پمپئو: پذیرش شهروندان هنگ کنگی را در دست بررسی داریم

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد کشورش در حال بررسی گزینه‌هایی برای پذیرش برخی از شهروندان هنگ کنگ است.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی مداخله‌جویانه اعلام کرد واشنگتن در واکنش به تصویب قانون امنیت ملی جدید چین، گزینه استقبال از مردم هنگ کنگ را در نظر دارد.

وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه بدون ارائه جزئیات بیشتر در خصوص احتمال اعطای سهمیه مهاجرت یا روادید به شهروندان هنگ کنگی گفت ما در حال بررسی این گزینه هستیم. پمپئو افزود این اقدام تنها در مورد دانشجویان و محققانی که از سوی چین هدف قرار گرفته‌اند، اعمال می‌شود.

روز گذشته نیز دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس تهدید کرد اگر چین قانون امنیت ملی جدید خود را تعلیق نکند، لندن روند دریافت حق شهروندی انگلیس را برای اتباع هنگ کنگ تسهیل خواهد کرد.

پارلمان چین اخیرا قانون امنیت ملی هنگ کنگ را که پیشتر در کنگره خلق چین در حال بررسی بود، به تصویب رساند.

گفتنی است بررسی قانون امنیت ملی از سوی چین، چندی است که برخی اعتراضات را در هنگ کنگ برانگیخته است و همین مسئله سبب شده تا دستاویزی برای مداخلات خارجی فراهم شود. دو روز پیش اتحادیه اروپا در اقدامی مداخله جویانه از چین خواست تا به خودمختاری هنگ کنگ احترام بگذارد.

از سال ۱۹۹۷ و هنگامی که بریتانیا پس از گذشت بیش از ۱۵۰ سال حکمرانی، هنگ‌کنگ را به چین واگذار کرد، این منطقه بر اساس سیاست «یک کشور، دو نظام» اداره می‌شود؛ سیستمی که بر اساس آن چین موافقت کرد تا این منطقه به صورت نیمه خودمختار اداره شود. هنگ کنگ ۷ میلیون و ۲۳۰ هزار نفر جمعیت دارد و یکی از مهم‌ترین بازار‌های مالی و تجاری آسیا به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار