارو گرفتیم..پس خداروشکر خودشونم فهمیدن.نیاز نیست بزرگ نمایی بشه..چون خودش کار بزرگی بوده که نفتکشهامون رسیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
زنده باد ایران ک زیر چتر قرآن واهل بیت ست.الحمدالله هر چ داریم از لطف خداست و برکت اهل بیت و قرآن وخون پاک همه ی شهدا و بخصوص سید الشهدای مقاومت حاج قاسم سلیمانی عزیز دل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
درود بر شهادتت حاج قاسم ، خونت حریف میطلبد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
خدانگهداردریادلان عزیززحمت کشمان باشد امیدخدا سلامت باشند،،،،،،،اما دولتمردان اگرهردینی ایینی قبولداری به همون دینتون قسمتون میدم دست ازدزدی غارت گری تورمزدایی بردارین ،،فکرفوت شدن مردنتون باشین بیچاره هاشمابیسوادان اقتصادندانان بیچاره این ملت ایران بااین شرایت بد میسازند امان ازعاقبت شما زلیلان
Germany
محمد315
۱۷:۱۹ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
دنیا دنیای قدرت هست و موشک و ماهواره اگر در این ها قوی شوی میتونی در اقتصاد هم قوی کار کنی
یادمه یه بنده خدایی میگفت من سرهنگ نیستم شما زبان دنیا رو بلد نیستید
زبان دنیا چه شد تو هم فهمیدی زبان دنیا قدرت هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
مفتی نیست ولی اگر مفتی هم بود درآمد سیاسی هنگفتی دارد که به عقل ناقص امثال تو نمی‌رسد چون مفت حرفی که برخی بی خاصیتها میزنن فرض کنید دشمن اومده در خونتون و میگه اومدم دار ندارتو غارت کنم دارایی مالی رو بهش میدی اما آیا برخی چیزها را که شرم دارم از گفتنش حاضری بدی قدری بخودتون بیایید قبل از اینکه زبون بچرخونید و حرف مفت بریزید بیرون اسرائیل علنا اعلام می‌کند روی عقیم کردن مردان ایرانی با مواد غذایی کار می‌کند شما قصد دارید چکار کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
زمانی بزرگواری می‌فرمود :روی موشک هاشعارننویسید!!!!!ویا آمریکا بایه فشاردکمه کل صنایع نظامی مارا فلج خواهدکرد...... حال بزرگوار،اقتدار این نیست که به جوانان این مرزوبوم تکیه کنیم?!?!?!! دنیا فقط چند کشور اروپایی نیست.......هرزمان خودتحقیر ی را کنار بگذاریم پیشرفت خواهیم نمود وگرنه........
Iran (Islamic Republic of)
مصمم
۱۶:۴۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
بزرگترین پیام این اقدام قدتمندانۀ ایران عزیز این است که قدرت آمریکا پوشالی است و کشورهای جهان به راحتی می توانند در مقابل زورگویی های او بایستد و موفق شوند و این اتفاق نوید یک دنیای جدید با قطب های متعدد اقتصادی و نظامی ووو را می دهد که در آیندۀ نه چندان دور شاهد آن خواهیم بود که در آن دنیا آمریکا جز یک کشور معمولی که مجبور است رفتار خود را با دیگر کشورها بر اساس احترام متقابل و رعایت حقوق آنها در سطح بین الملل تنظیم کند .
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۶:۴۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
امریکا ترسید ایران ناوچه یا هواپیما دیگه ای زو بزنه کاری نکردن از ترس :/
پولش به ما ک نمیرسه میره تو جیب آقا زاده ها و باباهاشون برن از اون ماشینا بخرن .
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی درجه1
۱۶:۴۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
خداروشکرایرانی هستیم درایران زندگی میکنیم خوب درمثه امریکابودیم خداروشکرایرانی هستیم
Iran (Islamic Republic of)
پرهام
۱۶:۲۴ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
دیگه وقتش رسیده که دست، امریکای قلدور رو با گیوتین بزنیم.
مردک عوضی فک میکنه دنیا ،ارس باباشه، که هر جا بخواد، بره و قلدوری بکنه، وقتش رسیده که، به این قلدوری پایان بدهیم.
