روز جهانی شیر و لزوم توجه به سلامت جامعه

مدیر کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی گفت: تاکید بر اهمیت بهداشت و سلامت شیر به عنوان ماده مغزی طبیعی و یک غذا در سطح جهان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،  داهیم مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی با بیان اینکه اول ژوئن (۱۲ خرداد) توسط سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) وابسته به سازمان ملل به عنوان روز جهانی شیر اعلام شده است بر اهمیت بهداشت و سلامت شیر بعنوان یک ماده مغذی طبیعی تاکید کرد.

داهیم اظهار کرد: امسال شعار جهانی روز بین المللی شیر تحت عنوان 'از شیر لذت ببرید' نامگذاری شده است. در این روز فرصتی پیش می‌آید که فعالیت‌های مرتبط با صنعت شیر مورد توجه مردم قرار و آگاهی آن‌ها در مورد شیر بعنوان بخشی از یک جیره متوازن روزانه و اهمیت صنایع لبنیات تاکید شود.

این مقام مسئول در آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت مصرف این فراورده غذایی، بیان کرد: مردم به مصرف شیر پاستوریزه اهتمام ورزند و اهمیت مصرف شیر در این حد است که به عنوان یک غذا در سطح جهانی مطرح می‌باشد.

پاستوریزه  شدن شیر از تولید تا فرآوری

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی افزود: از تولید تا فرآوری شیر و تولید محصولات مختلف لبنی از این ماده مغذی ممکن است قبل از تولید و در بدن دام در اثر بیماری‌های مختلف از جمله بیماری بروسلوز دچار آلودگی شود و در صورت مصرف شیر خام و غیر پاستوریزه توسط انسان، دچار بیماری مشترک تب مالت یا همان بیماری هزار چهره در انسان شود. همچنین این احتمال هم وجود دارد که در طی مراحل تولید تا مصرف در شرایط غیر بهداشتی و حمل غیر اصولی دچار افزایش بار میکروبی گردد و حتی ممکن است تقلباتی مانند افزودن آب و یا سایر مواد غیر مجاز به شیر توسط افراد سودجو انجام گیرد.

داهیم گفت: با توجه به موارد یاد شده، سازمان دامپزشکی کشور و به تبع آن اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی قوانین سختگیرانه‌ای را در خصوص تولید و عرضه شیر سالم و بهداشتی وضع و اجرا می‌نماید که در آن با تامین بهداشت و سلامت دام با انجام واکسیناسیون‌های منظم دام‌ها بر علیه بیماری‌های مختلف، آزمایش و بررسی شیر توسط کارشناسان دامپزشکی پس از دوشش در مراکز جمع آوری شیر و انتقال بهداشتی آن‌ها به کارخانجات تولید و بسته بندی شیر پاستوریزه و نظارت بر مراحل دریافت شیر خام در این کارخانجات تماما توسط کارشناسان این اداره کل به صورت روزانه انجام می‌شود.

او تصریح کرد: امسال نیز کما فی سابق طرح ملی پایش سموم و باقیمانده‌های دارویی و فلزات سنگین و سایر موارد در شیر با ارسال ۳۸ نمونه که از مراکز جمع آوری شیر و دامداری‌های صنعتی استان اخذ گردیده بود به مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور ارسال شده است و با توجه به نتیجه پایش سال‌های ماضی میزان افلاسکین شیر خام در حد استاندار می باشد.

داهیم با اشاره به اینکه مصرف سرانه شیر یکی از معیار‌های توسعه و پیشرفت فرهنگی جوامع مختلف محسوب می‌شود گفت: مصرف ۳ لیوان شیر یا ۱ لیوان شیر، یک کاسه ماست و ۴۰ گرم پنیر احتیاجات بدن را تامین می‌کند. در حالی که سرانه مصرف شیر کشور‌های اروپایی ۳۵۰ کیلوگرم است، و افزود: برابر اعلام مشاور دفتر برنامه جهانی غذا سازمان ملل در ایران مقدارشیر مصرفی در ایران حدود یک ششم استاندارد بین المللی و بین ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم در سال است.

مدیر کل دامپزشکی استان تاکید کرد: شهروندان محترم شیر و فرآورده‌های لبنی را به صورت پاستوریزه مصرف نمایند و از مصرف شیر، سرشیر، خامه، پنیر، بستنی و سایر فرآورده‌های غیر پاستوریزه به صورت محلی و سنتی جدا خودداری نمایند.

انتهای پیام / س خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.