گزارش/

ماجرای خرید و فروش پلاسمای بهبودیافتگان کرونا/ نتایج امیدوارکننده پلاسمادرمانی در درمان کرونایی‌ها

اخباری در فضای مجازی مبنی بر خرید و فروش پلاسمای بهبودیافتگان کرونا منتشر شده است که صحت و سقم آن را بررسی کردیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اخباری در فضای مجازی مبنی بر خرید و فروش پلاسمای بهبود یافتگان کووید ۱۹ در سازمان انتقال خون منتشر شده است، اخباری که مقوله ایثار و اهدا را در سازمان انتقال خون زیر سوال می‌برد.

این در حالی است که پیش از این چندین بار سازمان انتقال خون برای اهدای پلاسمای بهبودیافتگان بیماری کرونا فراخوان داده بود تا کارآزمایی بالینی درمان بیماران کرونایی با پلاسما زودتر به نتیجه برسد، از طرفی برخی اخبار حاکی از آن است که پلاسمادرمانی در درمان بیماران مبتلا به کرونا تا حد زیادی اثربخش بوده است.

پیرو خبر خرید و فروش فروش پلاسمای بهبود یافتگان کووید ۱۹ در سازمان انتقال خون موضوع را از رئیس سازمان انتقال خون پیگیری کردیم تا صحت و سقم آن مشخص شود.

ماجرای خرید و فروش پلاسمای بهبودیافتگان کووید ۱۹ 

پیمان عشقی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان درباره خرید و فروش پلاسمای خون بهبودیافتگان کرونایی بیان کرد: سازمان انتقال خون هزینه رفت و آمد و یک ساعت وقتی که بهبودیافتگان کرونا می‌گذارند، پرداخت می‌کند، ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که اهداکنندگان با مترو و اتوبوس به مراکز اهدای پلاسما بیایند، فرد پس از اهدای پلاسما ممکن است کمی بی حال باشد و برای همین هزینه رفت و آمد را پرداخت می‌کنیم. البته این هزینه اصلا در حدی نیست که بتوان به آن خرید و فروش پلاسما گفت.

او ادامه داد: در مقررات سازمان انتقال خون تعاریف متفاوتی داریم و بنابر تعاریف و مقررات بهبودیافتگان کووید ۱۹ «پلاسمای هایپر ایمون» دارند که پلاسمای خاصی است. همه جای دنیا همین طور است که هزینه رفت و آمد افراد را پرداخت یا شرایط آن را فراهم می‌کنند و سازمان انتقال خون طبق اساسنامه خود مجوز پرداخت این هزینه را دارد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران بیان کرد: به عنوان مثال برای رسیدن به مرکز انتقال خون از یک مسیر به سازمان انتقال خون با تاکسی اینترنتی یا آژانس ۵۰ هزار تومان فرد باید هزینه کند و ما این هزینه را پرداخت می‌کنیم تا افراد با این هزینه رفت و آمد کنند.

عشقی تصریح کرد: بسیاری از اهداکنندگان پلاسما وقتی به مراکز اهدای پلاسما مراجعه می‌کنند پس از اهدا همین هزینه اندک رفت و آمد را هم دریافت نمی‌کنند و ما قدردان این افراد هستیم، اهداکنندگان پلاسما همه با نیت خیرخواهانه، انسان دوستانه و نجات جان بیماران مبتلا به کرونا به مراکز اهدا مراجعه می‌کنند.

فقط هزینه رفت و آمد اهداکنندگان پلاسما را پرداخت می‌کنیم

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران درباره امکان عقد قرارداد سازمان انتقال خون با تاکسی‌های اینترنتی برای سفر رایگان به مراکز اهدای پلاسما و تسهیل رفت و آمد برای اهداکنندگان، بیان کرد: این موضوع را هم در شورای معاونان مطرح کردیم و جنبه‌های مثبت و منفی آن بیان شد، به عنوان مثال در بسیاری موارد تاکسی‌های اینترنتی در برخی ساعات روز سفر به مراکز اهدای پلاسما را پذیرش نمی‌کنند یا برخی اهداکنندگان امکان استفاده از گوشی هوشمند یا اپلیکیشن‌ها را ندارند، برای همین تصمیم گرفتیم که هزینه را پرداخت کنیم تا اهداکنندگان با انتخاب خود هزینه را صرف رفت و آمد کنند.


بیشتر بخوانید: نتایج امیدوارکننده پلاسما درمانی در کرونا/ مصرف ۲۰ درصد خون‌های اهدایی در بیماران خاص


عشقی ادامه داد: البته پیش از این حرف‌هایی از تخفیف ۲۰ درصدی تاکسی‌های اینترنتی برای حمل و نقل اهداکنندگان در مدت زمان خاصی مطرح شده بود که ما از این قبیل اقدامات تشکر می‌کنیم، اما یکی از مشکلات موجود این است که در برخی ساعات رانندگان سفر به مراکز اهدای پلاسما را پذیرش نمی‌کنند و این مسئله خود برای اهداکنندگان چالش ایجاد می‌کند. به همین دلیل پرداخت مستقیم هزینه را انتخاب کردیم و ما از اینکه تاکسی‌های اینترنتی تخفیفات خوبی برای حمل و نقل اهداکنندگان دهند، استقبال می‌کنیم.

ماجرای خرید و فروش پلاسمای بهبودیافتگان کرونا/ نتایج امیدوارکننده پلاسما درمانی در درمان کرونایی‌ها

تاکنون پلاسمای ۹۰۰ بهبودیافته را جمع آوری کرده‌ایم

او درباره آخرین آمار پلاسما‌های جمع آوری شده بهبودیافتگان کرونایی، بیان کرد: حدود ۹۰۰ پلاسما از بهبودیافتگان کووید ۱۹ دریافت کرده‌ایم، درحالی که در کشور آمریکا توانسته‌اند ۱۵ هزار پلاسما از بهبودیافتگان دریافت کنند و ما متاسفانه به میزان کافی پلاسما نداریم، به همین دلیل مقررات خاصی برای مصرف پلاسمای بهبودیافتگان در نظر گرفته ایم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه کارآزمایی بالینی پلاسمادرمانی در درمان بیماران مبتلا به کرونا نتایج خوبی داشته است، گفت: ما موضوع را به کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده‌ایم، اما چون هنوزپلاسما درمانی مبتلایان به کرونا در پروتکل درمانی قرار ندارد باید مصرف پلاسما با مقررات خاصی باشد.

عشقی تاکید کرد: براساس نیاز مراکز درمانی و هماهنگی با معاونت درمانی با وضع مقررات تلاش کرده‌ایم با اصول خاصی پلاسما برای بیماران کرونایی مصرف شود و پلاسمایی که به سختی جمع آوری کرده ایم، هدر نرفته یا بی مورد و بی جا مصرف نشود. هماهنگی‌های لازم در استان خوزستان و سیستان و بلوچستان صورت گرفته تا مطابق اصول و مقررات از پلاسمای بهبودیافتگان برای درمان بیماران مبتلا به کرونا استفاده کنند و به زودی جزئیات نتایج پلاسمادرمانی را با هماهنگی معاونت درمان وزارت بهداشت اعلام می‌کنیم.

ماجرای خرید و فروش پلاسمای بهبودیافتگان کرونا/ نتایج امیدوارکننده پلاسما درمانی در درمان کرونایی‌ها

آخرین نتایج پلاسما درمانی در درمان کرونا

او درباره نتایج کارآزمایی بالینی پلاسمادرمانی در درمان بیماران کرونایی، اظهار کرد: کارآزمایی بالینی سازمان انتقال خون در پلاسمادرمانی بیماران کرونایی نتایج خوبی داشته است و هر زمان که کمیته علمی پلاسمادرمانی را تایید کند، پلاسمادرمانی در پروتکل کشوری قرار خواهد گرفت، تا آن زمان باید مصرف موردی و با مقررات خاص باشد.


بیشتر بخوانید: گام‌های موثرتری در درمان کرونا برداشته شود/ نتایج مطلوب پلاسما درمانی در بهبود کرونایی‌ها


مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران تصریح کرد: سازمان انتقال خون نقش داروخانه را دارد و مصرف پلاسما که حکم دارو را دارد، به دستور پزشک و بنابر مقررات معاونت درمان است.

عشقی یادآوری کرد: ما در کارآزمایی بالینی سازمان انتقال خون تاکنون ۲۰۰ بیمار را تحت پوشش داده ایم و در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله و ۵ دانشگاه علوم پزشکی دیگر این کارآزمایی در حال انجام است. ۲۰۰ بیمار دیگر هم در کارآزمایی بالینی دیگری تحت پوشش قرار دارند و سازمان انتقال خون ۵۰ بیمار دیگر را در سیستان و بلوچستان و خوزستان وارد کارآزمایی بالینی کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
اگر به افراد علاوه بر پرداخت هزینه رفت وامد، هزینه خون اهدایی را پرداخت کنند بسیار پسندیده تر است و باعث می شود در این شرایط افراد بیشتری به این مراکز مراجعه کنند و جان افراد بیشتری حفظ شود.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۷:۳۲ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
بعد این افراد چه مقدار از این هزینه دریافتی بقول شما را بکادری که از جانشان گذشتند و به مداوایشان دست زدندند پرداخت میکنند
آخرین اخبار