آغاز برداشت گیلاس از باغات شهرستان خلخال

مدیر جهاد کشاورزی خلخال از آغاز برداشت محصول گیلاس از باغات میوه مناطق نیمه گرمسیری این شهرستان خبرداد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، بهبود علیزاده، مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: در حال حاضر از ۳۹۰ هکتار باغ‌های گیلاس این شهرستان ۲۴۲ هکتار بارور بوده که با توجه به میانگین پنج تن عملکرد محصول در هکتار پیش‌بینی می‌شود بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ تن انواع گیلاس در بخش‌های خورش‌رستم، مرکزی و شاهرود خلخال برداشت شود.

او افزود: ۲۶۰ تن از مجموع گیلاس تولیدی سالانه این شهرستان مربوط به باغات گیلاس بخش شاهرود بویژه دهستان شال واقع در این بخش است.

علیزاده گیلاس محلی، مشهد و اصلاح شده فید و قرمز را از انواع ارقام محصول گیلاس تولیدی باغات مناطق مختلف خلخال دانست و گفت: با توجه به تولید ارگانیک محصولات باغی خلخال و پرهیز باغداران از استفاده از انواع کود و سموم شیمیایی، گیلاس تولیدی این شهرستان عطر، بو و مزه دلچسب و رنگ زیبایی داشته و در بازار میوه طرفداران زیادی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال افزود: گیلاس از میوه‌های زودرس و سازگار با منطقه کوهستانی خلخال بوده و باغداران خلخال بویژه باغ داران شاهرود بخش بزرگی از باغات خود را به پرورش درختان این محصولات اختصاص داده و از اول دهه  دوم خردادماه تا پایان تیرماه بهترین زمان و فصل برداشت است.

او با بیان اینکه شهرستان خلخال فاقد کارخانه‌های فرآوری محصولات سردرختی باغ‌های میوه همچون گیلاس و آلبالو است گفت: غالب گیلاس تولیدی خلخال پس از برداشت در بازارهای مصرف داخل شهرستان و استان همسایه گیلان به فروش می‌رسد.

محصول گیلاس علاوه بر مصرف خام به صورت پخته و فرآوری شده و مربا و کمپوت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.