نوجوانان و جوانان، در تیررس صنایع دخانی

"نوجوانان و جوانان، در تیررس صنایع دخانی" شعار ششمین روز هفته ملی بدون دخانیات است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،  با توجه به اهمیت اقدامات لازم برای افزایش آگاهی عمومی در خصوص تاثیرات مضر دخانیات وزارت بهداشت در مان و آموزش پزشکی کشور هم از ششم خرداد ماه ۹۹ را تا دوازدهم این ماه را هفته ملی بدون دخانیات نامیده و برای هر روز شعاری انتخاب کرده که امروز یکشنبه مورخ ۱۱ خرداد ۹۹ که ششمین روز این هفته است روز " نوجوانان و جوانان، در تیررس صنایع دخانی" نامگذاری شده است.

سازمان جهانی بهداشت شعار امسال روز جهانی بدون دخانیات امسال را "محافظت از جوانان در برابر فریبکاری و ترفند‌های صنایع دخانی و پیشگیری از مصرف دخانیات و نیکوتین در آنها" انتخاب کرده است.

سیگار بیش از ۴۰۰ نوع ماده شیمیایی دارد که ۵۹ آن سرطان زاست با این وجود خیلی‌ها فکر می‌کنند خطر سیگار از آلودگی هوا کمتر است

دکتر حسینیان متخصص رادیو تراپی در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،  گفت: سیگار نقش مهمی را در بروز سرطان بازی می‌کند و سالانه حدود ۱۱۰ هزار نفر مورد جدید بیماری سرطانی به مبتلایان کشور ایران اضافه می‌شود که معادل علمی ۱۴۸ نفر بیمار به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است.

حسینیان افزود: درست است که در مناطق صنعتی و کلانشهر‌ها هوای آلوده وجود دارد، ولی باید بدانیم که این آلودگی‌ها در حدی نیست که در مصرف دخانیات و سیگار وجود دارد و در عین حال جای امیدواری است که در مصرف سیگار در رده بالای کشور‌ها نیستیم.

او اضافه کرد: نقشه‌های توپوگرافی نشان می‌دهد ایرانی‌ها در مناطق پر مصرف سیگار نیستند و کشور‌های اروپای شرقی و آسیای جنوب شرقی جزو کشور‌های پر مصرف دخانیات هستند.

روز جهانی بدون دخانیات یا به تعبیری روز جهانی بدون تنباکو عنوان روزی است مصادف با ۳۱ ماه می‌هر سال که در سراسر جهان برای تشویق افراد در راستای ترک محصولات دخانی خواستار اجرای عدم مصرف سیگار و دخانیات در یک بازه زمانی ۲۴ ساعته است.

این روز برای جلب توجه نسبت به شیوع گسترده تاثیرات تنباکو بر سلامت انسان در نظر گرفته شده که در حال حاضر منجر به مرگ و میر بالغ بر ۶ میلیون نفر در سال می‌شود و در کنار این معضل بیش از ۶۰۰ هزار نفر مرگ غیر مستقیم تنها به دلیل استنشاق دود سیگار افراد سیگاری حاصل می‌شود.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.