چه سرنوشتی در انتظار آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار است؟

آنچه که این روز‌ها در ایالات متحده اتفاق می‌افتد را می‌توان در رده نژادپرستی، تبعیض، خشونت و تنفر در آن واحد گنجاند، که پیوند مشترک آن‌ها دونالد ترامپ است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دولت‌های آمریکا با بیانیه‌ها، اظهارات و هشدار‌ها مدعی می‌شوند نگران آزادی‌ها، حقوق بشر و کرامت انسانی هستند و از واژه حقوق بشر برای توجیه سیاست‌ها، مداخلات و جنگ‌هایش علیه کشور‌های دیگر استفاده می‌کنند و از سوی دیگر، هر دولت و کشوری را که با سیاست‌های واشنگتن مخالفت می‌کند و تسلیم شروط و دیکته‌های آن نمی‎شود در نظر واشنگتن، دیکتاتور و دشمن آزادی‌ها و قوانین حقوق بشر بین‌الملل است. در واقع، ایالات متحده می‌خواهد وانمود کند که پلیس خوبی است که همواره از مظلومان حمایت می‌کند.

چه کسی می‌تواند این کلمات را باور کند؟ و چه کسی می‌تواند متقاعد شود که ایالات متحده به‌ویژه در دوران "دونالد ترامپ" حافظ حقوق بشر است و بر حقوق بشر احترام می‌گذارد؟ فقط آن‌هایی می‌توانند باور کنند که اتفاقات و حوادث چند روز اخیر در ایالات متحده به دنبال قتل جوان سیاهپوست "جورج فلوید" را دنبال نکرده باشد.

آنچه که این روز‌ها در ایالات متحده اتفاق می‌افتد را می‌توان در رده نژادپرستی، تبعیض، خشونت و تنفر در آن واحد گنجاند، که پیوند مشترک آن‌ها دونالد ترامپ است. اگر توئیتر از همان ابتدا از اختیاراتش به صورت جدی استفاده می‌کرد می‌بایست بسیاری از توییت‌های رئیس‌جمهوری آمریکا را که عامل بسیاری از جنایت‌های نفرت و نژادپرستی در این کشور شده است را پنهان می‌کرد.

ترامپ می‌گوید که نژادپرست نیست و هوادارانش نیز نژادپرست نیستند در حالی‌که صحنه‌هایی از مراسم‌های گروه‌های راست‌افراطی، که در تظاهرات و مراسم‌های ترامپ حضور دارند، کاملا بر عکس این ادعا‌ها را نشان می‌دهد.

ترامپ تنها رئیس‌جمهور آمریکا نیست که این رویکرد نژادپرستانه را در پیش گرفته است، در واقع حوادث بعد از قتل جورج فلوید تازه‌ترین حلقه از سریال نژادپرستانه‌ای است که برگرفته از تاریخ چندین دهه این کشور است. آنچه دولت‌های آمریکا به آن افتخار می‌کنند و رسانه‌های آمریکایی نیز از آزادی‌ها و حقوق بشر سخن می‌گویند تنها توهم هالیوودی است و توهم یک تصویر روشن و واقعیت زشت از سیمای آمریکا را به صورت همزمان نشان می‌دهد.

آمار (مربوط به خشونت پلیس و نژادپرستی به‌ویژه علیه سیاه‌پوستان آفریقایی‌تبار) خیالی و دروغین بودن ادعا‌های ترامپ و دولتش (و نیز دولت‌های سابق) درباره حقوق بشر را برملا می‌سازد.

-پلیس آمریکا در سال گذشته ۱۰۹۹ نفر را کشت.

- در بازه زمانی ۳۶۵ روزه سال گذشته، فقط در ۲۷ روز آن پلیس آدم‌کُشی نکرد.

- تعداد آمریکایی‌های آفریقایی‌تباری که توسط پلیس کشته می‌شوند ۳ برابر سفیدپوست‌ها است.

- در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ در شهر "بوفالو نیویورک" میانگین جنایت ۱۲ درصد بود و هیچ سفیدپوستی توسط پلیس کشته نشد در حالی‌که در"اورلاندا- فلوریاد" میانگین جنایت ۹ درصد بود، ولی پلیس ۱۳ نفر، که همگی سیاه‌پوست بودند را کشت.

- موضوع خطرناک‌تر این است که ۹۹ درصد از کشتار‌ها از سوی پلیس بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۹ انجام شد و در هیچ‌کدام قاتل محکوم نشد.

نژادپرستی در این حد متوقف نشده است؛ ترامپ معترضان به قتل جورج فلوید را تهدید به تیراندازی و سرکوب از سوی پلیس کرده است. مسئولان دولت ترامپ نیز معترضان را آشوبگران و خرابکاران توصیف کرده‌اند.

بازی نژادپرستی در این حد متوقف نشده است؛ ترامپ گروه "انتیفا" را ترتیب‌دهنده اعتراضات گسترده در مینیاپولیس و ده‌ها شهر و ایالت دیگر خوانده و گفته این این گروه را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی خواهد کرد. ولی ترامپ فراموش کرده که افزون بر ۳۲ گروه و سازمان چپ افراطی در داخل آمریکا فعالیت می‌کنند و حضورشان از زمان آمدن او به کاخ سفید، پررنگ‌تر شده است و همچنین در جریان تظاهرات‌های اخیر علیه ممنوعیت‌ها به منظور مهار شیوع کرونا، حضوری پررنگ داشتند.

گزارش‌ها حاکی‌ست که شانس سیاه‌پوستای آفریقایی‌تبار در آمریکا برای پیدا کردن شغل خیلی کمتر از بخت‌شان برای کشته شدن توسط پلیس است، همچنانکه این فرصت جنایت بسیار بیشتر از فرصتی است که وانمود کنیم ترامپ نژادپرست نیست و نژادپرستی در آمریکا رو به زوال رفته است.

منبع: العالم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار