وقوع ۲۶ حادثه غرق شدگی در استان اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت:در دوماهه نخست سال جاری ۲۶ حادثه غرق شدگی در استان اصفهان رخ داده است که از این شمار ۱۶ نفر جان باختند و ۱۰ نفر نیز نجات یافتند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار کرد: جسد نوجوان ۱۷ ساله‌ای که ۹ روز پیش در رودخانه زاینده رود غرق شده بود با تلاش تیم‌های غریق نجات در محدوده پل کله بین شهر‌های باغشاد و زاینده رود شهرستان لنجان پیدا شد.

او افزود: در دوماهه نخست سال جاری ۲۶ حادثه غرق شدگی در استان اصفهان رخ داده است که از این شمار ۱۶ نفر جان باختند و ۱۰ نفر نیز نجات یافتند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: از ۱۶ مورد غرق شدگی منجر به فوت، چهار نفر در رودخانه زاینده رود، هفت نفر در استخر‌های ذخیره آب کشاورزی و پنج نفر در کانال‌های منشعب رودخانه یا استخر‌های شخصی دچار حادثه شدند.

او با تاکید براینکه رودخانه زاینده رود، کانال‌های منشعب آن و استخر‌های ذخیره کشاورزی منابع ایمنی برای شنا نیست، یادآور شد: بستر رودخانه زاینده رود ناهموار، ناپایدار و دارای خندق و حرکت گردابی است و ریسک غرق شدگی افراد در این رودخانه بسیار زیاد است از این رو از مردم استان و گردشگران انتظار داریم که از منابع آبی ناایمن برای شنا استفاده نکنند.

شیشه فروش با بیان اینکه پیشگیری از ورود افراد به رودخانه اولین راهکار برای جلوگیری از بروز حادثه است، گفت: تیم‌های گشت و نظارت و کنترل شهرداری‌های مسیر رودخانه و شرکت آب منطقه‌ای اصفهان موظف شدند روز‌های پایانی هر هفته و تعطیلات برای جلوگیری از ورود افراد به رودخانه آماده باش باشند.

او همچنین به ضرورت تجهیز شهرداری‌های مسیر رودخانه به امکانات غواصی و تشکیل تیم ۱۲ نفره نجات در آب‌های خروشان برای واکنش سریع اشاره و اضافه کرد: در راستای پیشگیری از غرق شدگی در استخر‌های کشاورزی نیز به سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام شد مالکان این استخر‌ها به ایمن سازی، نصب تابلو‌های شنا ممنوع و تعبیه نردبان فلزی و فنس کشی محدوده استخر مکلف شوند؛ در استان اصفهان سه هزار و ۷۵ استخر ذخیره آب کشاورزی وجود دارد و در سطح ۱۲۳ هزار هکتار آن طرح‌های نوین آبیاری اجرا شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه براساس ابلاغ به همه دهیاری‌ها و شهرداری‌های مسیر رودخانه مالکان باغ ویلا‌ها باید نسبت به ایمن سازی استخر‌های شخصی اقدام کنند، اظهار کرد: اداره کل منابع طبیعی استان نیز موظف شده است که بند‌های آبخیزداری را نرده گذاری کند.

او با بیان اینکه ۲۴ کیلومتر از رودخانه زاینده رود در محدوده شهرستان‌های فلاورجان و مبارکه، ۶۵ کیلومتر در لنجان و ۳۰ کیلومتر در شهر اصفهان قرار دارد که بخش‌هایی از آن نا امن است و باید ایمن سازی شود، خاطرنشان کرد: شرکت آب منطقه‌ای اصفهان باید تیم‌های غواصی را در سد‌های زاینده رود، باغکل، خمیران، گلپایگان، قره آقاچ و حنا فعال کند و همچنین نرده گذاری اطراف محل ذخیره آب سد‌ها را در دستور کار قرار دهد، شرکت آب منطقه‌ای تهران نیز باید این دستورالعمل‌ها را برای سد کوچری اجرا کند.

شیشه فروش با تاکید بر اهمیت آموزش و اطلاع رسانی برای جلوگیری از بروز حادثه غرق شدگی، گفت: از این رو هلال احمر آموزش‌های مردمی را در دستور کار قرار خواهد داد.

منبع:ایمنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار