آیا مردم آمریکا از خواب غفلت بیدار شده اند؟

تحولات اخیر در آمریکا در پی بالا گرفتن اعتراض‌ها به تبعیض نژادی ساختاری در این کشور نشان دهنده بروز تحولی عمیق در افکارعمومی این کشور است.

آیا مردم آمریکا از خواب غفلت بیدار شده اند؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، نظام لیبرال سرمایه داری که اکنون دوره گذار خود را پشت سر گذاشته و به نئولیبرالیزم ارتقاء یافته است، مهم‌ترین ایدئولوژی موجود در دنیا است که تحت تاثیر سخت تحولات و تغییرات جهانی است.

خاستگاه و سردمدار اندیشه لیبرال سرمایه داری در جهان، آمریکاست.

سیاست‌های نظام سرمایه داری که باعث شده دنیا روی آرامش و آسایش را نبیند، نه تنها بر پیکر نحیف جوامع گوناگون رگباری از تازیانه‌های ظلم و ستم خود را فرود آورده است، بلکه در درون خود نیز اوضاع به سامانی ندارد و نابسامانی‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در نظام سرمایه داری غرب بیداد می‌کند.

اگر تاکنون کمتر دیده شده که مردم کشور‌های غربی که در آن‌ا نظام سرمایه داری حاکم است، دست به اعتراض و تظاهرات زده اند، به خاطر سیاست‌های فریبکارانه حاکمانی است که با بهره گیری از رسانه‌های گسترده و تاثیرگذار، مردم جوامع خود را در ناآگاهی کامل نگه داشته و هر آنچه که در عالم واقع مرتکب شده اند، به چشم عملیات و رفتاری در راستای تامین مردم خود نشان داده اند.

مردم آمریکا هرگاه از سوی سردمداران و حکام خود جنگی در گوشه‌ای از جهان آغاز می‌شد، سربازان ارتش کشورشان را قهرمانانی می‌پندارند که برای ایجاد صلح و امنیت در دنیا به میدان آمده اند و اگر هم در این راه جان ببازند و یا جان بستانند، هر دو اتفاق برای مردم آمریکا یک اقدام قهرمانانه و قابل تقدیر است.

مردم آمریکا به ندرت علیه جنگ افروزی‌ها و جنایات ارتش کشورشان اعتراض کرده اند و این عدم اعتراض به خاطر آن دیدگاه و اعتقادی است که مردم آمریکا با تبلیغات گسترده تاثیرگذار بر افکار عمومی، در زمینه عملکرد صواب سردمداران و حکام خود دارند.

آیا می‌شود رژیم و کشوری، چون آمریکا در جنگ‌هایی که برپا کرده و جنایاتی که در دنیا مرتکب شده، مردم آن نسبت به این جنایات بی تفاوت باشند و سکوت کنند و نه تنها سکوت کنند بلکه حمایت و دفاع نیز بکنند، چرا که اعتقاد دارند که عملکرد دولتمردان آمریکا مثبت و برای ایجاد صلح و ثبات در دنیا است!

برای آن که چنین مردمی با این تفکرات و عقایدی که در سال‌های طولانی در مغز آن‌ها فرو رفته، آگاهی پیدا کنند نیازمند سال‌ها کار و آگاه سازی مردمی است که زیر سایه اهرم رسانه‌ای و سیاسی نظام سرمایه داری زندگی کرده اند و اتفاق آگاهی مردم، نیاز به زمانی طولانی است.

بیداری مردم آمریکا از آنچه که بر سر خود و بر سر مردم دنیا از سوی حکام آمریکا آمده است، در طول ۴۰ سال گذشته تاکنون بیشتر شده و در مقاطعی حرکاتی از سوی مردم این کشور دیده شده است که نشانه همان بیداری و آگاهی است.

جنبش «وال استریت» که به جنبش ۹۹ درصدی‌ها شناخته می‌شود، یک نمونه از آن رفتار‌هایی است که مردم آمریکا علیه نظام سرمایه داری از خود نشان دادند.

جنبش وال استریت اگرچه ادامه نیافت، همان آتش زیر خاکستری بود تا بار دیگر مردم آمریکا قدرتمندتر از گذشته و در پی یک اقدام غیر قابل جبران از سوی دولت ترامپ و رفتار‌های خشن او علیه معترضان، از زیر خاکستر سر بر آورد و اکنون همگان می‌بینند که شرایط آمریکا چگونه است.

مردم آمریکا با رفتار‌های خود نشان داده اند که اندکی از خواب غفلت بیدار شده اند و به آگاهی نسبی رسیده اند، اعتراض مردم آمریکا تنها به قتل یک سیاه پوست بیگناه به دست پلیس این کشور آن هم با وحشی‌ترین رفتار نیست، بلکه اعتراض به حاکمیتی است که سال‌هاست آن‌ها را فریب داده و باعث شده مردم دنیا از آمریکا نفرت داشته باشند.

منبع: میزان

انتهای پیام/

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.