آتش زدن پس‌چر مزارع از سوی کشاورزان جرم است

سرپرست مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه آتش زدن پس‌چر مزارع از سوی کشاورزان جرم است، گفت : با هر نوع "جارسوزی" از سوی کشاورزان برخورد قضایی می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ محمدسعید هوشیار سرپرست مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به ورود دادستانی به موضوع آتش زدن پس چر مزارع از سوی کشاورزان، گفت : کشاورزان باید بدانند که جارسوزی جرم بوده و با متخلفین این حوزه برخورد قضایی می‌شود.

هوشاری گفت : از روش‌های مختلف مثل صدور اطلاعیه و از طریق صدا و سیما، رسانه‌ها و دیگر ابزار‌های ارتباطی کشاورزان را در جریان جرم بودن آتش زدن پس چر مزارع گذاشته‌ایم.

سرپرست مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه به زارعان استان از طریق نیرو‌های بسیج محلی هم تخلف بودن جارسوزی را هشدار داده‌ایم، گفت: اگرچه تخلف بودن آتش زدن پسچر مزارع به کشاورزان ابلاغ شده، اما هنوز هم هستند کشاورزانی که به این هشدار‌ها بی توجهی می‌کنند.

هوشیار با بیان اینکه عمده جارسوزی‌های عمدی کشاورزان در ماه‌های شهریور و مهر صورت می‌گیرند، گفت: برخی از زارعان یا از روی سهل انگاری و یا با هدف آماده کردن اراضی خود برای کشت دوم اقدام به آتش زدن پس چر مزارع خود می‌کنند که با این دست از کشاورزان برخورد قضایی می‌شود.

او بیان اینکه در برخی موارد هم آتش گرفتن پس چر مزارع و بعضا مزارع برداشت نشده به دلیل سهل انگاری عابرین را شاهد هستیم، گفت: بعضا عابرینی را می‌بینیم که با انجام کار‌هایی مثل پرت کردن سیگار روشن از خودرو‌های خود منشا وقوع آتش سوزی‌هایی در مزارع می‌شوند که احتمال گسترش آن در سطح وسیع و حتی رسیدن به سطح عرصه‌های منابع طبیعی به ویژه در صورت وزش باد دور از انتظار نیست.

سرپرست مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه سپس با بیان اینکه آتش زدن پس چر مزارع از نظر علمی توجیهی ندارد، گفت: خاک کشاورزی خاک زنده بوده که حاوی میکروارگانیسم‌های زیادی است که عمل تجزیه خاک را انجام می‌دهند که آتش زدن پس چر مزارع این میکروارگانیسم‌های مفید را از بین می‌برد.

هوشیار افزود: خاک زراعی ماده آلی بالایی دارد که آتش زدن پس چر مزارع باعث از بین رفتن ماده آلی خاک می‌شود.

او ادامه داد: آتش زدن پس چر مزارع باعث آلوده کردن هوا به لحاظ ورود دود و گرد و غبار ناشی از آتش سوزی هم می‌شود و از این حیث نیز پرداختن به آن به جهت ایجاد مشکلات زیست محیطی توصیه نمی‌شود .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار