از پژمرده شدن گل های نقره تا رویش گل های امید

بازار گل های نقره که روزی لبخند را بر لبان بیماران نیازمند می نشاند این روزها در بحران کرونا کساد شده و تنها این کمک خیران است که می تواند باز هم گل های امید را برویاند.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، دو طبقه، سه طبقه، پایه‌دار و بدون پایه که متناسب با گل و رنگ مورد علاقه سفارش دهنده چیدمان شده اند، هر چه تعداد طبقات و گل آن‌ها بیشتر باشد، قیمت بیشتری دارند، بعضی از این تاج‌ها آنقدر بزرگ هستند که دو نفر به سختی آن‌ها را حمل می‌کنند، اینجا خودنمایی، تجمل گرایی و مهم‌تر از همه اسراف، حرف اول را می‌زند، اما آیا این تاج گل‌های مجلل در مراسم ترحیم سودی برای مردگان دارند؟

از پژمرده شدن گل های نقره تا رویش گل های امید

این سوالی بود که خیلی‌ها را به این فکر فرو برد که کاری کنند تا علاوه بر جلوگیری از اسراف، برای تازه گذشته هم طلب آمرزش شود، پس تابلو گل نقره طرحی بود که از سوی برخی از خیریه‌ها با هدف اجاره به آشنایان متوفی در مراسم ترحیم، مطرح شد و اکنون چندسالیست این طرح در جای جای این مرزوبوم در حال اجراست، بدین ترتیب هم از اسراف جلوگیری می‌شود و هم درآمد حاصل از این کار خیرخواهانه، صرف نیازمندان و بیمارانی می‌شود که توان پرداخت مایحتاج و هزینه درمان خود را ندارند.

گل‌هایی که در کشور گل کاشتند

همیشه مردمان دلسوز این دیار، در جای جای ایران اسلامی برای کمک رسانی آستین همت را بالا می‌زنند و از هر طریقی یاری گر نیازمندان هستند.

از پژمرده شدن گل های نقره تا رویش گل های امید

زهرا موسی پور، مدیر کل امور اجتماعی، فرهنگی استانداری کرمان با بیان اینکه طرح گل‌ها و به ویژه گل‌های نقره، یک طرح کشوریست که در سایر نقاط کشور هم مرسوم است، گفت: ابتکار استفاده از گل‌های مصنوعی یا نقره در مراسم‌های ترحیم با اهدافی، چون جلوگیری از اسراف و وجود منبع درآمدی برای جامعه هدف از سوی برخی از خیریه‌ها اجرایی شده است.

یکی از خیریه‌های استان کرمان که در این زمینه پیشتاز بوده و از این راه کمک‌هایی را برای یاری بیماران نیازمند جذب کرده است، خیریه‌ی یاس کرمان است، این خیریه از سال ۱۳۸۸ به همت جمعی از خیران و پزشکان با هدف حمایت از بیماران بی بضاعت سرطانی و خاص، تاسیس شده است.

انجمن خیریه یاس کرمان و خدمات رسانی به ۴ هزار و ۸۰۰ بیمار نیازمند

محمد رضا بهرامی، مدیرعامل انجمن خیریه یاس کرمان گفت: تاکنون این انجمن، قریب به ۴ هزار و ۸۰۰ بیمار را تحت پوشش قرار داده است و ماهیانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان هزینه‌های دارویی و کمک دارویی را به بیماران نیازمند پرداخت می‌کند.

از پژمرده شدن گل های نقره تا رویش گل های امید

او افزود: اکثر این کمک هزینه‌ها از طریق گل‌های نقره‌ای تامین می‌شود که افراد برای مراسم‌ ختم، هفتم، چهلم و سالگرد متوفیان اجاره می‌کنند.

مؤسسات خیریه و پیشبرد اهداف خیرخواهانه

موسسه خیریه ثامن الحجج کرمان نیز یکی دیگر از موسسات خیریه است که طی سال‌های اخیر خدمات زیادی را به بیماران نیازمند ارائه کرده است.

فریبا جهانداری، مدیر حوزه مشارکت‌های مردمی موسسه خیریه ثامن الحجج مرکز درمانی بیماران خاص گفت: بیماران خاص، شامل بیماران تالاسمی، هموفیلی، ام اس و دیالیزی و بیماران صعب العلاج، شامل بیماران سرطانی، پیوند کلیه، هپاتیت و دیابت و دیگر بیمارانی که هزینه درمانی بالایی دارند و از طرف دولت حمایت نمی‌شوند، زیر پوشش این انجمن خیریه هستند.

او افزود: این موسسه یک انجمن مردم نهاد است که کمک‌های مردمی را از راه‌های مختلفی، چون صندوق صدقات درب منازل، سامانه پرداخت و ... دریافت می‌کند.

جهانداری به طرح "اکرام فرزند بیمار" نیز اشاره و تصریح کرد: در این طرح که بیشتر کودکان و گاهی بزرگتر‌ها را نیز شامل می‌شود، ماهیانه از سوی خیر، مبلغی به حساب خود بیمار به عنوان فرزند معنوی واریز می‌شود و موسسه واسطه و حامی بیمار و خیر است.

از پژمرده شدن گل های نقره تا رویش گل های امید

مدیر حوزه مشاکت‌های مردمی موسسه خیریه ثامن الحجج مرکز درمانی بیماران خاص، یکی از راه‌های کسب درآمد در این خیریه را که حدوداً از یک سال پیش، اجرایی شده است، طرح قاب نقره عنوان و بیان کرد: تعدادی قاب نقره تهیه و جایگزین گل‌های طبیعی در مراسم سوم، هفتم، چهلم و سالگرد شده و به خانواده‌های متوفی اجاره داده می‌شود و افراد برای کمک به درمان بیماران خاص و شادی روح متوفی، هزینه اجاره بهای آن را به حساب خیریه می‌ریزند.

وقتی گل‌های نقره پژمرده می‌شوند

سایه شوم شیوع بیماری کرونا از اسفند ۱۳۹۸ در کشور، بسیاری از فعالیت‌ها را تحت تاثیر خود قرا داد، تقریباً همه مکان‌ها و مجالس تعطیل و بسیاری از مشاغل در کشور از آثار مخرب کرونا دچار آسیب شدند؛ اما شاید کمتر کسی به این موضوع فکر کرده که تعطیلی مجالس ترحیم و عزا برای درگذشتگان، علاوه بر آنکه کارکنان سالن‌های عزاداری و صنوف مربوط به آن را دچار مشکل کرد، دغدغه‌ای را برای بیماران نیازمند سرطانی و خاص به وجود آورد، بیمارانی که چشم انتظار بهای گل‌های اجاره‌ای نقره در این مراسم بودند.

موسسات خیریه نیازمند یاری مردم

محمد رضا بهرامی، مدیرعامل انجمن خیریه یاس کرمان با اشاره به اقدامات پیش روی این خیریه گفت: خیران برای ساخت بخش آنکولوژی بزرگسالان بیمارستان افضلی پور، پیشقدم شدند و حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد کار به اتمام رسیده، ولی باز با کمبود منابع روبرو هستیم.

او بهره برداری از دومین مرکز رادیوتراپی استان کرمان تا آخر سال۹۹ به همت خیران را از کار‌های دیگر این موسسه عنوان کرد و افزود: این کار‌ها به شرطی محقق می‌شود که مردم بار دیگر به یاری بیماران نیازمند بشتابند و آن‌ها را فراموش نکنند.

از پژمرده شدن گل های نقره تا رویش گل های امید

بهرامی با بیان اینکه متاسفانه سرطان بیماری پر هزینه‌ای است و کسانی که نزد ما می‌آیند، بضاعت کافی ندارند، تصریح کرد: متاسفانه با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مجالس ترحیم درآمدی را که از اجاره بهای گل‌های نقره به خیریه واریز می‌شد از دست دادیم.

او با بیان اینکه در این وضعیت اگر ما به فکر همدیگر نباشیم، آسیبش به خودمان برمی گردد، بیان کرد: به طور یقین ما در دوران پساکرونا، آسیب‌های اجتماعی بیشتری را شاهد خواهیم بود و این ممکن است عواقب بدی داشته باشد.

مدیرعامل انجمن خیریه یاس کرمان از مردم خواست که باز هم در صحنه حضور داشته باشند و دست به دست دهند تا بتوانند این ویروس را شکست بدهند و تبعات آن را برای همه به حداقل برسانند.

فریبا جهانداری، مدیر حوزه مشاکت‌های مردمی موسسه خیریه ثامن الحجج مرکز درمانی بیماران خاص نیز با بیان اینکه هم اکنون بحث طرح تابلو نقره تعطیل شده و ما هیچ درآمدی از این بخش نداریم، گفت: خیران و مردم می‌توانند در ایام مختلف با پرداخت مبلغی برای کمک به بیماران، از آن‌ها یاد کنند و اگر این کار، بین مردم رواج پیدا کند، کمک بزرگی به این بیماران می‌شود.

روز‌های کرونایی و رزمایشی برای همدلی

همت مردم ایران در جای جای این کشور پس از شیوع کرونا، مرهمی شد تا درد‌ها و مشکلات ناشی از کرونا به حداقل برسد.

از پژمرده شدن گل های نقره تا رویش گل های امید

حسین صافی زاده، قائم مقام رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه کرونا یک آزمون بسیار خوبی بود و عملاً مردم ثابت کردند، به هر طریقی کمک‌رسان و حامی کادر درمان بودند و هستند، گفت: از زمان شروع کرونا تا امروز، دانشگاه علوم پزشکی کرمان مورد حمایت بسیاری از موسسات، صنایع و حتی اشخاص بود که هر کدام بنا به بضاعت خودشان کمک‌های شایانی به این حوزه کردند.

او با قدردانی از همه افرادی که به طرق مختلف از کادر درمان و پرسنل بهداشتی که این روز‌ها درگیر هستند، حمایت کردند، گفت: به لطف خدا این افتخار نصیبمان شد که توانستیم تعداد زیادی از همشهریان را که به خدمات مراقبتی و درمانی نیاز داشتند، سرویس دهی کنیم.

بعد از بیانات رهبر معظم انقلاب  مبنی بر رزمایش همدلی و کمک‌های مومنانه، سیل مهربانی‌های ملت ایران برای اقشار آسیب دیده از کرونا در جای جای این مرز و بوم جاری شد.

لزوم راه اندازی رزمایش همدلی برای کمک به بیماران نیازمند

زهرا موسی پور، مدیر کل امور اجتماعی فرهنگی استانداری کرمان با بیان اینکه به علت کرونا، شرایط لازم برای تجمع در روز‌های ماه رمضان و نیمه شعبان وجود نداشت، گفت: به مردم سفارش کردیم، هزینه سفره‌های افطاری و نیمه شعبان را در اختیار سازمان و جامعه‌های هدف مثل: هلال احمر، خیریه‌ها و ... قرار دهند.

از پژمرده شدن گل های نقره تا رویش گل های امید

او افزود: در این شرایط که مراسم ترحیم به شکل عمومی برگزار نمی‌شود و استفاده از گل‌های نقره صورت نمی‌گیرد، مردم در صورت تمایل، کمک‌های خود را به موسسات و انجمن‌های خیریه بدهند چرا که این مراکز، هزینه کمک‌ها را برای درمان بیماران صعب العلاج یا پیشگیری از این بیماری‌ها استفاده می‌کنند.

حرف آخر

این روز‌ها که سایه ویروس منحوس کرونا در جهان سنگینی می‌کند، بسیاری از اقشار تحت تاثیر تبعات ننگین این بیماری دچار آسیب جدی شده اند؛ اما آنچه که دیدنیست، این ویروس توان مقابله با همدلی، همراهی، هم یاری و مهربانی مردمان دلسوز و فداکار را ندارد. نمایش رزمایش‌های همدلی و کمک مومنانه در همه جای کشور و با حجم بالا از سوی همه اقشار، نشان داد که تبعات کرونا ویروس ضعیف شده است.

مردم نباید این نکته را فراموش کنند که درمان برخی از بیماری‌های افراد بی بضاعت هم نیازمند یک رزمایش همدلی و کمک مومنانه است، درد این بیماران متوقف نمی‌شود و چه خوب است نوش دارویی برای این بیماران تدارک دیده شود.

اگر چه سنت پسندیده کرایه گل‌های نقره یا مصنوعی که چند سالی حامی بیماران نیازمند بوده، این روز‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا به رکود رسیده، ولی چه خوب است، همه مردمانی که از نعمت سلامتی برخوردارند به شکرانه این نعمت، دستان یاری خود را به سوی بیماران بی بضاعت دراز کنند و نگذارند کرونا، گل نا امیدی را بر لبان بیماران نیازمند بنشاند.

انتهای پیام/ب

گزارش از معصومه یحیی زاده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد ثمری
۲۰:۲۵ ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
سلام و ادب ضمن تشکر از تهیه این گزارش جامع و نگاهی آسیب شناسانه به یکی از تبعات ایام کرونا
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۰۳ ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
خداقوت و خسته نباشید خیلی گزارش جامع و کاملی هست خداوند به شما خیر بده انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۸:۵۶ ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
بسیار عالی
Iran (Islamic Republic of)
نادری
۱۸:۵۵ ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
کاش آنهایی که توان و بضاعت کافی برای کمک به بیماران سرطانی را دارند در این روزهای سخت کرونایی هوای هم نوعان گرفتار خود را داشته باشند چون که این ویروس لطمات شدیدی به اقشار مختلف وارد نمود و بیماران سرطانی و.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
امیدوارم مردم پول مراسم های که نمی توانند انجام دهند به این خیریه ها هدیه کنند هم روح متفوفی در آرامش باشه و هم این موسسه ها به حیات خود ادامه دهند و مردم مریض را نجات دهند
آخرین اخبار