برگزاری کارگاه مجازی انجمن قصه‌گویی ویژه اعضای نوجوان در فارس

نخستین کارگاه مجازی انجمن قصه‌گویی ویژه اعضای نوجوان با حضور مصطفی رحماندوست در اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، این کارگاه با موضوع قصه‌گویی خلاق و شیوه‌های تازه قصه‌گویی و با راهبری مصطفی رحماندوست شاعر، قصه‌نویس و مترجم کتاب‌های کودک و بنیان‌گذار جشنواره قصه‌گویی در کانون و الهام دارابی، رئیس گروه پژوهش و ترویج قصه‌های ایرانی و مسؤول دبیرخانه جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، میزبان نوجوانان و مربیان عضو انجمن قصه‌گویی کانون فارس همراه بود.

در این کارگاه زهرا افتخاری، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس، از اعضای نوجوانان به عنوان ارزشمندترین سرمایه‌های کانون یاد کرد و توجه به تفکر و حقوق این گروه از مخاطبان کانون را مهم و ضروری دانست.

او، با اشاره به ذائقه و سلیقه‌ی نوجوانان امروز، بر لزوم تغییر دید و نگرش و یافتن فرصت‌های تازه به‌منظور توجه بیشتر به کودکان و نوجوانان تاکید کرد.

در ادامه برگزاری کارگاه مصطفی رحماندوست با شروعی متفاوت و شاعرانه شرکت‌کنندگان را به سمت موضوع هدایت کرد و موضوع  را با موضوع به‌هم‌ زدن کلیشه‌ها آغاز کرد و با اشاره به این‌که نسل گذشته در زنده نگه‌داشتن سنت قصه‌گویی، تلاش خود را به‌کارگرفته، خطاب به اعضا انجمن قصه‌گویی فارس گفت: به‌کاربردن کلیشه‌ها همه چیز را تکراری کرده و اگر به عنوان قصه‌گو توان بر هم‌زدن کلیشه‌ها را نداشته باشیم قصه‌گوی خوبی نخواهیم بود.

بنیانگذار جشنواره قصه‌گویی در ایران بیان کرد: امروز با گذشت بیش از بیست‌سال از سابقه فعالیت جشنواره قصه‌گویی، لازم است با داشتن نگاهی متفاوت و تغییر در نحوه‌ی انتخاب قصه، نوع پوشش، لحن و بیان قصه‌گو و نحوه‌ی اجرا به ارائه این فرهنگ دیرپای ایرانی به مخاطبان بپردازیم.

این شاعر کودک و نوجوانان با بیان مثال‌های ساده و ملموس، نوجوانان را به پرهیز از انجام امور کلیشه‌ای در قصه‌گویی هدایت کرد و به ارائه یک اثر قصه‌گویی متفاوت و جذاب توصیه کردند.

پس از آن فرصتی به نوجوانان داده شد تا پرسش‌هایشان پیرامون قصه‌گویی را مطرح و پاسخ خود را از رحماندوست دریافت کنند.

بخش دیگری از این کارگاه به سخنان الهام دارابی، مسؤول دبیرخانه جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی اختصاص داشت که او با اشاره به سخن سقراط که همه چیز از خودمان شروع می‌شود و با خودمان تمام می‌شود، بر لزوم به‌کارگیری تمام حواس یک قصه‌گو به منظور اجرای یک قصه‌گویی منحصر به فرد تأکید کرد.

او، با ارائه مطالب مفیدی در خصوص قصه‌گویی به این نکته پرداخت که گام‌های قصه‌گویی اعم از انتخاب قصه، پرداخت قصه، اجرا و پایان قصه می‌تواند با خلاقیت قصه‌گو متحول شود و بسیار حائز اهمیت است.

این کارگاه مجازی با حضور نوجوانان و مربیان عضو انجمن قصه‌گویی فارس  ۱۲ خرداد  ماه امسال به مدت ۲ ساعت برگزار شد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار