آموزش به کشاورزان فاکتور مهمی در کاهش آتش سوزی‎‌ها است

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان گفت:سازمان جهاد کشاورزی بیش از گذشته در بحث آموزش و اگاهی بخش و ترویج جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش به کشاورزان باید تلاش کند.

  کیامرث حاجی زاده، مدیر کل مدیریت بحران خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  با اشاره به مساله استفعای خود گفت: من استعفا دادم، ولی باتوجه به آتش سوزی‌های اخیر و بحران‌های استان به در خواست استاندار خوزستان تا زمانی که هستم در خدمت ستاد بحران هستم و در این مدت از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنم.

او افزود: ۵۰ درصد آتش سوزی‌های کشور در سال ۹۶ و ۹۵ با توجه به خشکسالی‌های اخیر متعلق به خوزستان بود  و بارش‌های فرودین ۹۸ کمک کرد و برکاهش تعداد آتش سوزی‌ها در استان اثر گذاشت به طوری که در سال جاری بنا بر گزارش اداره کل منابع طبیعی روند کاهشی نسبت به تعداد آتش سوزی‌ها داشتیم.

حاجی زاده بیان داشت: آنچه در مساله آتش سوزی مهم است میزان عرصه است که با توجه به آمار ۱۵ درصد در آتش سوزی در عرصه‌ها کاهش داشته‌ایم.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان تصریح کرد: مناطق حفاظت شده از اهمیت بالایی برخودار هستند وفرقی نمی‌کند که این مناطق در استان کهگیوله و بویر احمد باشد یا در استان خوزستان چراکه جزو سرمایه‌های ملی به شمار می‌رود و همه موظف به کمک رسانی در این امر هستیم و بار‌ها در نشست‌های و همایش‌های مختلف اعلام کرده ایم که فرهنگ مدیریتی چه در استان و چه در کشور با پیشگیری هم خوانی ندارد.

این مقام مسئول ادامه داد: اعلام کردیم با توجه به این که استان خوزستان قطب صنعتی و انرژی است و وقوع آتش سوزی‌های صنعتی در ان وجود دارند مانند آتش‌سوزی پتروشمی بو علی که چند سال پیش به وقوع پیوست و همچنین همجواری استان خوزستان به عنوان استان معین با برخی استان ها، لازم است چهار پایگاه اطفای حریق در استان احداث شود، اما این اتفاق صورت نگرفت.

او گفت: از رئیس جمهوری، معاون اول، وزیر کشور، وزیر نفت، رییس سازمان برنامه و بودجه درخواست داشتیم مشکل میان سازمان جنگل‌ها، منابع طبیعی و سازمان هلیکوپتری وزارت دفاع را حل کند، اما همچنان این مشکل که مربوط به مطالبات سازمان هلیکوپتری وزارت دفاع است حل نشده باقی مانده است.

اعزام بالگرد به خاییز

حاجی زاده بیان داشت: برای اعزام بالگرد به منطقه خاییز تلفن‌های بسیار زیای انجام شد البته براساس قانون جدید مدیریت بحران تقاضای بالگرد برعهده سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی است و وزارت دفاع مسئول اعزام بالگرد است و در منطقه خسرج   با وجود نبود راه دسترسی و بالا بودن پوشش گیاهی خشک امکانات داخلی بسیج شد و مسئولان شهرستان نیز پای کار آمدند که توانستیم آتش را در آنجا مهار کنیم.

او افزود: در برخی نقاط حاشیه زاگرس می‌توانستیم از منبع‌های آبی که مصوب کردیم در منطقه قرار داده شود استفاده کنیم تا در مواقع آتشسوزی از این منابع آبی برداشت کنیم، اما همچنان این مصوبه عملیاتی نشده است و با وجود این که تامین و تجهیز جزو وظایف ما نیست، اما در ۲ نوبت بنا به دستور استاندار، فرمانداری‌ها را به تجهیزات مقابله با آتشس وزی تجهیز کردیم، لازم است این تجهیزات نگهداری شوند چراکه جزو اموال استانداری محسوب می‌شوند.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان تصریح کرد: بخشی از آتش سوزی‌ها در استان به صورت عمدی انجام می‌شود لذا از مراجع قضایی میخوتهیم برخود جدی با عوامل این کار صورت گیرد و آگاهی بخشی و آموزش به کشاورزان نیز درست صورت نگرفته است و سازمان جهاد کشاورزی بیش از گذشته در بحث آموزش و اگاهی بخش و ترویج جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش به کشاورزان باید تلاش کند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.