هدفی که دشمنان در تخریب قبور مطهر دنبال می‌کنند

دشمنان با فهم نسبت به مقام معنوی پیامبر و اهل‌بیت وحی همواره سعی کردند با ترفند‌های مختلف از جمله محو آثار این بزرگواران، جلوی گسترش این انوار مقدس در عالم را بگیرند غافل از اینکه انوار ائمه علیهم‎السلام محدود در زمان و مکان نیست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از اهداف مهمی که دشمنان در راستای تخریب قبور مطهر ائمه (ع) داشتند، به تعبیر قرآن، تلاش در جهت خاموش کردن نور خداوند در پهنه عالم است. خداوند در آیه هشتم سوره صف می‌فرماید «یُریدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ»؛ مى‌‏خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند.» بر اساس روایات متعددی که ذیل این آیه وجود دارد، دشمنان با از میان برداشتن ائمه و آثار ایشان سعی در خاموشی نور خداوند داشتند؛ از جمله آنکه امام کاظم علیه‎السلام فرمود «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا وَلَایَةَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع بِأَفْوَاهِهِم‏» آن‌ها می‌خواهند ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام را با دهان‌های خود خاموش کنند.

همچنین در زیارت‌نامه‌ها و ادعیه، اهل‌بیت علیهم‎السلام را با تعبیر نور الله یاد می‌کنیم. آنجا که در زیارتنامه امام کاظم علیه‎السلام می‌خوانیم «السَّلَامُ‏ عَلَیْکَ‏ یَا نُورَ اللَّهِ فِی ظُلُمَاتِ الْأَرْض‏؛ سلام بر تو‌ای نور خدا در تاریکی‌های زمین.»، اما خداوند در کنار عداوت دشمنان، وعده داده است که نور خود را تام خواهد کرد؛ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُون.

علامه مجلسی در بحار الانوار خود داستانی از زیارت "زید مجنون" و "بهلول" به مرقد مطهر امام حسین (ع) نقل می‌کند. این زیارت در شرایطی صورت گرفت که متوکل اطراف حرم را آب بسته و مردم را نسبت به زیارت آن حضرت تهدید کرده بود. نقل است وقتی به آن مکان مقدس رسیدند، مشاهده کردند قبر مطهر نسبت به زمین ارتفاع گرفته تا آب درون آن نرود؛ کَانَ الْقَبْرُ الشَّرِیفُ إِذَا جَاءَهُ الْمَاءُ یَرْتَفِعُ أَرْضُهُ بِإِذْنِ اللَّهِ تَعَالَى‏. زید تعجب کرد و به بهلول نگاهی انداخت و این آیه را تلاوت کرد «یُریدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ...»

بنابراین دشمنان با فهم نسبت به مقام معنوی پیامبر و اهل‌بیت وحی همواره سعی کردند با ترفند‌های مختلف از جمله محو آثار این بزرگواران، جلوی گسترش این انوار مقدس در عالم را بگیرند غافل از اینکه انوار ائمه علیهم‎السلام محدود در زمان و مکان نیست و با تخریب قبور هیچ‌گاه نخواهند توانست به اهداف خود برسند و به تعبیر خداوند تلاش آن‌ها در حد فوت دهان در قبال جریان عظیم انوار الهی در دنیا و آخرت است؛ لذا در ادامه آیه وعده داد نور خود را با وجود توطئه دشمنان کامل خواهد کرد؛ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُون‏. خداوند نور خود را کامل خواهد کرد هرچند کافران کراهت داشته باشند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار