وزیر آموزش و پرورش:

باید شروع سال تحصیلی را به جشن ملی تبدیل کنیم

حاجی‌میرزایی گفت: در ستاد‌های بازگشایی مدارس مقامات محلی را دعوت کنید، باید شروع سال تحصیلی را به جشن ملی تبدیل کنیم.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها با اشاره به اینکه سال تحصیلی آینده یکی از مهم‌ترین نقطه‌های ارتباط ما با جامعه است، گفت: یکی از مهم‌ترین جلوه‌های ارتباط آموزش و پرورش با جامعه شروع سال تحصیلی است و برای اینکه بخش عظیمی از واقعه‌ای را منفی داوری کنند، کافی است آن اندکی خطا ناشی از خطا‌های قابل اجتناب و سزاوار سرزنش از جانب سیاستگذاران داشته باشد.

او افزود: بنابراین شروع سال تحصیلی را بدون هیچ‌گونه خطایی باید آغاز کنیم. اجازه خطا و غفلت نداریم لذا در پیش بینی پیشگیری‌ها حداکثر تلاش را کنیم.

از مقام‌های محلی برای شرکت در ستاد‌های بازگشایی مدارس دعوت شود

وزیرآموزش و پرورش گفت: مانور آغاز سال تحصیلی پیش از آغاز سال تحصیلی برگزار شود تا یقین پیدا کنیم همه اتفاقات درست انجام می‌شود و همچنین در ستاد‌های بازگشایی مدارس مقامات محلی را دعوت کنید تا در برنامه مشارکت داشته باشند.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه باید شروع سال تحصیلی را به جشن ملی تبدیل کنیم، بیان کرد: به دغذغه خانواده‌ها احترام بگذارید و به اشتباهات و اشکالات، سریع واکنش نشان دهید.

او با بیان اینکه باید برای شروع سال تحصیلی سناریو‌های مختلفی طراحی و پیش بینی کنیم، اظهار کرد: در اسفندماه اتفاقات طوری پیش رفت که تعطیلات مدارس تا پایان سال تحصیلی ادامه پیدا کرد، اما اجازه نداریم در مهرماه برای تعطیلات ناخواسته برنامه نداشته باشیم.

برای تعطیلات ناخواسته مدارس باید برنامه داشته باشیم

وزیر آموزش و پرورش با تاکید براینکه بسته کاملی برای آموزش دانش آموزان در نظر بگیریم تا هیچ دانش آموزی از چرخه آموزش دور نشود، اظهارکرد: باید برای پوشش١٠٠ درصدی آموزش آماده شویم؛ چراکه هریک از برنامه‌های ما ظرفیت پوشش نزدیک به ۱۰۰ درصد را دارد یا همه امکان استفاده از یک برنامه ما را ندارند.

او با بیان اینکه سرمایه اجتماعی در بهره‌مندی هوشمندانه از شبکه شاد افزایش پیدا می‌کند، گفت: شبکه شاد را به خوبی فعال کنید و به کار گیرید اگر از این ظرفیت استفاده کنیم به خوبی می‌توانیم پروژه مهر را انجام دهیم.

حاجی میرزایی افزود: حداکثر همدلی را در پروژه مهر داشته باشیم و باید نقش‌ها و مسئولیت‌ها مشخص باشد تا معلم و دانش آموز تکلیف خود را در سناریو‌های مختلف بدانند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ساماندهی نیروی انسانی را با جدیت آغاز کنید، گفت: باید یقین پیدا کنیم در ساماندهی مشکلی نداریم. با وجود مشکلات سال تحصیلی را در مهرماه ٩٨ آغاز کردیم و علی‌رغم برخی مشکلات در این حوزه مهر ۹۹را با کمترین مشکل سپری می‌کنیم.

او تاکید کرد: باید وقت بگذاریم و تجربه اسفند ۹۸ تا خرداد ۹۹ را تجزیه و تحلیل کنیم و آموزش تلویزیونی و مجازی را مورد بررسی قرار دهیم تا از تجربه به دست آمده چراغی برای آینده مهیا کنیم.

حاجی میرزایی تصریح کرد: شورای عالی آموزش و پرورش باید مقرراتی برای ساز و کار‌های رسمی برای پروژه مهر را وضع کند تا بدانیم در زیست بوم جدید چه مقرراتی داریم.

هیچ طرحی در آموزش و پرورش به دلیل ویروس کرونا نباید متوقف شود

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع باید درباره ساماندهی نیروی انسانی برنامه ریزی داشته باشد، بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز را با آموزش مجازی تامین کنیم؛ چراکه یکی از مشکلات ما در نیروی انسانی آموزش و پرورش این است که حجم ثابت و متغیر در نیروی انسانی داریم و باید سناریو‌های مختلف برای آن داشته باشیم.

او با بیان اینکه تربیت دغدغه جدی است، گفت: باید در زیست بوم جدید پاسخی دقیق به دغدغه خانواده‌ها برای تربیت داشته باشیم و در این دوران هیچ کاری همچون طرح نماد، شهاب و... نباید تعطیل شود. باید برنامه ریزی کنیم که در زیست بوم جدید چگونه انجام شوند.

مدیران کل نظارت بر مدارس غیردولتی را با دقت پیگیری کنند

وزیر آموزش و پرورش در ادامه اضافه کرد: باید بر مدارس غیردولتی نظارت داشته باشیم، آزمون مدارس خاص با آرامش برگزار شود، تبدیل وضعیت نیرو‌ها به خوبی انجام بگیرد و سنجش تحصیلی و هدایت تحصیلی بسیار جدی بگیریم و بر اجرای دقیق آن‌ها مراقبت کنیم.

حاجی میرزایی با اشاره به تعامل با محیط، تصریح کرد: وجه برتر برای مدیریت تعامل با محیط است؛ چراکه در خلا تصمیم نمی‌گیریم و حرکت نمی‌کنیم. باید نیرو‌های موجود در محیط را شناسایی کنیم. باید از نیرو‌های درگیر در محیط فهم روشنی داشته باشیم و دیدگاه و مواضع هرکدام را بدانیم.

به جای واکنش بر کنش تاکید داشته باشیم

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اصول مدیریت محیط بیرونی، خاطرنشان کرد: برای مدیریت محیط بیرونی چند اصل مدنظر است که اصل اول کنش به جای واکنش است و باید قبل از شکل گیری به ابهام پاسخ دهیم.

به مخاطبانمان احترام بگذاریم

او افزود: اصل دوم اصل احترام است و البته احترام با علاقه دو موضوع متفاوت است. احترام به انسان‌ها حتی مخالف دیدگاه ما بسیار مهم است و باید سمبل احترام باشیم؛ لذا احترام به این منظور نیست که فرد را قبول داریم یا علاقه‌مند به وی هستیم.

پاسخگویی سریع داشته باشیم

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اصل سوم پاسخگویی سریع است، گفت: نباید پاسخ‌ها را مشمول مرور زمان کنیم تا با پاسخگویی خوب و به موقع سرمایه اجتماعی کسب کنیم.

حاجی میرزایی بیان کرد: اصل چهارم این است که اگر حرف درست است به آن عمل کنیم و اگر درست نیست با صراحت بگوییم که به آن عمل نمی‌کنیم.

او افزود: اصل پنجم گزارش دهی مستمر است و باید گزارش بدهیم تا دیگران بدانند در چه شرایطی هستیم چرا که گزارش دهی به انجام کار کمک می‌کند.

موضوعات را در سطوح خود حل و از انتقال آن به مراجع بالا خودداری کنیم

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اصل ششم پرهیز از انتقال موضوعات به سطوح بالاتر است، گفت: مسائل را حل کنید و نگذارید از شما عبور کند؛ بنابراین مشکلات را در استان حل کنید و با استانداران و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در تعامل و ارتباط باشید.

حاجی میرزایی با بیان اصل بعدی افزود: اصل هفتم این است که در ارتباط با ستاد و مجامع آموزش و پرورش باشید و مشکلات را در درون ستاد حل کنید.

او تاکید کرد: یکی دیگر از موضوعات مهم، مولد سازی دارایی‌ها است؛ چراکه یکی از چالش‌های مزمن در آموزش و پرورش منابع مالی است باید مناسبات مالی را بازنگری کنیم و برای تامین منابع روش‌های دیگری را شناسایی کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پیگیری‌های زیاد برای حل مشکلات فرهنگیان گفت: در طرح مسکن فرهنگیان در روز کلنگ زنی این طرح، وزرات راه و شهرسازی گزارش داد که آخرین تفاهم نامه‌ای که امضا کرده با وزارت آموزش و پرورش بوده است و اولین تفاهم نامه‌ای که به مرحله کلنگ زنی رسیده است برای آموزش و پرورش است؛ لذا امیدواریم بتوانیم که گام خوبی در مسکن فرهنگیان برداریم و باید با انگیزه در این مسیر اقدام کنیم.

وزیر آموزش با اشاره به مشارکت خیرین در ساخت مدارس ادامه داد: بیست هزار خیر داریم و امسال دولت۳۳۰۰میلیارد تومان برای ساخت مدرسه تعهد کرده است که در قبال مشارکت خیرین این تعهد اجرایی می‌شود. باید امکان جذب سرمایه‌های خرد را داشته باشیم و به همین علت طرح آجر به آجر را رونمایی و اجرایی کردیم تا بتوانیم از سرمایه‌ها و مشارکت‌های خرد مردم استفاده کنیم.

او اظهار کرد: می‌توانیم جامعه را برای کاری برانگیزانیم؛ چرا که مردم فطرتا در مشارکت انگیزه دارند و باید بدانیم که چگونه آنان را به مشارکت دعوت کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۰۹ تير ۱۳۹۹
سلام. بنازم به این معلمین ایرانی که بدون های و هوی و فقط برای رضای خدا، پرچم جمهوری اسلامی ایران عزیز را در رتبه اول عدالت آموزشی دختران و پسران جهان،یعنی مهم ترین شان زندگی انسانی بالا بردند.خدا را شکر که اولین چراغ روشن جهش تولید را، در عرصه "فرهنگ" کشور می بینیم.
آخرین اخبار