از ترامپ کثیف‌تر ،هیج جای دنیا ندیدم .
مردک عوضیه، کودک کش .
ترامپ تروریست .
ترامپ کلابردار.
ترامپ دروغ‌گو .
ترامپ نژادپرست .
مرگ بر دکتر ترامپ .
مرگ بر گربه نره(پمپ گو)
مرگ بر برایان خوک.
مرگ بر مورگان اوورکوت.
Afghanistan
ناشناس
۱۶:۱۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
هیچ کس نه خوارد پشت من جز ناخن انگشت من .
برای خودمان خودمان کار کنیم چشم کمک و گدایی را به بیرون ندوزیم.
آمریکا اگر عرضه داشت ،خودش را می‌ساخت .
Afghanistan
ناشناس
۱۶:۱۰ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
اگر برای آبادانی و پیشرفت خودت، خودت تلاش نکنی و به پویایی و دانش اندوزی و مهارت هر چه بیشتر مردمانت نیاندیشی وابسته می‌مانی و اگر کارخانجات و مدیرانت را رقابتی نسازی و آنها همیشه نگاهشان به دستان دولتها باشد و برای رقابت با فناوری روز جهان برنامه نداشته باشند تنها خواهند ماند پس آموزشها و تواناییها همیشگی و بروز شوند.
Iran (Islamic Republic of)
Mojtaba
۱۶:۱۰ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
سلام به دوستان یه کم غرور ملی داشته باشید اجازه ندیم مثل اردشیر زاهدی تو پیری بفهمیم دنیا چه خبره. مشکلات همه جای دنیا هست همه جای دنیا گرسنگی هست ولی قبول کنیم گرسنه هم به اندازه دولت مقصره و اگه قوی باشه میشه استیوجابز یا ریوالدو. بحثو عوض نکنیم حقیقتو بپذیریم همون طوری که به کوروش و نقشه پهناور ایران باستان افتخار میکنیم به نظامیان و جمهوری اسلامی ایران افتخار کنیم اگه بینشون فرق گذاشتیم بدونیم نتیجه القائات دشمنه وگرنه این ایران هم ایران کوروشه.
Afghanistan
بختیاری
۱۶:۰۲ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
آمریکا میداند که اگر در کشوری وطن فروش و خائن نباشد و جوانان دلباخته و شیفته وطنشان باشند و بر آبادیش روز به روز بیفزایند، آن کشور رشد و ترقی خواهد کرد و از او پیشی خواهند گرفت پس همیشه و همیشه وابستگان و مدیران و مدیریت ناشایست و کم کار و کارنابلد و مزدوران و وطن فروشان یارانش خواهند بود .
آنگونه است که با همین افراد پست و پول پرست و خاین ،تمام نخبگان را ،دانه به دانه تار و مار و از بین خواهد برد همچون دانشمندان هسته ای و فضایی و نظامی.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۵:۵۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
برای پاسخ کامنتها هم مثبت منفی بزارین چنتا منفی بزنیم مشغول بشیم
Afghanistan
ناشناس
۱۵:۵۶ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
یا باید ماهواره و قاره پیما داشته باشی که خاک آمریکا در تیر رست باشد و یا باید مدام تهدیدها و تحریم‌ها و زورگوییهایش را بپذیری.
Afghanistan
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
اگر همه ما وطن پرستیم از نظامیان گرفته تا مردم عادی باید در سیاستهایمان با دولت خونریز و زورگویی آمریکا تجدید نظر کنیم؟؟؟!!!
چطور آمریکا در اطراف کشور ما آنهم در کشورهای همسایه و به ظاهر مسلمان دهها پایگاه نظامی دارد!!!!؟؟؟؟
به خودتان حق و جرات بدهید که شما هم دهها پایگاه در اطراف خاکش داشته باشید؟؟؟!!!
Afghanistan
ناشناس
۱۵:۴۳ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
ایران باید قاطعانه و سرسختانه از مواضع خودش دفاع کند و این قدرت نظامی پشتوانه قدرت تجاری و اقتصادی در اقیانوسها شود حتی اگر شده با ناوهای جنگی پیشرفته و زیر دریایی و هواناو و ماهواره و ...و...و...
هیچگاه نباید به کشوری که امنیت دریایی را تهدید میکند رو داد و باید هر طور که شده رویش را کم کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ذوالقرنین
۱۵:۳۳ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
...
کد (۳۴)
...
{مشرکان را بگو} : آنهایی را که شما به جز خدا موثر پنداشتید ، بخوانید...
(خواهید دانست که) هیچ یک آنان به مقدار ذره ای در آسمانها و زمین مالک چیزی نیستند و با خدا شرکتی در خلقت آسمان ها و زمین نداشته و به او در آفرینش ، یاری و کمکی نکرده اند !
...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
هر ابر قدرتي كه نتونه با مقتضيات زمان خودشو هماهنگ كنه محكوم به نابودي است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
آمریکا ‌‌‌‌‌‌دشمن‌ جهان اسلام است
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۳ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
انشاءالله نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
آمریکا دشمن بشریت است.
مگر ونزوئلا مسلمان دارد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
بگزارید نگم
Iran (Islamic Republic of)
علی خدایی
۲۰:۱۰ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
و بعلاوه دشمن کشور های مستقل هست که می خواهد دیگر کشور ها وابسته و محتاج آمریکای اشغالگر باشند اما کور خواندند به فرموده امام بزرگوار
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۲۳:۳۰ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
مسلمان نیستن،اما انسان که هستن،دشمنه دشمن ما که هستن
United States of America
ناشناس
۱۵:۲۳ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
حاجی دوتاش رسید.سه تاشون بعد تحدید امریکا تغییر مسیر دادن.
France
....
۱۵:۱۳ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
خب الان چی میشه ؟
اگه شما درست بگید باید و حساب کار دستش اومده که باید کوتاه بیاد !!!!
اگه کسی اومد برای قراداد و بقول احمدی نژاد اومد زنبیل بذاره ، شما درست میگید و ماهم قبول داریم حق با شما بود .
اما اگه غیر این شد چی ؟
ینی همه الکی خوشید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
زنده باد ایران
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۵:۰۰ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
ما اگر قوی نشویم باید هر 4 سال یکبار چشم به ریس جمهور آمریکا باشه که شاید از ایران خوشش مياد یا نهیچ اگر خوشش بیاد که شانس آوردیم واگر خوشش نیاد با چند جمله مثل گاوه شیرده ما رو نیست و نابود می کنه از تحقیر هم بدتر
Iran (Islamic Republic of)
علی رضا
۱۴:۵۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
در گذشت که بین ایران آمریکا در حد حرف بود کسانی بودن که میگفتن ایران در برابر آمریکا هیچ شانسی نداره هیچی
وقتی پهن باد آمریکای رو نشوند زمین و مهندسی معکوس بود از روش ساخت آمریکا می تواند... هیچی
بعد که بزرگ ترین پهن باد و دور بورد ترین با موشک زد تازه مال اسراعیل هم زد امریکا می تواند...هیچی
وقتی در جواب سردار سلیمانی رو ترور کرد بعد ایران با موشک عین الاسد
گفتن آمریکا می تواند... هیچی
حالا پنج تا نفت کشت فرستاد ونزوئلا که دریای کارائیب حیاط خلوت آمریکا حساب میشه فاصلشم دوهزار کیلومتر هست تا خاک آمریکا یعنی نمیتونست حداقل با موشک بزنه
وقتی میبینم پرچم ایران تو ونزوئلا میره بالا بیخ گوش امریکا
این مواردی که گفتم تحلیل دقیقش هست سرچ کنید افراد سرشناس
دنیا این موارد رو مورد برسی قرار دادن برین تحلیل هاشون رو گوش بدین که ایران دست برتری رو داره
نمیدونم این افرادی که این موارد رو کوچک میشمورن طرز فکرشون دقیقا چی...
برین BBCشاید برا این چرت پرتایی که این افراد میزنن پولی بهتون بدن
Iran (Islamic Republic of)
سردار دلها
۱۴:۴۹ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
انتقام خون حاج قاسم ادامه دارد،تازه اول ذلالت آمریکا شروع شده،خیلی وقته دوران بزن در رو تمام شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
خاک بر سر عربستان خاک بر سرشون از آمریکا واسه خودش بت ساخته آمریکا واسه ما پشه هم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
بنده خدا غرب زده ها و آمریکاپرست ها!!! چه دست و پایی دارن میزنن... دلم براشون میسوزه دل ندارن خداشون(آمریکا) رو ضعیف ببینن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
رسانه های انقلابی و ایرانی و مقاومت نباید بسادگی از کنار اغتشاشات امریکا بگذرند بایه حرکت حساب شده هیبت و ابهت و هیمنه پوشالی این اهریمن رو باید منهدم کرد...بشدت باید اخبار اعتراضات امریکا رو پوشش بدیم و در طبل این اعتراضات بکوبیم و سعی کنیم این اتیش رو شعله ورتر بکنیم.....ایران چین روسیه و کشورهای دشمن امریکا باید از این فرصتها به نحو احسن استفاده کنند....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
خدایی بنزین ها رو سهمیه ی حساب کردید یا آزاد ؟
Iran (Islamic Republic of)
جلال
۱۳:۴۸ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
دم ايران گرم مثل سگ ميترسند
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۳ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
انشاءالله نميترسند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
الان بابت دادن بنزین مفتی اینقد خوشحالین ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
عاشقان سردار پرند
۱۴:۱۳ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
دوست عزیز شکست امریکا به دادن 5 تا کشتی بنزین میرزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
خاک تو سر بی سوادت کنن.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
مفتی؟! پولشو به طلا پیش دادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
ینکم سواد سیاسی خودت را ببر بالا.اینقدر هم نگران کشوری که کشورت رو تحریم کرده نباش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
تنت خورده به تن بچه های آلبانی (چریکای چروک)؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
سلام دوست عزیز، باید خدمتت عرض کنم که اولا مفتی نبوده با طلا تهاتر شده، ثانیا با فرض شما اگه مفتی هم داده باشند، همینکه ابهت و اقتدار ابر قدرتی را آنهم در حیاط خلوتش شکستیم مسئله کمی نیست، چون به دنیا ثابت کردیم که آمریکا ابرقدرتی پوشالی و تو خالی بیش نیست. به امید نابودی شبطان بزرگ
Iran (Islamic Republic of)
بارزمان
۱۵:۳۴ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
آخه از کجا میدونی مفتیه؟؟؟؟؟
چرا فک میکنی همه چیزمون فی سبیل الله هستش
تازه اگه مفتی هم باشه باز هم پیامدهای سیاسی خیلی خوبی برامون داره
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۴ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
انشاءالله مفتی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
بشنو و باور نکن !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
خوشحالی ما رو ول کن.
شماها پادوهای آمریکا چرا اینقدر ناراحتین؟
خوشحالیم که خودفروخته ها میسوزن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
بنزین مقتی دادن هم هنره
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۳:۵۸ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
اربابت میگه ایران پولوشو پیش پیش به صورت طلا با هواپیمایی ماهان به ایران منتقل کرده تو میگی مفتی؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۸ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
دادن طلا رو خود ونزوئلا تکذیب کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
عین الاسد شروعی بر پایان آمریکا بود
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۴ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
انشاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
پایانی بر شروع اسراییل بود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
آمریکا دیگه شبیه سگی شده که فقط واق واق میکنه. زنده باد اقتدار ایران.
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
انشاءالله زنده باد اقتدار ایران
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۲۰ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
داداش یه چندتا ناو جنگی بفرستید و یه ناو هواپیمابر هم بسازید بفرستید تو دریای مکزیک (خوک ها)
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۶ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
انشاءالله میسازیم
Afghanistan
ناشناس
۱۶:۲۲ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
کو گوش شنوا
Iran (Islamic Republic of)
رحمن
۲۳:۵۹ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
کمتر غذای سنگین بخور که اینجوری هذیون نگییییی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
آقای عزیز یک بیزنس بوده چقدر گردو خاک میکنید.من طرفدار امریکا نیستم ولی قبول دارید اقتصاد اول دنیاست.بعدا حرف بزنید.شعار تا کی وضع مردم نمیبینید.شماها سیرید اگر گرسنه بودید بیکار اینقدر شعار نمیدادید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
7ساله مملکت دستتونه با همین حرفها.خوب روحانی رو که خودتون بردید بالا بهش بگید اقتصاد رو درست کنه با سیمان ریختن تو نیروگاه هسته ای اقتصاد درست نمیشه نادان
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۵:۰۳ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
برادر من شما باید بدونید این کار ارزش پولی و فروشی به کنار تحقیر امریکا بخاطر این که هیچ کشوری جرات نزدیک شدن به امریکارو نداره اگه از این کارها نکنیم فردا امریکا یه گروه دیگه تجهیز میکنه میفرسته یه طاها دیگه مارو بکشن و شهید کنن باید بفهمند ما جدی حرف میزنم
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
بیزنس چیه?
Afghanistan
ناشناس
۱۵:۴۴ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
اقتصادهای برتر در آسیا هستند،چشمانت را باز کن .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۴۴ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
اره اقتصادی که با دلار زنده است اونم دلار بدون پشتوانه
Afghanistan
ناشناس
۱۵:۴۶ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
اقتصاد اولی که وابسته باشد هم بدرد نمی‌خورد آمریکا در بسیاری از زمینه ها نقطه ضعف دارد .
گویا همه ما بنام ایرانی و مسلمانیم!!!!!
ضعفهای بیشمار آمریکا را هم ببین و همانند کبک نباش.
Iran (Islamic Republic of)
بارزمان
۱۵:۵۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
بیزینس بوده ولی بیزینس معمولی نبوده قربونت
وضع مردم هم ان شاا... به مرور خوب میشه از 1400 به بعد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۰۰ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
عجب آدم خائنی هستی.
اگه اینجا واست نمیسرفه بفرما بورو امریکا، البته اگه آدم حسابت بکنن، اونوقت داری اینجا ،سنگ امریکا رو به سینه میزنی؟ واقعاً که .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
متاسفم برای جماعت خود تحقیر کن.ایران قوی ست ب کوری چشم ترامپ قمار باز
Iran (Islamic Republic of)
رضاکریمی
۱۸:۴۶ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
مردم ایران حاضرند گرسنگی بکشند ولی زیر بار حرف زور نروند ایرانیها حاضرند گرسنگی بکشند ولی عزت و غرور شون رو زیر پا نگزارند این حرف ها شعار نیست خصلت مردان و زنان بزرگ و آزاده هست
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۹:۳۸ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
باید از ی جایی شروع کرد و این یه شروع خوب،انشاالله در اینده همه چیز خوب میشه،شعار خوب نیس،این ناامیدی ک شما هم داری خوب نیس،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
کدام بیزینس مفتی دادن
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۰:۰۵ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
آره راست میگی بیزنس بوده .اما بیزنسی که آمریکا گفته بود به ه قیمتی جلوشو میگیره چو دوتا کشور تحریم هستند.تحریم میدونی یعنی چی؟یعنی همین فشار اقتصادی که الان روی ما مردمه و مسببش هم آمریکاست.اقتدار میدونی یعنی چی؟یعنی اگه همه کشورهایی که به طور ناجوانمردانه از جانب اقتصاد اول دنیا تحریم شدند یا میترسند که تحریم شوند رویه ایرانو پیش بگیرند به معنای واقعی استقلال پیدا میکنند و ابهت آمریکا و تحمیل نظرات آمریکایی در هم میشکنه.اقتصاد اول دنیا بودن به قیمت ریختن خون میلیونها انسان بیگناه و ایجاد خفقان در سایر جوامع آخرش نابودیه.
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۱۲:۲۴ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
این وعده الهی است. و وعده الهی قطعا محقق میشود که فرمود : ان کنتم عشرون صابرون یغلبون ماتین. اگر 20 نفر صابر و شکیبا باشید بر 200 نفر چیره خواهید شد. اگر ده کشور شجاع همانند ایران و نزویلا باشند که شهامت بخرج داده و تحریم های ددمنشانه آمریکا را نادیده بگیرند. قطعا هژمونی شکست ناپذیری آمریکا در جهان شکسته و فرو خواهد ریخت.
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۸ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
انشاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۲:۱۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
تبریک.
کی به یمن میرسند.
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۸ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
انشاءالله میرسند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
لطفا برنامه ریزی کنید برای روز ورود به میهن کل ملت برن بندر عباس برای استقبال ۵ نفتکش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
کرونا رو جدی بگگیرین
Iran (Islamic Republic of)
علـی خـانـی
۱۲:۴۲ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
بلـه بـه نظـرم نظـر خیلـی خـوبیـه.
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۹ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
انشاءالله میرن
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۴:۰۳ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
به نظر من نباید جو گیر شد ، درسته که کار بزرگی انجام شد ولی هنوز اول راهه. تا همه تحریم ها شکسته بشه وقتی همه تحریم ها شکسته شد اون موقع جشن و استقبال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
مثلا اگه همشون رو مصادره كرده بود؛ ميخواستين چكار كنين!!؟؟
ترامپ فعلا درگير اماده سازي براي انتخابات و همچنين درگير كرونا هست،طبيعيه كه دنبال تنش جديد نباشه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
نترس شما
همون کاری رو که با عین الاسد کردیم، میکردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
نفتکش هاشون رو توی خلیج فارس میگرفتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
خدا رو شکر رسیدن وگرنه لابد می خواستید یه انتقام سخت دیگه هم بگیرید !
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۵:۰۶ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
افرادی مثل تو ایران بزرگ مارو تحقیر و به خاطر دولقمه میفروشن اگه من ایران رو بفروشم به خاطر نون فردا ناموسم رو هم باید بفروشم .
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۰ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
انشاءالله نيست
Iran (Islamic Republic of)
سیدعباس
۱۵:۵۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
آگهی مزایده
۱۰هکتارزمین شخم زده آماده کشت هندوانه درعین الاسد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۰۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
عجب آدم خائنی هستی.
معلومه هنوز بچه‌ای و از موضوح هیچی حالیت نیست.
یا خودتو به اون راه زدی، که در این‌ صورت بهت میگم: خائنی . و لیاقت زندگی کردن تو ایران رو نداری .
Afghanistan
ناشناس
۱۶:۲۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
اتفاقا ترامپ همانند سگ هاره منتظر حمله است ،اگه میبینی ترسیده بخاطر جواب کشور عزیزمان ایران و ایرانیان وطن پرسته.
Iran (Islamic Republic of)
...
۱۶:۵۲ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
سلام .مطمئن باشید ترامپ نادان دنبال تنش هست.قطعا کم اورده وگرنه یک اقدامی میکرد.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۹:۴۳ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
ب هر دلیلی ک شما فک کنی، ترامپ کاری نکرده،این یعنی شجاعت و فرصت طلبی ما و شکست ترامپ و امریکا و در نهایت رسیدن به هدفمون،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
عین الاسد رو هم که خالی کرده بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
اگر مصادره می کرد چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
شمااصلا میدانید اقتدار یعنی چه
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۲:۲۱ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
نه تو میدونی
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۱ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
انشاءالله میدونه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۴۶ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
اره حداقل از شما مزدوران امریکا بهتر میدونیم
اقتدار هرچی هست برجام که نیست؟
Afghanistan
ناشناس
۱۶:۲۶ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
بله اقتدار یعنی نیروهای با ایمان و وطن پرست همراه با تجهیزات و امکانات.
که ما همه را داریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
برای دهان کجی به آمریکا منابع رو مفتی بدهند بره
Germany
صادق
۱۱:۵۰ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
چرا همه ضعیف کش شدند؟
اشتباه کرد، غلط کرد؟
ولش کنید! گناه دارد!
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۲ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
انشاءالله همه ضعیف کش نشدند
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۴۰ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
احسنت وآفرین
Iran (Islamic Republic of)
شهاب
۱۱:۳۰ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
از فالکون ۹ خبری نمیزاری ابهت پوشالی آمریکا رو نشون بده ؟ :)))))))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
فالکون ساخت آمریکا نیست ساخت دانشمندان غیر بومی ساکن آمریکا و حاصل تلاش آن هاست آمیرکا به جز دلار و گرین کارت هیچی نداره
Afghanistan
ناشناس
۱۶:۳۱ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
مرد باش جواب بده !!!؟؟؟
پس اگه دلار داره چرا خونریزی می‌کنه چرا همانند گداها دنبال ثروت کشورهای دیگه است .
و گرین کارت هم نداره ،رد کارت داره برای بندگی و اسارت کشیدن دانشمندان در خدمت ظلم و کشتار!!!!!
اینقدر ساده نباش همون پولهایی که بابت کار دانشمندان بهشون میده را، از بقیه کشورها دزدیده،شک نکن. یقین دارم بو دلار و گرین کارت حتما به دماغت خورده!!!! مزدور
Iran (Islamic Republic of)
س
۱۱:۲۸ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
به جای اینکارا به شهرهای خودمون کمک برسونین احمقها
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۲:۰۶ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
خب احمق جان با صادرات باید ارز وارد بشه سپس به شهرها رسیدگی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
چرا شماها همه چی و با هم قاطی میکنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
احمق خودتی مشکل شهر های ما تحریم های حکومت ظالم آمریکاست حکومت آمریکا نابود بشه مشکلات شهر ها هم حل میشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۰۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
عهمق جون بیدار شو
پول از کجا بیاد ؟ تو پول میدی که به شهر ها برسیم ؟ یا برادران صهیونیستی ات پول میدن ، اگر تاجر زرنگی هستی و با صادرات ،ارز فراوانی وارد کشور کردی که باهاش کشور اباد کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
فقط احمقها میتونن مثل تو احمق شخصیتشون رو نشون بدن.
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
حجت با احمق بحث نکن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۴۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
اینا همونان که میگفتن چرا با دنیا ارتباط نداریما
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۱۰ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
احمق خودتی، خائن وطن فروش.
امسال تو رو باست از مملکت ،با تیپو بندازن بیرون،
اونوقت بعد یکهفته برمیگردی و به ... خوردن میوفتی و خاک این مملکت‌و ستایش میکنی.
Afghanistan
ناشناس
۱۶:۳۳ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
احمق،سیاست که حالیت نیست لااقل برو کمی اقتصاد بخون.تا تولید و صادراتی نباشه ،شهرها هم آباد نخواهند شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
همیشه که نیروهای انقلابی دارن کمک میکنند.برای تنوع هم که شده از زیر پتو بیا بیرون برو کمک کن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
جواب به اولی مفتی دادن رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۹ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
احمق تو وامثال توست
Iran (Islamic Republic of)
...
۱۱:۲۴ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
فکر کنم دوکشتی که از تهدید آمریکا دچار ارعاب شده اند مربوط به کشور ثالث بودند که از ترس تحریم پا پس کشیده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
خبر ها و حقایق خلاف فکر و خیالات شما هستند
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۶ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
انشاءالله که از ترس نیست
Iran (Islamic Republic of)
کوشا
۱۱:۰۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
5 تا نفکش رو با دعای ندبه و نذر و نیاز فرستادید رفته اقتدار آمریکا زیر سوال بردید مثلا :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
۱۲۳۴۴۴سنخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۲:۲۳ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
نکنه تو هم اونجا تو صف نذری بودی ؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۰۴ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
خدایی تو بچه تلاویو،نیستی؟تو میدونه گوران دیده بودمتا
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۴۰ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
با نذر و نیاز نه‏. با اقتدار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
اگر اینجور باشه یعنی دعا از سلاح های آمریکا قوی تره پس ما بسیار قوی تر از آمریکا هستیم و باید مراکز دینی و دعا را تقویت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ساناز
۱۴:۴۹ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
کوشای مغز فندقی پس خاک کل منظومه شمسی تو سر همین آمریکا که نفت کشهای ما با ندبه و دعا و نذر و نیاز به اونجا رسیدن ' اقتدار آمریکا رو هم دیدیم چطور ۵۲ اثر تاریخیمون رو نابود کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
خود کم بین به تو میگن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۴۸ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
شما هم هفت سال با امضای کری مارو مسخره کردید خوبه
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۸ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
انشاءالله مراکز دینی و دعا را تقویت میکنیم
Netherlands
سعید
۱۱:۰۳ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
درو بر سپاه پاسداران....بترکه چشم حسود
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۲:۰۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
سپاه در زیر آب زیردریائی برای اسکورت دارد و در روی آب ناوشکنهای اسکورت کننده دارد مضاف بر این آمریکا پیام "" دوران بزن و دررو تمام شده را دریافت عملی کرده است آن هم در بزرگترین پایگاهش در منطقه الآن خود اندیشمندان سیاسی آمریکا از هر دو جناح ایمان کامل دارند که اگر غلطی علیه ایران انجام بدهند از نقاط صفر مرزی تا شعاع2000 کیلومتر با انواع موشکهای ایران تمام پایگاههای مملو از تجهیزات و تفنگداران آمریکائی در تیر رس و خطر قرار دارند حتی یک احمق درجه یک مانند ترامپ هم قادر به درک این مسئله ساده هست و فقط قادر است مانند سگ هار واق واق کند و تهدید کند و در صورت اقدام به عمل بلائی به مراتب سنگین تر از عین الاسد دامنگیر نیروهای آمریکائی خواهد شد............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
زنده باد پاسداران وطن
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۹ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
انشاءالله بترکه چشم حسود
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۱۲ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
دمت گرم پسر ، ایول .
درود بر تو .
Afghanistan
ناشناس
۱۶:۳۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
کافیست پایگاههای اطراف خاک آمریکا را هم به حساب بیاورید.
Iran (Islamic Republic of)
سلاله
۱۰:۴۶ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
همیشه مقاومت، عزت و سربلندی به دنبال دارد.
متاسفانه در ده سال گذشته آنها توانستند با برجام، ملت ایران را تحقیر کنند.
حالا دیگر زمان بازیابی عزت و شرافت ما فرا رسیده است.
United States of America
ناشناس
۱۵:۵۱ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
انشاءالله فرا رسیده
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش
۱۰:۲۱ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
دمشون گرم انصافا اینده روشنه با در هم شکستن هیمنه آمریکا روز به روز تحریم ها کم اثر تر خواهد شد جلوی زور باید وایسی و زورگو رو عقب برونی این درس اول شرافته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
چرا در مورد دو نفتکشی که جرات نکردن برن چیزی مرقوم نفرمودید ؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
کدوم دوتا؟ پنج تا کشتی الان تو آبها ونزوئلا هستند،
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۰۴ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
از کی ترسیدند ازتو؟؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
اونا ایرانی نبودند یونانی بودند. بدبختهای ترسو اروپایی
Iran (Islamic Republic of)
علـی خـانـی
۱۲:۴۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
کـدوم 2 تـا نفتکـش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چهـارتـاشـون رسـیده یکـی شـونـم بـه زودی مـی رسـه. دیگـه کـار BBC بـه کجـا رسـیده کـه چـه دروغـایـی میگـه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
همیشه باید یه حرفی بزنید دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
پنجمی هم امروز رسید، خوابیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
از خود شیفته های آمریکا میترسند
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۶:۱۴ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
قوقولیه خائن ،اونا ایرانی نبودن و واسه همین .
در واقع عرضه میخواد واسه هرکاری، که اونم ایران بزرگ ،داره.
چشم حسود کور بشه، انشالله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
هیاهو برای هیچ ونزوئلا دادن طلا رو تکذیب کرده فکر میکنم صلواتی بود
-
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
وقتی این قدرت کشورم را در مقابل آمریکای ظالم می بینم اشک از چشمهایم جاری می شود اما وقتی سهل انگاری مسئولین رده بالای کشورم را در مقابل مفاسد می بینم ، متاسف می شوم !!!ما حاضریم جانمان را برای کشورمان بدهیم ، به شرطی که عدالت را در جامعه مشاهده کنیم ، طوری که هر کسی جرائت نکند وضعیت اقتصادی کشور را برهم بزند . در آرزوی ثبات قیمتها و حل مشکلات اقتصادی مردم هستیم .
Iran (Islamic Republic of)
لبیک یا مهدی (عج)
۰۹:۵۹ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
نزدیک است.. نزدیک است ظهور .. نزدیک است ظهور منجی عالم بشریت... "اللهم عجل لوليك الفرج"
Iran (Islamic Republic of)
بهبهان
۱۳:۱۰ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
انشاالله به همین زودی اقامون میاد
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
انشا الله
آخرین اخبار