عراق و سوریه، آزمایشگاه تسلیحات کشور‌های ائتلاف بین‌المللی

منابع عراقی اعلام کردند بر اساس مدارک و اطلاعات موجود، کشور‌های عضو ائتلاف بین‌المللی در سال‌های گذشته این کشور و سوریه را به محلی برای آزمایش تسلیحات جدید خود تبدیل کرده بودند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العربی الجدید، برخی از نمایندگان پارلمان و شخصیت‌های عراقی اعلام کردند ائتلاف بین المللی به سرگردگی آمریکا در سال‌های گذشته، عراق و سوریه را به مکانی برای آزمایش تسلیحات جدید خود تبدیل کرده بود و غیرنظامیان زیادی قربانی این سیاست شدند.

بنا بر اعلام این منابع در بغداد، ائتلاف آمریکایی از سلاح‌ها و موشک‌های جدیدی در عراق و سوریه برای پی بردن به میزان کارایی آن‌ها استفاده کرده است و کشور‌های عضو این ائتلاف با جنگنده‌های جدید خود را برای سنجیدن میزان توانایی آن‌ها و آموزش خلبانان خود به کار گرفتند که این امر موجب افزایش اشتباهات و کشته شدن غیرنظامیان شده است.

منابع مذکور اعلام کردند آمار و اسناد این اطلاعات در اختیار عادل عبدالمهدی، نخست وزیر پیشین عراق، گذاشته شده بود. برخی امیدوارند مصطفی الکاظمی، نخست وزیر کنونی عراق،  این مسئله و  پرداخت غرامت به قربانیان را پیگیری کند.

کریم علیوی، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، گفت این کمیسیون اسنادی در دست دارد که ثابت می‌کند شماری از کشور‌های عضو ائتلاف برخی از سلاح‌های خود را برای اولین بار در عراق و سوریه استفاده کردند و عراق را به محلی برای آموزش نیرو‌های خود و آزمایش سلاح‌هایشان تبدیل کرده بودند.

او از دولت عراق خواست خواستار انجام تحقیقی در عرصه بین المللی در این باره شود.

کمال الحسناوی، معاون دبیرکل جنبش «الابدال»، هم  با اشاره به کشته شدن شماری از شهروندان عراق در آزمایش‌های نظامی کشورهای عضو ائتلاف اعلام کرد در طول سال‌های گذشته، عراق به مکانی برای آزمایش سلاح‌های چندین کشور تبدیل شده بود و این سلاح‌ها در آینده تأثیر خود را بر مردم و محیط زیست عراق خواهد گذاشت.

تاکنون مقام دولتی در عراق به این گزارش واکنشی نشان نداده است.

در پی اقدام جنایت‌بار آمریکا در ترور فرماندهان مقاومت در بغداد، پارلمان عراق طرح خروج تمام نظامیان خارجی از این کشور را تصویب کرد.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار