هیچ نوع آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان اصفهان گزارش نشده است

معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: آتش‌سوزی های اخیر در سطح جنگل‌های زاگرسی و مراتع در مرزهای استان نبوده و هیچ نوع آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان گزارش نشده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،داریوش سعیدی معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اظهارداشت: تمهیدات حفاظتی لازم به منظور کنترل و پیشگیری از آتش‌سوزی توسط این اداره کل در این مناطق که بیشتر در غرب و جنوب استان است پیش‌بینی شده و امیدواریم با مشارکت مردم و اهالی این مناق شاهد بروز حریق و نابودی این داشته‌های با ارزش طبیعی نباشیم.

او اضافه کرد: بارش‌های بهاری و افزایش پوشش گیاهی در سطح پهنه‌های طبیعی استان از یک سو و پیش بینی هواشناسی مبنی بر افزایش نسبی دما طی روز‌های آینده از سوی دیگر احتمال حریق در جنگل‌ها و مراتع استان را افزایش می‌دهد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان افزود: بر همین اساس شورایی در اداره کل به عنوان شورای حفاظت با محوریت پیشگیری و اطفا آتش‌سوزی احتمالی شکل گرفت که با هماهنگی مدیریت بحران در سطح استان و در شهرستان‌ها با هماهنگی فرمانداری‌ها و برنامه‌های پیشگیرانه و عملیاتی اجرا خواهد شد.

او با اشاره به دسته‌بندی پهنه‌های طبیعی به به مناطق بحرانی شدید، بحرانی، نیمه بحرانی و سفید گفت: این بخش بندی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و دیگر داده‌های مرتبط با دما و پوشش گیاهی انجام شده و به بر مبنای آن و شدت خطر‌های مختلف دستورالعمل‌های مرتبط به شهرستان‌ها ابلاغ شده است تا برنامه ریزی لازم صورت گیرد.

سعیدی خاطرنشان کرد: آتش‌سوزی‌های اخیر در سطح جنگل‌های زاگرسی و مراتع در مرز‌های استان نبوده و هیچ نوع آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان گزارش نشده است.

او با بیان اینکه افزون بر ۹۰ درصد از عوامل آتش‌سوزی‌ها در مراتع و جنگل‌ها به انسان برمی‌گردد، تصریح کرد: عمده این حریق‌ها به دلیل سهل انگاری بصورت رها کردن آتش و بی تفاوتی به خاموش کردن آن و بخشی از آن بصورت عمدی رخ می‌دهد.

سعیدی با تاکید بر اینکه سخت‌ترین نوع اطفا حریق در ارتفاعات و مناطق صعب العبور است، اظهارداشت: برای این امر باید از بالگرد استفاده شود بنابراین تامین این وسیله برای کاهش هرچه بیشتر خسارات در آتش سوزی احتمالی ضروری است.

استان اصفهان به مرکزیت شهرستان اصفهان با ۲۴ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از این مساحت را معادل ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و ازاین میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد) و ۳ میلیون هکتار بیابان معادل (۳۲ درصد) در بر گرفته است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.