احادیث طبی و بهداشتی

برخی از احادیث طبی و بهداشتی را در گزارش زیر بخوانید.

احادیث طبی و بهداشتیبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، امام صادق علیه السلام:
وصُبَّ الماءَ البارِدَ عَلى قَدَمیکَ إذا خَرَجتَ فَإنَّهُ یَسِلُّ الدّاءَ مِن جَسَدِکَ.
موقع بیرون آمدن از حمّام بر دو پاى خود آب سرد بریز؛ این کار بیمارى را از بدنت خارج مى کند.

امام على علیه السلام:
قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام لِلْحَسَنِ ابْنِهِ علیه السلام یَا بُنَیَّ أَ لَا أُعَلِّمُکَ أَرْبَعَ خِصَالٍ تَسْتَغْنِی بِهَا عَنِ الطِّبِّ فَقَالَ بَلَى یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ قَالَ لَا تَجْلِسْ عَلَى الطَّعَامِ إِلَّا وَ أَنْتَ جَائِعٌ وَ لَا تَقُمْ عَنِ الطَّعَامِ إِلَّا وَ أَنْتَ تَشْتَهِیهِ وَ جَوِّدِ الْمَضْغَ وَ إِذَا نِمْتَ فَاعْرِضْ نَفْسَکَ عَلَى الْخَلَاءِ فَإِذَا اسْتَعْمَلْتَ هَذَا اسْتَغْنَیْتَ عَنِ الطِّب‏

در سفارشى به فرزند خود امام مجتبى (ع) فرمودند: فرزندم! آیا چهار نکته به تو نیاموزم که با رعایت آن‌ها از طبیب بى نیاز شوى؟ عرض کرد:چرا، اى امیرالمؤمنان.
حضرت فرمودند:تا گرسنه نشده اى غذا نخور و تا اشتها دارى از غذا دست بکش و غذا را خوب بجو و پیش از خوابیدن قضاى حاجت کن. چنانچه این نکات را رعایت کنى، از مراجعه به طبیب بى نیاز مى شوى. خصال ص ۲۲۹

رسول اکرم صلى الله علیه و آله:
تَجَنَّبِ الدَّوَاءَ مَا احْتَمَلَ بَدَنُکَ الدَّاءَ فَإِذَا لَمْ یَحْتَمِلِ الدَّاءَ فَالدَّوَاء
تا هنگامى که بدنت درد را تحمل مى کند از مصرف دارو بپرهیز، درصورتی که درد را تحمل نکردى آن گاه از دارو استفاده کن.
مکارم الاخلاق ص ۳۶۲

امام رضا علیه‏ السلام:
أنَّ اللّه‏َ تَبارَکَ وَ تَعالی لَمْ یُبِحْ اَکْلاً وَ لا شُرْبا اِلاّ ما فیهِ الْمَنْفَعهُ وَالصَّلاحُ وَ لَمْ یُحَرِّمْ اِلاّ ما فیهِ الضَّرَرُ وَالتَّلَفُ وَالْفَسادُ، فَکُلُّ نافِعٍ مُقَوٍّ لِلْجِسْمِ فیهِ قُوَّةٌ لِلْبَدَنِ فَهُوَ حَلالٌ وَ کُلُّ مُضِرٍّ یَذْهَبُ بِالْقُوَّهِ أوْ قاتِلٍ فَحَرامٌ.
خداوند تبارک و تعالی هیچ خوردنی و نوشیدنی را حلال نکرده است مگر آن‏که در آن سود و صلاحی بوده و هیچ خوردنی و نوشیدنی را حرام ننموده، مگر آن‏که در آن زیان و نابودی و فسادی بوده است، پس هر چیز سودمندی نیرو بخش جسم، که باعث تقویت بدن است حلال شده است و هر چیزی که قوای جسمانی را از بین ببرد و یا باعث مرگ شود، حرام است.

امام صادق علیه السلام:
لَا تَدْخُلِ الْحَمَّامَ إِلَّا وَ فِی جَوْفِکَ شَیْ‏ءٌ یُطْفَأُ بِهِ عَنْکَ وَهَجُ الْمَعِدَةِ وَ هُوَ أَقْوَى لِلْبَدَنِ وَ لَا تَدْخُلْهُ وَ أَنْتَ مُمْتَلِئٌ مِنَ الطَّعَامِ.
داخل حمام نشو مگر در حالى که در شکمت چیزى (غذایى) که شدت حرارت معده را خاموش کند وجود داشته باشد، که براى بدن موجب تقویت است و در حالى که شکمت از غذا پر است نیز وارد حمام مشو. کافی (ط- الاسلامیه) ج ۶، ص ۴۹۷، ح ۵

 

امام باقر علیه السلام:
چه بزرگ است برکت سویق خشک (آرد گندم و جو). هنگامی که انسان در سیری از آن بخورد، غذا را هضم می‌کند. هر وقت انسان در حال گرسنگی آن را بخورد، او را سیر می‌گرداند، و چه خوب توشه‌ای در حال سفر و حضر است!

 

امام صادق علیه السلام:
«کودکانتان را انار بخورانید که باعث سرعت رشد و جوانى آن‌ها مى شود». وسائل الشیعه

امام رضا علیه السلام:
مَنْ أَرَادَ أَنْ لَا یَشْتَکِیَ مَثَانَتَهُ فَلَا یَحْبِسِ الْبَوْلَ وَ لَوْ عَلَى ظَهْرِ دَابَّتِه‏
کسى که میخواهد از ناراحتى مثانه شکایت نکند بول خود را نگه ندارد و لو اینکه سوار اسب باشد. طب الرضا ص ۳۵

امام رضا علیه السلام:
برای جلوگیری از گرمازدگی در روز‌های تابستان، ضمن پرهیز از آفتاب خوردن، روزی یک عدد خیار فایده فراوانی دارد.

امام رضا علیه السلام:
آنان که می‌خواهند از بیماری بواسیر و رنج روده‌ای و درد قسمت پشت بدن در امان باشند، هر شب ده دانه خرمای برشته شده را با روغن گاو بخورند.

امام رضا علیه السلام:
کسانی که به ضعف حافظه دچارند، بهتر است همه روزه هفت مثقال کشمش سیاه ناشتا بخورند و نیز سه تکه زنجبیل که در عسل خوابانده اند (زنجبیل پرورده) با کمی خردل ضمن غذای روزانه خود بخورند. برای تقویت نیروی فکری خوبست که همه روزه سه دانه هلیله با نبات کوبیده بخورند.

منبع:بیتوته

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار