ایران پنج، آمریکا هیچ

مانور قدرت ایران با به مقصد رسیدن پنجمین نفتکش ایرانی به آب‌های ونزوئلا به قسمت پایانی خود رسید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  سرانجام سفر ۸۰ روزه نفتکش‌های ایرانی که با واکنش‌ها و تحلیل‌های متعددی در فضای رسانه‌های بین‌المللی همراه بود با نزدیک شدن پنجمین نفتکش حامل سوخت ایرانی به آب‌های ونزوئلا پایانی شیرین و مقتدرانه داشت.

ماموریت انتقال یک و نیم میلیون بشکه بنزین از ایران به ونزوئلایی که در سایه تحریم‌های یکجانبه دولت آمریکا بخش قابل توجهی از ظرفیت پالایشگاهی خود را از دست داده بود با تفسیر‌های مختلفی همراه بود. اقدامی که با عصبانیت دولت آمریکا همراه بود و تلاش زیادی شد تا از آن برای ایجاد نارضایتی و فعال کردن شبکه اپوزیسیون ونزوئلا استفاده شود و متقابلا از آن به‌عنوان آغازی برای شکل دادن به یک ائتلاف اقتصادی در بلوک تحریمی‌ها یاد شد که توانایی وارد کردن ضرباتی به نظام تحریم‌های آمریکا را دارد.

با همه این تفاسیر روز گذشته نفتکش «کلاول» به عنوان آخرین نفتکش ایرانی وارد آب‌های ونزوئلا شد. پیش از این نیز در روز‌های گذشته ۴ نفتکش دیگر به نام‌های «فورچون»، «فارست»، «فاکسون» و «پتونیا» در بنادر ونزوئلا پهلو گرفته بودند و در حال تخلیه محموله‌های بنزینی خود هستند. اتمام ماموریت نفتکش‌های ایران و ناکامی آمریکا در متوقف کردن آن‌ها در حالی است که رسانه‌های بین‌المللی و محافل سیاسی مختلف نسبت به نتایج این موفقیت ایران به دولت آمریکا هشدار داده بودند. برای نمونه «واشنگتن‌پست» در مطلبی با اشاره به شکل‌گیری مشارکت استراتژیک میان تهران و کاراکاس به عنوان ۲ کشور تحریم‌شده از سوی آمریکا نوشت: ایران چشم‌انداز و مرکز نفوذ جدید خود را در امتداد دریای کارائیب ایجاد می‌کند. به نوشته این روزنامه آمریکایی، سفر‌های دریایی از ایران به ونزوئلا آزمایشی است که نشان می‌دهد دولت ترامپ تا کجا نزدیک شدن روابط ۲ کشوری را که دشمن خود می‌داند، برمی‌تابد. خبرگزاری روسی اسپوتنیک هم در گزارشی به ورود نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا اشاره کرده و اقدام ایران را غلبه بر تحریم نفتی در بیخ گوش آمریکا توصیف کرده بود.

در چنین شرایطی موفقیت ایران در بی‌اثر کردن تهدید‌های آمریکا مبنی بر متوقف کردن نفتکش‌های عازم ونزوئلا در شرایطی که سال گذشته با چنین چالشی در تنگه جبل‌الطارق مواجه شد، حکایت از آغاز گام جدید کشورمان در مقابل تحریم‌های آمریکا دارد. گامی که در آن با تقویت بلوک تحریمی‌ها علاوه بر شکستن نسبی حصار ایجاد شده تحریمی می‌توان به هم‌افزایی اقتصادی کشور‌های تحریمی هم اندیشید. ارزش محموله ارسالی ایران به سمت ونزوئلا به ادعای واشنگتن‌پست بالغ بر ۷۰۰ میلیون دلار بوده است. با این حال اثرات بلندمدت و استراتژیک این اقدام ایران و تبعات سیاسی این مانور مقتدرانه را می‌توان بیش از ارزش پولی این مبادله دانست و باید از آن به‌عنوان یک پیروزی ملی یاد کرد.

درخواست ونزوئلا از ایران برای تعمیر بعضی تأسیساتش

غلامرضا انصاری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در گفت‌وگویی درباره آخرین وضعیت نفتکش‌های حامل بنزین ایران به ونزوئلا عنوان کرد: آخرین نفتکش ظرف امروز [دیروز]به سواحل ونزوئلا می‌رسد، تعدادی از نفتکش‌هایی که رسیده‌اند و کارهای‌شان تمام شده، احتمالا برنامه بازگشت دارند. انصاری همچنین گفت: خوشبختانه بدون هیچ حادثه و گرفتاری همکاری بین ایران و ونزوئلا بخوبی و خوشی پیش رفت.

وی ونزوئلا را یکی از بازار‌های خوب برای محصولات و تولیدات پایین‌دستی نفت ایران برشمرد و افزود: این فکر همچنان در ما وجود دارد که اگر متقاضی باشند، تجارت در بخش‌های مختلف می‌تواند ادامه یابد. انصاری خاطرنشان کرد: ونزوئلا درخواست‌هایی برای کمک به تعمیرات بعضی از تاسیسات خود دارد که این درخواست‌ها تحت بررسی است و اگر متقاضی باشند، علاقه‌مندیم به آن‌ها کمک کنیم که در این بخش‌ها نیاز‌های خود را برطرف کنند. معاون وزیر امور خارجه یادآور شد: در حوزه پایین‌دستی و در حوزه نفت، همکاری از گذشته بین ایران و ونزوئلا وجود داشته و قطعا در صورت تقاضای طرفین ادامه خواهد داشت.

وی همچنین درباره نشست دیروز ستاد هماهنگی اقتصادی روابط خارجی گفت: ماه آبان اولین سال اجرای موافقتنامه با اوراسیا پایان می‌یابد و باید طبق توافق، وارد مذاکرات تجارت آزاد با اوراسیا شویم، در این نشست از وزارت صمت و اتاق بازرگانی و از کسانی که به شکلی در این موافقتنامه سهم دارند دعوت به عمل آمد تا برای مذاکرات اصلی آماده باشند که همان موافقتنامه تجارت آزاد با اوراسیاست.

منبع: روزنامه وطن امروز

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ش ه
۲۳:۱۴ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
چرا مقایسه؟ کافی است از طریق پیشرفت در تمام سطوح زندگی را به کام ملت شیرین کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
کدام مذاکره نتیجه داشت
برجام یا عین الاسد