حقیقت در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

هشدار‌های هواشناسی به کشاورزان و عشایر/ رشد ۳۰ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت

مدیر شبکه پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان استان‌های گرمسیری توصیه می‌شود که گندم‌های تولیدی خود را پس از برداشت به محیط بسته انتقال دهند.

مسعود حقیقت مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از بارش باران در برخی استان‌ها خبر داد و گفت: روز دوشنبه در ساعات بعدازظهر در استان‌های کرمان، شمال هرمزگان، شمال فارس، جنوب یزد و روز سه شنبه در سیستان و بلوچستان، مناطق کوهپایه‌ای استان‌های کرمانشاه، همدان، مرکزی، غرب اصفهان و دامنه‌های جنوبی البرز، قزوین، زنجان و البرز غربی رگبار پراکنده گاهی رعد و برق و وزش باد پیش بینی می‌شود.

وی افزود: طی روز‌های چهارشنبه و پنج شنبه در نیمه غربی کشور و دامنه‌های جنوبی البرز وزش باد شدید پیش بینی می‌شود.

حقیقت با اشاره به اینکه پدیده خاصی در کشور نداریم، بیان کرد: بنابر نقشه‌های هواشناسی در نوار شمالی کشور دما افزایش می‌یابد.

مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی در توصیه‌ای به کشاورزان بیان کرد: با توجه به بارش‌های رگباری و سیل آسا در جنوب استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان به دامداران و عشایر توصیه می‌شود که به حاشیه رودخانه‌های فصلی نزدیک نشوند و از ارتفاعات دوری کنند.

وی ادامه داد: در استان‌های گرمسیر و جنوب غرب که گندم در حال برداشت است به کشاورزان توصیه می‌شود که هر چه سریع‌تر گندم‌ها را از محیط باز به بسته انتقال دهند.

حقیقت در توصیه‌ای به مرغداران بیان کرد: مرغداران مناطق مرکزی به سبب ماندگاری هوای گرم توصیه می‌شود که تهویه مناسب را در واحد‌های خود برقرار کنند.

به گفته این مقام مسئول، با توجه به هوای گرم به کشاورزان مزارع سبزی و صیفی توصیه می‌شود که عملیات آبیاری را کاهش دهند، ضمن آنکه در نوار شمالی کشور شالیکاران هر چه سریع‌تر نسبت به کاشت و انتقال نشا از مزارع به زمین اصلی اقدام کنند.

رشد ۳۰ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت

مدیرکل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی درباره آخرین وضعیت بارش کشور بیان کرد: بنابر آخرین آمار مجموع بارش از ابتدای سال زراعی تاکنون ۲۸۴.۴ میلی متر بوده، در حالیکه مدت مشابه سال قبل ۳۰۸ میلی متر و بلندمدت ۲۱۸.۱ میلی متر است که این امر بیانگر رشد ۳۰ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت است.

وی در پایان با بیان اینکه استان‌های کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد و چهارمحال و بختیاری کمتر از نرمال بارش دریافت کردند، تصریح کرد: با وجود بارش‌های مناسب در ۲ سال اخیر خشکسالی کشاورزی و هواشناسی قدری مرتفع شده است، اما خشکسالی هیدرولوژی همچنان پابرجاست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار