وزیر نیرو خبر داد:

رهاسازی ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب از سد ها به سمت دریاچه ارومیه

وزیر نیرو از رهاسازی ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب از سد‌های استان به سمت پهنه‌ی فیروزه‌ای آذربایجان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،رضا اردکانیان وزیر نیرو در آیین بهره‌برداری از سد اشنویه با بیان این که موضوع احیای دریاچه ارومیه از اصلی‌ترین و اولین‌های سیاست‌ها و برنامه‌های دولت تدبیر و امید بود، از رهاسازی ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب سد‌ها به این منظور تاکنون خبر داد.

رضا اردکانیان افزود: امروز تراز دریاچه ارومیه، ۱۲۷۱ متر و ۸۸ سانتی‌متر است که نسبت به سال ۹۴ که سال شروع اقدام‌ها بوده، یک متر و ۳۲ سانتی‌متر افزایش پیدا کرده و حجم فعلی آب دریاچه پنج میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب و سطح فعلی آب افزون بر ۳۲۴۰ کیلومتر مربع است.

اردکانیان گفت: سد اشنویه در استان آذربایجان غربی چهل و دومین سد به بهره‌برداری رسیده در دولت تدبیر و امید است و تا نیمه سال آینده این رقم به ۵۸ افزایش پیدا خواهد کرد.

تاکنون ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب برای دریاچه ارومیه رهاسازی شده است

در ادامه معاون آب و آبفای وزیر نیرو در آیین بهره‌برداری از سد اشنویه با اشاره به اینکه تاکنون ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب برای دریاچه ارومیه رهاسازی شده است اظهار کرد: چهار ماموریت برای سد اشنویه تعریف شده است

قاسم تقی‌زاده خامسی تصریح کرد: این سد، از نوع خاکی با هسته رسی با طول تاج حدود ۴۸۸ متر و مخزن حدود ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار متر مکعب است که می‌تواند ۷۰ میلیون متر مکعب آب را تنظیم کند.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو اضافه کرد: این سد، آب را از رودخانه‌های "کانی‌رش" و "گدار" و سرریز سد "سیلوه" از طریق کانال بیش از ۲۲ کیلومتر "جلدیان" هدایت می‌کند.

تقی‌زاده خامسی بیان کرد: چهار ماموریت برای سد اشنویه تعریف شده است و این سد، آب آشامیدنی مردم اشنویه، نقده، محمدیار و نالوس را با ۱۲.۵ میلیون متر مکعب تامین می‌کند.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو تامین حق‌آبه زیست محیطی رودخانه کانی‌رش و تامین ۴۴ میلیون متر مکعب برای احیای دریاچه ارومیه را دیگر ماموریت‌های این سد عنوان کرد.

سد کانی سیب پیرانشهر نیز تاپایان شهریور امسال به بهره برداری می‌رسد

استاندار آذربایجان غربی نیز گفت: در دولت تدبیر و امید ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بخش آب استان سرمایه گذاری شده است.

محمدمهدی شهریاری افزود: دستاورد‌های این سرمایه گذاری عظیم را در بهره مندی کشاورزان، دریاچه ارومیه و توسعه پایدار استان شاهد هستیم و تا امروز ۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری اصلی و فرعی مجهز شده اند و این امر منشا اتفاقات ویژه در اقتصاد استان را به همراه دارد.

مقام عالی استان با اشاره به افتتاح سد مخزنی اشنویه و نقش این سد در کشاورزی، زیست محیطی، آب شرب و احیای دریاچه ارومیه با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان گفت: در چهار سال اخیر بطور میانگین هرسال یک سد در استان افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: سد کانی سیب پیرانشهر نیز تاپایان شهریور امسال به بهره برداری خواهد رسید.

شهریاری با اشاره به توجه ویژه به بخش آب، خاطر نشان کرد: در بخش بهره مندی آب روستایی شاخص استان ۳ درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

این مسئول افزود: با افتتاح پروژه‌های درست اجرا تحولات خوبی در توسعه استان رخ خواهد داد.

انتهای پیام/ن م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.